• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • palmblad

Ja, barnet skulle nog gå före i kön till att få hjälp. Men vi har också ett handikappat barn och bara en gång har vi stött på strul ang. hans vård.

mulena skrev 2007-12-16 23:25:11 följande:
    Challe N skrev 2007-12-16 23:19:08 följande:
    Jag tror att ett barn med en svårare form av ADHD kan få mycket hjälp tidigt, om ens föräldrar är rika och kända. Får barnen hjälp tidigt, klarar de sig också bättre och lär sig mer.skulle prinsessan få ett barn med ADHD, skulle det barnet få väldigt mycket träning och hjälp, därmed bättre förutsättningar att bli kronarvinge.
  • palmblad

Ingen kan tvinga nån till abort, men pressas för det.

• Maja Gräddnos

Jag tycker det känns väldigt naivt att tro att Viktoria är positiv och avspänd inför tanken att få ett handikappat barn bara för att hon har en fond som går till handikappade barn.

Hennes pengar kommer ifrån oss skattebetalare, och då duger det inte att lägga precis allt på skidresor och roliga båtar utan som ett alibi för att få apanage måste ju en del gå till välgörenhet. Annars kanske svenska folket skulle enas om att avskaffa monarkin.

Om Viktoria och de andra i familjen är godhjärtade och fördomsfria altruister eller hycklande egoister vet faktiskt ingen av oss. Vi kan bara gissa. (Men kungens uttalande om stekta sparvar för ett par år sen säger iaf en hel del om HANS syn på sina mindre lyckligt lottade medmänniskor- om någon minns det?)

• Asra
    palmblad skrev 2007-12-17 07:18:03 följande:
    Ingen blir omyndig i Sverige idag, men man tilldelas god man för att sörja för ekonomi o person.Det är inte samma sak. Att va myndig innebär t ex att ha rösträtt o det har alla handikappade, även om de inte kan röra sig eller har förstånd som ett spädbarn.
    Ok, alltid lär man sig ngt nytt :)
  • ming
    mulena skrev 2007-12-16 23:25:11 följande:
    Challe N skrev 2007-12-16 23:19:08 följande:Jag tror att ett barn med en svårare form av ADHD kan få mycket hjälp tidigt, om ens föräldrar är rika och kända. Får barnen hjälp tidigt, klarar de sig också bättre och lär sig mer.skulle prinsessan få ett barn med ADHD, skulle det barnet få väldigt mycket träning och hjälp, därmed bättre förutsättningar att bli kronarvinge.
    Min bror har svår ADHD, och hur mycket hjälp han än fick av BUP och skolan, från att han var 5 år, och faktiskt vet jag inte om han skulle klara en kungaroll.
    Folk som inte vet tror att han är helt normal, men han tänker helt annorlunda än vi andra.
    Visst skulle han kunna sitta och se fin ut på en nobelmiddag en kväll, men generellt på möten med andra länder, politiker, eu-saker, osv, skulle det hoppa ut så många grodor ur hans mun så man inte ens kan räkna dem.
    (Och då har han ändå blivit så mycket bättre, sen när han var ung och verkligen inte passade in nånstans.)
  • ming
    Maja Gräddnos skrev 2007-12-17 09:34:37 följande:
    Jag tycker det känns väldigt naivt att tro att Viktoria är positiv och avspänd inför tanken att få ett handikappat barn bara för att hon har en fond som går till handikappade barn.Hennes pengar kommer ifrån oss skattebetalare, och då duger det inte att lägga precis allt på skidresor och roliga båtar utan som ett alibi för att få apanage måste ju en del gå till välgörenhet. Annars kanske svenska folket skulle enas om att avskaffa monarkin.Om Viktoria och de andra i familjen är godhjärtade och fördomsfria altruister eller hycklande egoister vet faktiskt ingen av oss. Vi kan bara gissa. (Men kungens uttalande om stekta sparvar för ett par år sen säger iaf en hel del om HANS syn på sina mindre lyckligt lottade medmänniskor- om någon minns det?)
    Där sa du nåt!
  • Challe N

Maja Gräddnos skrev 2007-12-17 09:34:37 följande:

Jag tycker det känns väldigt naivt att tro att Viktoria är positiv och avspänd inför tanken att få ett handikappat barn bara för att hon har en fond som går till handikappade barn.Hennes pengar kommer ifrån oss skattebetalare, och då duger det inte att lägga precis allt på skidresor och roliga båtar utan som ett alibi för att få apanage måste ju en del gå till välgörenhet. Annars kanske svenska folket skulle enas om att avskaffa monarkin.Om Viktoria och de andra i familjen är godhjärtade och fördomsfria altruister eller hycklande egoister vet faktiskt ingen av oss. Vi kan bara gissa. (Men kungens uttalande om stekta sparvar för ett par år sen säger iaf en hel del om HANS syn på sina mindre lyckligt lottade medmänniskor- om någon minns det?)
    Håller med.. Det handlar ju inte direkt om pengar hon hederligt tjänat ihop! Det är ju självklart bra att det går pengar till ändamålet, men det är ju lite naivt att tänka att det är Vicktoria som är så snäll och omtänksam och skänker sina slantar..
  • Challe N

