• Astarte

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:28:49 följande:

[. .]och när dom inte kunde betala så vart panten min.
    Fast det blir den ju inte, rent juridiskt. Du har inte rätt att behålla den, bara att sälja den och ta pengarna. (vet inte vad det spelar för roll i sakfrågan, men det är så.
  • Astarte

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:56:31 följande:

Astarte skrev 2009-01-07 17:49:44 följande:
    rätt och fel om jag valde att stryka skulden dvs jag löste in panten kunde jag behålla panten enligt min advokat. men om jag sålde panten så var pengarna som vart över när alla omkostnader var betalda skulle återgå till ursprungsägaren.
    Aha, intressant. Det står inte så i min lärobok i juridik och den är ändå ny och för universitetet. Det kanske är en sån där fråga som inte finns direkt i lagen, bara en massa prejudikat, eller nåt. Lite OT här, sorry!
  • Astarte
    Thursday skrev 2009-01-07 17:59:01 följande:
    37 § avtalslagenFörbehåll att pant eller annan säkerhet skall vara förverkad, omden förpliktelse för vars fullgörande säkerheten ställts icke rätteligen fullgöres, är utan verkan. Lag (1976:185)."Skall vara förverkad"? Det där gjorde mig faktiskt inte klokare, det står ju inget om om man får behålla den eller inte.
  • Astarte
    pappahuddik skrev 2009-01-07 17:58:10 följande:
    nja fodringsägare har fått rätt i ett fall där de ansåg att den som bodde i huset sänkte värdet på panten genom att måla det rosa.Just det, var det inte något fall i "Lyxfällan" på tv 3 också, familjens badrum hade rasat (de skulle renovera, men kom bara halvvägs) och det var panik att fixa det innan banken fick nys om det?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!