• Miss Lau

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Jag tycker inte alls att det är en defenitinsfråga. Jag äger mitt hus och just därför har jag rätt att pantsätta det till banken.

• Miss Lau
    pappahuddik skrev 2009-01-07 17:28:49 följande:
    jo men panten är min om du pantsätter något hos mig tills dess du betalat mig.har haft folk som lämnat i pant hos mig och när dom inte kunde betala så vart panten min, så kan du inte erlägga full betaling om banken kräver det är inte huset ditt.Jag håller helt enkelt inte med dig. Klart att äganderätten kan övergå om jag struntar i att betala men det är för mig en annan sak.
  • Miss Lau

Det verkar som om många blandar ihop låneavtalet man har med banken (eller vem man nu lånat av) och själva äganderätten.

Jag äger mitt hus, alltså kan jag pantsätta det till banken om jag vill.

• Miss Lau

Som redan sagts, skilj på avtalet med banken och äganderätten!

Kanske finns det låneavtal som reglerar att äganderätten till ett visst föremål inte övergår innan lånet är helt löst men för fastigheter fungerar det inte så. Äganderätten till en fastighet registreras hos inskrivningsmyndigheten så det är bara att ringa dit och höra vilka som står som ägare till husen runtomkring er.

• Miss Lau
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:51:45 följande:
    Lagfarten är äganderättenpantbrevet gör att banken kan ta huset om inte lånet sköts på rätt sätt..Precis, lagfarten reglerar ägandet. Pantbrev är något annat och har inte med äganderätt att göra.
  • Miss Lau
    pumpkinpie skrev 2009-01-07 22:23:22 följande:
    Hehe, menar du företagsekonomin där man spelade det där affärspelet som hette Glasskiosken
    Ha, ha! Det hade vi också

Däremot har jag inget minne av att vi lärde oss speciellt mycket om panträtt. Fast vad vet jag, min hjärna får jag väl vänta på tills jag blir 65 och mina csn-skulder skrivs av.
  • Miss Lau
    Polly S skrev 2009-01-08 20:00:07 följande:
    jag har inte lån men de prylar jag vill ha.
    Och jag har inte alla prylar jag önskar men lån. Men det är bara min hjärna och mitt hus som inte är mitt, resten äger jag
  • Miss Lau

Förövrigt måste det vara väldigt nervöst att ha ett hus om man på riktigt tror att banken äger det! Då skulle jag inte sova gott på nätterna....

• Miss Lau
    Polly S skrev 2009-01-08 20:45:54 följande:
    hur sover alla andra som inte äger sitt boende?de som hyr hus eller lägenhet eller bor hos sin sambo?
    Förhoppningsvis har man väl ett hyreskontrakt? Men att bo i ett hus man förväntas ta hand om, plöja ner pengar i och underhålla samtidigt som man inte tror sig ha äganderätten; det verkar nervöst. Hade jag på allvar trott att man inte ägde ett belånat hus hade jag inte vågat köpa hus.
  • Miss Lau
    Polly S skrev 2009-01-08 20:51:03 följande:
    så att flytta in i sambons befintliga lägenhet borde egentligen vara det osäkraste eftersom man då inte har kontrakt?
    Ja det är ett osäkert boende, men det är väl de flesta medvetna om?
  • Miss Lau

LDN skrev 2009-01-08 21:00:29 följande:

valmar: det finns ju sambolagen. (det är ju en typ av "säkerhet" som kan tillämpas)
    Visst finns sambolagen men den ger inte mycket till skydd om du flyttar in hos någon.
  • Miss Lau

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:07:25 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 20:55:22 följande:
    jo,du har ju pratat dig varm om att det är DU som har äganderätten..detta bevisar att så inte är fallet..huset är ditt när det är färdigbetalt..hur kan annars banken sälja huset om det inte är pantsatt till banken?? på nåt sätt måste de ju få tillbaka sina pengar om du inte kan betala..
    Vad är svårt att förstå med att äganderätt och pantsättning är två skilda saker? Förövrigt får man inte ens pantsätta ett hus man inte äger.

Dessutom kan kronofogden "ta" hus även för andra skulder än huslån.
  • Miss Lau
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:11:54 följande:
    visst gör den det,allt som köps tilsammans ska delas på.däremot kan man inte göra anspråk på nåt som den andra parten redan ägde då man flyttade ihop.jag kan alltså inte få halva värdet utav hans lägenhet som han köpte innan vi träffades,och det vill jag inte heller.Flyttar du in hos någon har du som huvudregel ingen rätt alls till bostaden, varken i praktiken eller ekonomiskt. Om man tycker det är tryggt eller inte beror väl på vad man prioriterar.
  • Miss Lau

LDN skrev 2009-01-09 10:17:03 följande:

löser man alla sina lån så klassas du som miljonär och får skatta därefter, så njä... man tjänar inte på att lösa ut alla sina lån, tvärtom. Man i princip rekomenderas att alltid ha lite lån på sitt hus för att slippa skatta som en miljonär.
    Förmögenhetsskatten är avskaffade i Sverige så det är inte längre ett hållbart argument.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!