• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Virriga Vera
    Polly S skrev 2009-01-07 19:55:24 följande:
    får man säga att man äger sin lägenhet då? (det gör man ju egentligen inte heller )
    Faktum är att du inte gör det. Du äger rätten att bo där. Men du äger inte lägenheten. Det gör föreningen.
  • Thursday
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:58:35 följande:
    nej inte förräns den är betald.
    Och då får man säga att man äger den? Fast man egentligen bara äger en andel i en ekonomisk förening förenad med rätten att bo i en viss lägenhet?
  • Virriga Vera
    nej inte förräns den är betald.
    Du äger rätten att bo där. Men du äger inte lägenheten. Det gör föreningen.
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-07 20:04:05 följande:

Du äger rätten att bo där. Men du äger inte lägenheten. Det gör föreningen.
    konstigt då att man kan pantsätta "rätten att bo"
  • Thursday

Drömtorpet skrev 2009-01-07 20:08:05 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 20:04:05 följande: konstigt då att man kan pantsätta "rätten att bo"
    Mja... det kan man ju tycka. Att det är konstigt att man kan pantsätta sin andel i en förening. Men icke desto mindre fungerar världen så. Ungefär som att den fungerra så att man äger sitt hus även om man har pantsatt det som säkerhet för lån. Världen fungerra liksom inte annorlunda bara för att man själv tycker att den borde det.
  • hewa

Snarare är det väl andelen i föreningen du pantsätter isf. Men du äger inte lägenheten, du har heller inte samma ansvar som för tex ett hus.

Drömtorpet skrev 2009-01-07 20:08:05 följande:
    konstigt då att man kan pantsätta "rätten att bo"
  • Polly S

det var ju det jag skrev?

Virriga Vera skrev 2009-01-07 19:58:45 följande:
    Faktum är att du inte gör det. Du äger rätten att bo där. Men du äger inte lägenheten. Det gör föreningen.
  • Winnertaco

Jag är inte förvånad, kunskaperna om många saker verkar vara relativt låg på fl *vågar itne skriva ut exempel av rädlsa för rött i inboxen*

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Virriga Vera
    Polly S skrev 2009-01-07 20:26:42 följande:
    jaja, jag läste för fort. *skäms*

Men det verkar som om man måste upprepa sig
  • Polly S

jag tycker det är intressant att samma personer som pratar om att banken äger huset kan säga sig äga en bostadsrätt.

jag slarvar iofs och säger att jag "äger" min lägenhet och ja, jag skulle säga att man äger huset trots lån.

Virriga Vera skrev 2009-01-07 20:37:28 följande:
    jaja, jag läste för fort. *skäms* Men det verkar som om man måste upprepa sig
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!