• Thursday

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Men vad är det ni lägger i "äga"? För mig handlar det om rätten att förfoga över egendomen, sälja, hyra ut, renovera, bygga om... Att jag sedan har förbundit mig att betala pengar till banken i enlighet med vissa villkor gör ju inte att banken t.ex. kan sälja mitt hus eller besluta om hur jag får renovera, vad jag ska plantera i trädgården.

• Thursday

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:56:31 följande:

Astarte skrev 2009-01-07 17:49:44 följande:
    rätt och fel om jag valde att stryka skulden dvs jag löste in panten kunde jag behålla panten enligt min advokat. men om jag sålde panten så var pengarna som vart över när alla omkostnader var betalda skulle återgå till ursprungsägaren.
    37 § avtalslagen
    Förbehåll att pant eller annan säkerhet skall vara förverkad, om
    den förpliktelse för vars fullgörande säkerheten ställts icke rätteligen fullgöres, är utan verkan. Lag (1976:185).
  • Thursday
    pappahuddik skrev 2009-01-07 17:58:10 följande:
    nja fodringsägare har fått rätt i ett fall där de ansåg att den som bodde i huset sänkte värdet på panten genom att måla det rosa.Vilket fall då?
  • Thursday
    pappahuddik skrev 2009-01-07 18:10:34 följande:
    mitt eget fall har inget nummret här allt ligger på soptippen men jag skulle måla om ett hus jag ägde och fodringsägaren dvs min bankman åkte förbi hamnade i rätten...Att man "hamnade i rätten" är ju knappast ett bevis på vad gällande rätt är...?
  • Thursday

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:29:25 följande:

jag skulle inte se nåt som mitt förräns det är till fullo betalt och så är det oxå rent juridiskt sett. även om du betalar dina lån varje månad KAN banken säga upp lånet till OMEDELBAR betalning...
    Men det har ju iofs fortfarande ingenting med huset att göra...?
  • Thursday

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:41:08 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 19:39:53 följande: öhhh,säger banken upp lånet till omedelbar betalning och du inte kan hosta upp penngarna tar de huset och säljer för att få in sina pengar..
    Och vad skulle hindra mig från att t.ex. ta lån i ett annat lreditinstitut och lösa lånet?
  • Thursday

För övrigt så är det ju inte så att banken har rätt att säga upp lånet när de vill, bara för att det är skoj. De allmänna villkoren brukar se ut så här:

Långivaren har rätt att säga upp lånet till betalning vid
    tidpunkt som långivaren bestämmer, om någon av följande
    omständigheter föreligger,
    1. Låntagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med
    betalning av ett belopp som överstiger tio procent av
    lånefordringen.
    2. Låntagaren är sedan mer än en månad i dröjsmål med
    betalning av ett belopp som överstiger fem procent
    av lånefordringen och dröjsmålet avser två eller flera
    poster som förfallit vid olika tidpunkter.
    3. Låntagaren är på annat sätt i väsentligt dröjsmål med
    betalning.
    4. Säkerhet som ställts för lånet har avsevärt försämrats.
    5. Det står klart att låntagaren genom att avvika, skaffa
    undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar
    sig att betala sin skuld.

• Thursday

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:49:04 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 19:43:56 följande: det är Lagfarten som är ägarbeviset. om du inte kan betala din lån så kan de använda pantbrevet som säkerhet för att ta ditt hus.
    Men återigen, att ha något som säkerhet är inte detsamma som att äga det...?
  • Thursday
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:58:35 följande:
    nej inte förräns den är betald.
    Och då får man säga att man äger den? Fast man egentligen bara äger en andel i en ekonomisk förening förenad med rätten att bo i en viss lägenhet?
  • Thursday

Drömtorpet skrev 2009-01-07 20:08:05 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 20:04:05 följande: konstigt då att man kan pantsätta "rätten att bo"
    Mja... det kan man ju tycka. Att det är konstigt att man kan pantsätta sin andel i en förening. Men icke desto mindre fungerar världen så. Ungefär som att den fungerra så att man äger sitt hus även om man har pantsatt det som säkerhet för lån. Världen fungerra liksom inte annorlunda bara för att man själv tycker att den borde det.
  • Thursday

pappahuddik skrev 2009-01-08 10:24:11 följande:

den som är satt i skuld är aldrig fri:)
    Åhm jag älskar klyschdagen! Då säger jag: Freedom is just another word for nothing left to lose!
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!