• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • pumpkinpie

Snart kan man äga lagenheter också, from 1 maj har jag för mig! Men än så länge finns det bara bostadsrätter.

• Reglementet

Okej, då ska jag fixa och börja sälja olaga droger och vapen här, det är ju bankens hus, så de kommer få stå för det.

• pumpkinpie

alltså lägenheter då menar jag förstås....

• Drömtorpet

Reglementet skrev 2009-01-07 21:23:49 följande:

Okej, då ska jag fixa och börja sälja olaga droger och vapen här, det är ju bankens hus, så de kommer få stå för det.
    moget..
  • Reglementet

dröm

Vadå? Om det inte är mitt hus, så kan jag inte åka dit. Jag har ingen kunskap om vad som händer, det är inte mitt hus.

• Miss Lau

Det verkar som om många blandar ihop låneavtalet man har med banken (eller vem man nu lånat av) och själva äganderätten.

Jag äger mitt hus, alltså kan jag pantsätta det till banken om jag vill.

• Licens To Kiss

Man åker dit för sånt oavsett om de är där du BOR eller inte.

Reglementet skrev 2009-01-07 21:23:49 följande:
  • Winnertaco
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:18:48 följande:
    Pengarna som huset är köpt utav är bankens. Om jag köper mig en hund men lånar pengar av min mamma för och köpa hunden är hunden min mammas tills att jag har betalat tillbaka alla pengar för hunden till min mamma.
    Ehhh.. nej. Så är det inte. Inte rent lagligt i alla fall, om du sedan tycker att det känns så är en helt annan sak.

Huset är belånat. För de pengarna kan man göra vad man vill. Vi kan utöka våra lån och åka till Thailand för pengarna om vi vill, förutsatt att banken går med på att belåna huset ytterligare.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Reglementet

himmel

Nejdå, jag har ingen kunskap om det, det är inte mitt hus. Som en del påstår.

• Reglementet

Om ni brukar pantsätta saker som inte är era, då är det ni som gör er skyldiga till olagligheter.

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!