• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Fröken  Svår

Man äger ingenting om man inte betalat av sina skulder.

• Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:45:43 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:41:38 följande: jo,men därför är man noga med att betala alla räkningar.
    Jo, men bara för att man betalt en grej kontant innebär det inte att man inte kan bli av med den vid en utmätning.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Licens To Kiss

Jag lånade pengar för att köpa möbler, prylar, kläder. De var inte mitt förrän lånet var tillbaka betalat.

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:45:23 följande:
    Du lånar pengar av banken, inte grejer. Sedan sätter du kanske saker som säkerhet för lånet, men du kan fortfarande välja att sälja bilen för att betala huslånet (till exempel). Men det finns även lån utan säkerhet, och då kan inte banken kräva tillbaka hunden (om det nu var det du köpte).
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-07 21:43:10 följande:

Du, jag är påläst så att det räcker. Jag kan villkoren för mina lån, tack så mycket. Att huset är satt som säkerhet är ingen överaskning för mig, men det är fortfarande jag som äger huset (eller halva i alla fall). Det är nog du som borde läsa på lite.
    ja exakt huset är satt som säkerhet,betalar du inte lånet varje månad,tar de huset!!
  • Miss Lau

Som redan sagts, skilj på avtalet med banken och äganderätten!

Kanske finns det låneavtal som reglerar att äganderätten till ett visst föremål inte övergår innan lånet är helt löst men för fastigheter fungerar det inte så. Äganderätten till en fastighet registreras hos inskrivningsmyndigheten så det är bara att ringa dit och höra vilka som står som ägare till husen runtomkring er.

• Licens To Kiss

Ja?? Jag använder mig utav ord. jag hade en diskussion om precis de här med mormor. Hon sa att hon ägde inte lgh nr 1 förrän lånet var tillbaka betalat.

Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:46:23 följande:
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:41:58 följande:
    word!!!!
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:47:37 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:43:10 följande: ja exakt huset är satt som säkerhet,betalar du inte lånet varje månad,tar de huset!!
    Nej, de säljer huset. Och blir det en vinst så får jag den, inte banken, eftersom det är jag som äger huset.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-07 21:47:11 följande:
    varför fortsätter man då betala ränta på ett lån (var det 200 000 kvar=) man inte behöver och lägger undan andra pengar till hus?DÄR har du ju en helt onödig utgift ni kan dra in på!lån är ju djävulens påfund har jag försått av dig!
    visst KAN vi slutbetala lånet vilken dag som helst,men vi väljer att ha en buffert/start till vårt nya hus istället..
  • Licens To Kiss

Ingenting utav de som man har betalat med lånet nej!
    Bra sagt. Några få ord och de hela var sagt

Fröken Svår skrev 2009-01-07 21:47:11 följande:

• Drömtorpet

Fröken Svår skrev 2009-01-07 21:47:11 följande:

exakt vad jag har sagt....men många här vägra tro på det..
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!