• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Thursday
    pappahuddik skrev 2009-01-07 18:10:34 följande:
    mitt eget fall har inget nummret här allt ligger på soptippen men jag skulle måla om ett hus jag ägde och fodringsägaren dvs min bankman åkte förbi hamnade i rätten...Att man "hamnade i rätten" är ju knappast ett bevis på vad gällande rätt är...?
  • pappahuddik

jag vart dömd att återställa huset i ursprungsskick då de ansåg att jag sänkt värdet på huset genom färgvalet.

• pappahuddik

Astarte skrev 2009-01-07 18:12:14 följande:

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:58:10 följande:
    Just det, var det inte något fall i "Lyxfällan" på tv 3 också, familjens badrum hade rasat (de skulle renovera, men kom bara halvvägs) och det var panik att fixa det innan banken fick nys om det?
    japp det vart det.
  • Micke81

Men om huset är bankens så borde ju husmålning etc ligga på deras bord ifall inget annat avtalats?

• Drömtorpet

Astarte skrev 2009-01-07 18:12:14 följande:

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:58:10 följande:
    Just det, var det inte något fall i "Lyxfällan" på tv 3 också, familjens badrum hade rasat (de skulle renovera, men kom bara halvvägs) och det var panik att fixa det innan banken fick nys om det?
    jo9 det stämmer,förde hade lån på mer än huset va värt!!
  • Drömtorpet

jag skulle inte se nåt som mitt förräns det är till fullo betalt och så är det oxå rent juridiskt sett.
    även om du betalar dina lån varje månad KAN banken säga upp lånet till OMEDELBAR betalning..lycka till....

därför sparar jag iallfall ihop pengar FÖRST innan jag skaffar hus,så jag kan betala det kontant..snart så....

• Thursday

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:29:25 följande:

jag skulle inte se nåt som mitt förräns det är till fullo betalt och så är det oxå rent juridiskt sett. även om du betalar dina lån varje månad KAN banken säga upp lånet till OMEDELBAR betalning...
    Men det har ju iofs fortfarande ingenting med huset att göra...?
  • Virriga Vera

jag skulle inte se nåt som mitt förräns det är till fullo betalt och så är det oxå rent juridiskt sett.även om du betalar dina lån varje månad KAN banken säga upp lånet till OMEDELBAR betalning..lycka till....därför sparar jag iallfall ihop pengar FÖRST innan jag skaffar hus,så jag kan betala det kontant..snart så....
    Men vad har det med äganderätten att göra? Att banken säger upp låneavtalet? Vad det gäller oss, så har vi pengar att lösa ut hela vårt huslån om det skulle behövas, vi väljer att inte göra det.
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-07 19:39:53 följande:

Men vad har det med äganderätten att göra? Att banken säger upp låneavtalet? Vad det gäller oss, så har vi pengar att lösa ut hela vårt huslån om det skulle behövas, vi väljer att inte göra det.
    öhhh,säger banken upp lånet till omedelbar betalning och du inte kan hosta upp penngarna tar de huset och säljer för att få in sina pengar..
  • Drömtorpet

*vissa verkar väldigt okunniga här på FL*
    jag kan ju f*n mer som inte ens äger ett hus...

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!