• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Polly S
    Svar på #79
    hade vi inte redan konstaterat att man inte äger lägenheter?
  • Licens To Kiss

Jag har lånat på banken och numera skuldfri men de var inte mitt de jag köpte för banklånet föän jag hade betalat tillbaka allt.

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:40:41 följande:
    Ja, det är så det KÄNNS för dig, men det är inte så rent juridiskt.
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:41:48 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:40:41 följande: winnertaco ta och läs på lite eller fråga din baktjänsteman eller varför inte läs villkoren för ditt lån....
    Du, jag är påläst så att det räcker. Jag kan villkoren för mina lån, tack så mycket. Att huset är satt som säkerhet är ingen överaskning för mig, men det är fortfarande jag som äger huset (eller halva i alla fall). Det är nog du som borde läsa på lite.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Licens To Kiss

Känns?? Vaddå känns, de är de som är RÄTT för mig.

Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:41:48 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:40:41 följande:
    winnertaco ta och läs på lite eller fråga din baktjänsteman eller varför inte läs villkoren för ditt lån....
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-07 21:39:53 följande:
    är det skillnad på att köpa bostadsrätt och hus? är det OK att låna till det ena men inte det andra?
    nej för min del är det inte ok att låna till nåt utav det...
    och ja,jag vet vad du tänker..men jag kan inte styra över en människa jag inte träffat..(sambon hade lån innan vi träffades,men det är snart slutbetalt,sedan ska vi köpa hus kontant)
  • Winnertaco
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:43:08 följande:
    Jag har lånat på banken och numera skuldfri men de var inte mitt de jag köpte för banklånet föän jag hade betalat tillbaka allt.
    Du lånar pengar av banken, inte grejer. Sedan sätter du kanske saker som säkerhet för lånet, men du kan fortfarande välja att sälja bilen för att betala huslånet (till exempel). Men det finns även lån utan säkerhet, och då kan inte banken kräva tillbaka hunden (om det nu var det du köpte).
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:41:38 följande:

Även om du har betalt bilen kontant kan kf ta den om du inte betalar din elräkning. Till exempel.
    jo,men därför är man noga med att betala alla räkningar.
  • Winnertaco
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:43:51 följande:
    Känns?? Vaddå känns, de är de som är RÄTT för mig.
    Ja, det är det jag menar. Rätt för dig, men inte rätt rent juridiskt.
  • Drömtorpet

Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:41:58 följande:

Vi kan ta som ett exempel.Min mormor köpte sig en lgh. Hon tog lån på banken. NÄR hon hade betalat tillbaka alla pengar var lgh hennes. Nu har hon sålt lgh och köpt en ny lgh för vinsten på lgh som var hennes efter att hon hade betalat tillbaka lånet. Lgh nr 2 är hennes egendom från början då hon gick i vinst och inte har skulder på varken lgh nr lgh nr2 eller nånting annat.
    word!!!!
  • Polly S

varför fortsätter man då betala ränta på ett lån (var det 200 000 kvar=) man inte behöver och lägger undan andra pengar till hus?
    DÄR har du ju en helt onödig utgift ni kan dra in på!
    lån är ju djävulens påfund har jag försått av dig!

Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:44:51 följande:
    Polly S skrev 2009-01-07 21:39:53 följande: nej för min del är det inte ok att låna till nåt utav det... och ja,jag vet vad du tänker..men jag kan inte styra över en människa jag inte träffat..(sambon hade lån innan vi träffades,men det är snart slutbetalt,sedan ska vi köpa hus kontant)
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!