• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • hewa

Tror de flesta slarvar och säger att de äger sin lägenhet. Men förhoppningsvis är väl de flesta ändå medvetna om att riktigt så är inte fallet. Tex får du ju inte slå ut/flytta väggar hur som helst i en bostadsrätt. Kan ju bli lite trist med föreningen om man utan deras vetskap gör om sin trea till en etta

Polly S skrev 2009-01-07 20:40:49 följande:
  • Polly S
    Svar på #51
    ganska ofta verkar det dock OK för föreningen, iaf åt andra hållet, vet flera stycken i grannskapet som köpt upp lägenheten intill och fått stoooort -men SJÄLVKLART har de haft tillstånd!
  • hewa

Jo, jag tror nog de flesta föreningar går med på rätt mycket förändringar. De är ju i regel till för att förbättra lägenheten. Men just att be om tillåtelse är ju bra att göra innan man börjar såga upp hål eller sätter släggan i väggarna

Polly S skrev 2009-01-07 20:46:30 följande:
    ganska ofta verkar det dock OK för föreningen, iaf åt andra hållet, vet flera stycken i grannskapet som köpt upp lägenheten intill och fått stoooort -men SJÄLVKLART har de haft tillstånd!
  • Reglementet

Jag och min man äger huset, ingen annan.

Banken har ingen rätt att gå in och börja bygga om här, eller flytta in sitt kontor i detta huset.

• PixieApa

Reglementet skrev 2009-01-07 21:09:15 följande:

Jag och min man äger huset, ingen annan. Banken har ingen rätt att gå in och börja bygga om här, eller flytta in sitt kontor i detta huset.
    Så länge du sköter dina betalningar till banken, ja
  • Virriga Vera

PixieApa skrev 2009-01-07 21:10:43 följande:

Reglementet skrev 2009-01-07 21:09:15 följande:
    Så länge du sköter dina betalningar till banken, ja
    Man äger huset tills det är sålt, oavsett man sköter eller missköter sina lån hos banken.
  • Licens To Kiss

Så länge lånet på huset inte är betalt tillbaka är huset bankens.

• Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-07 21:15:58 följande:

Man äger huset tills det är sålt, oavsett man sköter eller missköter sina lån hos banken.
    NEJ!!sköter du inte dina lån kan banken använda pantprevet...
  • Licens To Kiss

Pengarna som huset är köpt utav är bankens.
    Om jag köper mig en hund men lånar pengar av min mamma för och köpa hunden är hunden min mammas tills att jag har betalat tillbaka alla pengar för hunden till min mamma.

• PixieApa

Virriga Vera skrev 2009-01-07 21:15:58 följande:

Missköter du betalningarna måste du ju sälja huset. Om man äger någonting får man väl bestämma över sådana saker själv?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!