Inlägg från: pappahuddik |Visa alla inlägg
  • pappahuddik

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

VIST du äger ditt hus på papper men i realiteten är det banken, om banken säger upp dina lån och begär att du skall betala tillbaka annars säljer dom ditt hus hur gör du då?
    Men om vi spinner vidare på att den som står på lagfarten äger huset, hur gör man då i fallet där en bedrgare fått sitt namn i lagfarten?

• pappahuddik
    Miss Lau skrev 2009-01-07 17:23:21 följande:
    Jag tycker inte alls att det är en defenitinsfråga. Jag äger mitt hus och just därför har jag rätt att pantsätta det till banken.
    jo men panten är min om du pantsätter något hos mig tills dess du betalat mig.
    har haft folk som lämnat i pant hos mig och när dom inte kunde betala så vart panten min, så kan du inte erlägga full betaling om banken kräver det är inte huset ditt.
  • pappahuddik

Astarte skrev 2009-01-07 17:49:44 följande:

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:28:49 följande:
    Fast det blir den ju inte, rent juridiskt. Du har inte rätt att behålla den, bara att sälja den och ta pengarna. (vet inte vad det spelar för roll i sakfrågan, men det är så.
    rätt och fel om jag valde att stryka skulden dvs jag löste in panten kunde jag behålla panten enligt min advokat. men om jag sålde panten så var pengarna som vart över när alla omkostnader var betalda skulle återgå till ursprungsägaren.
  • pappahuddik
    Thursday skrev 2009-01-07 17:55:42 följande:
    Men vad är det ni lägger i "äga"? För mig handlar det om rätten att förfoga över egendomen, sälja, hyra ut, renovera, bygga om... Att jag sedan har förbundit mig att betala pengar till banken i enlighet med vissa villkor gör ju inte att banken t.ex. kan sälja mitt hus eller besluta om hur jag får renovera, vad jag ska plantera i trädgården.
    nja fodringsägare har fått rätt i ett fall där de ansåg att den som bodde i huset sänkte värdet på panten genom att måla det rosa.
  • pappahuddik
    Thursday skrev 2009-01-07 17:59:20 följande:
    Vilket fall då?mitt eget fall har inget nummret här allt ligger på soptippen men jag skulle måla om ett hus jag ägde och fodringsägaren dvs min bankman åkte förbi hamnade i rätten...
  • pappahuddik

jag vart dömd att återställa huset i ursprungsskick då de ansåg att jag sänkt värdet på huset genom färgvalet.

• pappahuddik

Astarte skrev 2009-01-07 18:12:14 följande:

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:58:10 följande:
    Just det, var det inte något fall i "Lyxfällan" på tv 3 också, familjens badrum hade rasat (de skulle renovera, men kom bara halvvägs) och det var panik att fixa det innan banken fick nys om det?
    japp det vart det.
  • pappahuddik

den som är satt i skuld är aldrig fri:)

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!