• hewa

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Snarare är det väl andelen i föreningen du pantsätter isf. Men du äger inte lägenheten, du har heller inte samma ansvar som för tex ett hus.

Drömtorpet skrev 2009-01-07 20:08:05 följande:
    konstigt då att man kan pantsätta "rätten att bo"
  • hewa

Tror de flesta slarvar och säger att de äger sin lägenhet. Men förhoppningsvis är väl de flesta ändå medvetna om att riktigt så är inte fallet. Tex får du ju inte slå ut/flytta väggar hur som helst i en bostadsrätt. Kan ju bli lite trist med föreningen om man utan deras vetskap gör om sin trea till en etta

Polly S skrev 2009-01-07 20:40:49 följande:
  • hewa

Jo, jag tror nog de flesta föreningar går med på rätt mycket förändringar. De är ju i regel till för att förbättra lägenheten. Men just att be om tillåtelse är ju bra att göra innan man börjar såga upp hål eller sätter släggan i väggarna

Polly S skrev 2009-01-07 20:46:30 följande:
    ganska ofta verkar det dock OK för föreningen, iaf åt andra hållet, vet flera stycken i grannskapet som köpt upp lägenheten intill och fått stoooort -men SJÄLVKLART har de haft tillstånd!
  • hewa

Ajdå, då får jag nog vänta på att äga min hjärna tills jag blir sådär 50-60 år!

Liten men naggande skrev 2009-01-07 21:58:26 följande:

jag tog studielån, innebär det att jag inte äger min hjärna förrän de är avbetalade...? konstigt resonemang från missunsammaskadeglada svenskar..
  • hewa

Då har man något att se fram emot på ålderns höst, vad skönt det ska bli när dimman lättar

pumpkinpie skrev 2009-01-07 22:24:56 följande:
    Hmm, är det därför jag känner att jag inte tillgodogjort mig mina stackars ekonomipoäng, det klarnar alltså när man betalt av lånen, toppen
  • hewa

Helt OT men både Holsbybrunn och Sjunnen skulle nog av många definieras som "långt ut i skogen"... (mina svärisar bor i krokarna, har lite koll på omgivningen). Och förresten handlar det inte om att hitta billigast möjliga hus, man bör kunna hitta ett jobb inom rimligt avstånd också.

På en liten ort är det dessutom svårare med lån för att rusta upp en extremt billig kåk. Bankerna vet att det inte alls är säkert att marknadsvärdet höjs i den utsträckning som man lägger pengar på renoveringen. Trist läge. Fast det gör kanske inget för det är ju banken som äger huset och får stå för förlusten... eller hur var det nu

Drömtorpet skrev 2009-01-09 13:59:53 följande:
    jasså? inte dessa: www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/341594 www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/331260
  • hewa

Jo, det är ju tyvärr verkligheten för många i glesbygden. Mina svärisar bor i ett helt ok hus från 50-talet men visst finns där en del man kunde tänka sig fixa. Även om de inte skulle ta lån för saken så har de valt att inte göra mer än det absolut nödvändiga helt enkelt för att de är 60+ och vet att när de säljer kommer de inte få igen pengarna för renoveringen

k girl skrev 2009-01-09 17:28:05 följande:
    hewa: Ja, precis. Vi hade inte fått lån för att rusta upp vårt hus om det inte vore för att vi hade skog som vi kunde använda som säkerhet.
    Drömtorpet - ha det så kul på era förtidspensioner...
  • hewa

Älska kan man väl göra men de ska helst inte falla ihop över en, och det är inte kul med gamla, slitna elledningar och avlopp heller...

Drömtorpet skrev 2009-01-09 18:55:40 följande:
    jag älskar gamla hus..50,60,70 talshus..mmmmm gamla parketter,eldstäder....
  • hewa

Framförallt är det inte kul en januarimorgon kl. 06... Mormor värmde sitt hus med kakelugnar & en vedeldad köksspis. En kakelugn i varje rum och även om det eldades i den på kvällen så det var jättevarmt i rummen var det banne mig ingen höjdare att vakna på morgonen och sätta tossingarna på golven. Ännu värre att kliva ut i köket och tända i spisen, brrrr!

Reglementet skrev 2009-01-09 20:16:53 följande:
    drömtorpet En kamin? Du kan inte värma upp hela huset med hjälp av en kamin. Ett väldigt litet hus då kanske.
  • hewa

Hur många fönster har ni?!

Leone i Västerås skrev 2009-01-09 21:04:00 följande:

Det är väl knappast någon konstig summa när det gäller renovering? Vi ska byta våra fönster i sommar, och bara det kommer at kosta runt 600.000:-
    [/citat]
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:45:15 följande:
    [citat]
    här kommer lite fredagsläsning till den som vill.... vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.p...
    Allt det där låter ju trevligt. Men fortfarande står det väldigt lite konkret om hur man ska bli ekonomiskt oberoende inom halva tiden man har kvar tills man är 55...

Visserligen håller jag med, vi konsumerar absolut mer än nödvändigt i västvärlden. Å andra sidan, västvärldens konsumtion bygger upp världens ekonomi. Undrar hur det gick med västvärlden, och för all del alla andra länder om vi alla hoppade av ekorrhjulet?!
  • hewa

Oj, då förstår jag summan lite bättre. Såg framför mig ett hus som vårt, med 14 vanliga fönster och då kändes 600.000 helt omöjligt, ett vanligt fönster kan liksom inte gå på över 40.000kr att byta ens med arbetskostnad Men vårt hus är från 2001 och inte 1914 också

Leone i Västerås skrev 2009-01-09 22:38:49 följande:

Vi har 32 fönster, men det är gamla stora fönster med flera små rutor i. Dessutom flera dörrar med fönster och ett antal mindre fönster i källaren. Summan jag uppgav är inkl arbetet, så det är inte enbart för själva fönstrena.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!