• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Winnertaco
    PixieApa skrev 2009-01-07 21:19:15 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-01-07 21:15:58 följande: Missköter du betalningarna måste du ju sälja huset. Om man äger någonting får man väl bestämma över sådana saker själv?
    I sånna fall äger man ingenting eftersom kronofogden kan mäta ut i princip allt du har?
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:36:44 följande:

I sånna fall äger man ingenting eftersom kronofogden kan mäta ut i princip allt du har?
    ja det kan de oavsett om du äger eller har lån på grejerna!
    det är därför det är så viktigt att betala kontant.
  • Licens To Kiss

Inte så länge du lånar av banken. Köper jag möbler för pengar jag har tagit lån på i banken är inte möblerna mina, eller bilen, eller huset, eller hunden.

Pengarna man köpte föremålet/husdjuret för är inte mina pengar alltså är det inte mitt förrän jag är skuldfri.

• Drömtorpet

alltså det är därför viktigt att tänka över sin ekonomi 14varv extra innan man tar beslut i en fråga..klarar man av att betala oavsett vad som händer??

• Polly S

är det skillnad på att köpa bostadsrätt och hus? är det OK att låna till det ena men inte det andra?

Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:38:36 följande:
    ja det kan de oavsett om du äger eller har lån på grejerna! det är därför det är så viktigt att betala kontant.
  • Winnertaco
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:38:52 följande:
    Inte så länge du lånar av banken. Köper jag möbler för pengar jag har tagit lån på i banken är inte möblerna mina, eller bilen, eller huset, eller hunden. Pengarna man köpte föremålet/husdjuret för är inte mina pengar alltså är det inte mitt förrän jag är skuldfri.
    Ja, det är så det KÄNNS för dig, men det är inte så rent juridiskt.
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:38:36 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:36:44 följande: ja det kan de oavsett om du äger eller har lån på grejerna! det är därför det är så viktigt att betala kontant.
    Även om du har betalt bilen kontant kan kf ta den om du inte betalar din elräkning. Till exempel.
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:40:41 följande:

Ja, det är så det KÄNNS för dig, men det är inte så rent juridiskt.
    winnertaco ta och läs på lite eller fråga din baktjänsteman eller varför inte läs villkoren för ditt lån....
  • Licens To Kiss

Vi kan ta som ett exempel.

Min mormor köpte sig en lgh. Hon tog lån på banken. NÄR hon hade betalat tillbaka alla pengar var lgh hennes. Nu har hon sålt lgh och köpt en ny lgh för vinsten på lgh som var hennes efter att hon hade betalat tillbaka lånet. Lgh nr 2 är hennes egendom från början då hon gick i vinst och inte har skulder på varken lgh nr lgh nr2 eller nånting annat.

• PixieApa

Precis. I sådana fall är du livegen
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!