• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:49:35 följande:
    visst KAN vi slutbetala lånet vilken dag som helst,men vi väljer att ha en buffert/start till vårt nya hus istället..
    Oj, hoppsan. Lustigt att det var fel när alla andra gjorde så för några månader sedan.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Polly S
    Svar på #98
    och fortsätter betala 1500:- i månaden i ränta. verkar lite... onödigt när du inte har så mkt.
  • jummie

Detär väl frågan om ett indirekt ägande? Så länge du betalar dina lån så blir det ju ingen fara på taket. Men då du lämnat din bostad som pant då du tog lånen så är ju huset det första som ryker om du missköter dig. Det kanske kank ses som om banken skulle äga nåt. Men det är väl snarare mitt lån dom äger *filosoferar*

Men hur som helst så är det ju JAG som äger mitt hus, jag äger mina lån oxå tills banken säger annat

• Drömtorpet
    Miss Lau skrev 2009-01-07 21:47:52 följande:
    Som redan sagts, skilj på avtalet med banken och äganderätten!Kanske finns det låneavtal som reglerar att äganderätten till ett visst föremål inte övergår innan lånet är helt löst men för fastigheter fungerar det inte så. Äganderätten till en fastighet registreras hos inskrivningsmyndigheten så det är bara att ringa dit och höra vilka som står som ägare till husen runtomkring er.
    Lagfarten är äganderätten
    pantbrevet gör att banken kan ta huset om inte lånet sköts på rätt sätt..
  • Winnertaco
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:50:05 följande:
    Ingenting utav de som man har betalat med lånet nej! Bra sagt. Några få ord och de hela var sagt Fröken Svår skrev 2009-01-07 21:47:11 följande:
    Och vad skulle hända då, om du inte betalar räntan eller amorteringarna på lånet? Låneisntitutet kommer hem och gör en utredning exakt vilka grejer du köpt för pengarna? Skulle vara lustigt att om banken skulle ta bergvärmepumpen eller borrhålet om vi nu itne skulle betala våra amorteringar en månad.
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:48:57 följande:

Nej, de säljer huset. Och blir det en vinst så får jag den, inte banken, eftersom det är jag som äger huset.
    nej banken tar vinsten för lånet du hade men inte betalade!!
  • Polly S

då medger du att ni inte äger lägenheten? (rätten att bo där då, om man ska märka ord)

Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:50:07 följande:
    Fröken Svår skrev 2009-01-07 21:47:11 följande: exakt vad jag har sagt....men många här vägra tro på det..
  • Licens To Kiss

De är ju därför man ska betala tillbaka då man inte äger de man har betalat lånet med förrän de är tillbaka betalat.

Lånepengarna måste man kunna redovisa självklart.

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:52:23 följande:
    Och vad skulle hända då, om du inte betalar räntan eller amorteringarna på lånet? Låneisntitutet kommer hem och gör en utredning exakt vilka grejer du köpt för pengarna? Skulle vara lustigt att om banken skulle ta bergvärmepumpen eller borrhålet om vi nu itne skulle betala våra amorteringar en månad.
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:52:23 följande:

*trött på denna okunskap* nej de begär lånet till förfallning dvs omedelbar betalning,få kan hosta upp så mycket pengar s...så banken lägger ut huset till försäljning..och tar pengarna för sitt lån som du inte kunde betala..
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:52:33 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:48:57 följande: nej banken tar vinsten för lånet du hade men inte betalade!!
    Nej, banken löser lånet och tar pengar för eventuella kostnader som uppkommit i och med att jag inte betalt det jag skulle. Resten av pengarna är mina.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!