På tal om det där md att vara kung/drottning.. Man måste ju inte vara superclever. Man bestämmer ju inte nånting egentligen. Men det är ju bra om man gör någorlunda smarta uttalanden vilket inte alltid vår käre C-G lyckats med alla gånger

• Lefo
    Asra skrev 2007-12-16 23:17:10 följande:
    med Down syndrom. En person med Down Syndrym blir väl heller aldrig myndiga, dvs de har en förtroendeman när de blivit vuxna eftersom de inte kan klara sig helt på egen hand.
    Personer med DS blir vist myndiga.
    I Sverige blir man inte omyndigförklarad utan klarar man inte vissa saker kan man få en god man, oftast så skriver personen med DS och någon anhörig en fullmakt att denna anhörig hjälper till med vissa ärenden.
    En person med DS har tillexempel rösträtt.

Alltså en person med DS blir ALLTID myndig. 
  • palmblad

Jag skulle också kunna åka världen runt o klappa små barn på huvet, om nån bara betalade resorna.

• Marie Antoinette

Kungafamiljen är verkligen spännande att se intervjuer med. Snart kommer Vickan att vara med på en intervju på 2:an (sätt i gång nyheterna). Hon kommer att tala om sin rätt att yttra sig i vissa frågor där hon har en åsikt.
    Låt mig gissa att det är frågor som "det är viktigt att tänka på miljön" eller "svält/AIDS/krig är ett stort hot för många människor".

• ming
    Marie Antoinette skrev 2007-12-17 21:02:28 följande:
    Kungafamiljen är verkligen spännande att se intervjuer med. Snart kommer Vickan att vara med på en intervju på 2:an (sätt i gång nyheterna). Hon kommer att tala om sin rätt att yttra sig i vissa frågor där hon har en åsikt.Låt mig gissa att det är frågor som "det är viktigt att tänka på miljön" eller "svält/AIDS/krig är ett stort hot för många människor".
    Haha, miljö- och barnfrågor tyckte jag att jag hörde, när jag tittade snabbt.
  • Marie Antoinette

Jag glömde sexuellt utnyttjande av barn, där ville kronprinsessan också ha en åsikt. Tycker Bernadottarna börjar bli lite väl frispråkigaFlört

• Marie Antoinette
    ming skrev 2007-12-17 21:09:19 följande:
    Haha, miljö- och barnfrågor tyckte jag att jag hörde, när jag tittade snabbt.

Ja visst var det överraskande?

Nåja kungahuset är ju underhållande i alla fall, här är några klassiker med Carl Gustaf från susning.nu:

"Jobbet är för tungt för en flicka."  (sagt 1977 apropå kvinnlig tronföljd)
    "Jag gillar inte att inviga kärnkraftverk, men gör det om jag får order."  (1978)
    "Det kommer inga stekta sparvar flygande om Du inte själv bemödar Dig om att göra Ditt bästa." (jultal 2002)
    "Sultanen har en kolossal närhet till folket«, »jag upplever det som ett mer öppet land än något annat man kan tänka sig." (om diktaturen i Brunei, 2004).

Min favorit måste ändå vara den sistnämnda. Marie Antoinette sa ju aldrig "Har dem inte bröd låt dem äta kakor" men det känns ändå som att dessa två uttalanden spelar i samma liga i alla fall.

• Maja Gräddnos

Marie Antoinette:

Ja visst är det skrattretande? För min del är uttalandet omstekta sparvar det som får det att klia mest i mig. Vad talar mannen om egentligen? Skulle vilja svara honom:
    "Jo, Carl Gustaf, tydligen är det så att heter man Bernadotte i efternamn kan man göra hur många dumma uttalanden som helst på svenska folkets bekostnad, de stekta sparvarna fortsätter ändå att flyga rakt in i munnen på dig."

• challis77

Ja vi får väl se vad som händer, många tror ju att hon i alla fall ska gifta sig till sommaren

Äntligen gravid!
  • palmblad

Ja, tack o lov lutar det åt det. Tycker hon tramsat o väntat alldeles för länge o ändå haft fast sällskap.

challis77 skrev 2007-12-21 01:56:36 följande:
    Ja vi får väl se vad som händer, många tror ju att hon i alla fall ska gifta sig till sommaren
  • SmurfGirl72

Har själv tänkt tanken fast det var om kungens barn. Tror ärligt talat att att ett handikappat barn inte hade fått överta tronen...o att adoptera vid barnlöshet är en lösning men jag tror inte den hade fått överta tronen heller!

Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • palmblad

Prins Edward i England o hans fru kunde inte få barn. Drottningen "gav sin tillåtelse" till provrörsbefruktning. Tror de fick en dotter sen. Ändå var det inte fråga om donation, men drottningen skulle godkänna. Varför inte kräva samlagsställning för de som inte behöver IVF?

SmurfGirl72 skrev 2007-12-21 07:54:26 följande:
    Har själv tänkt tanken fast det var om kungens barn. Tror ärligt talat att att ett handikappat barn inte hade fått överta tronen...o att adoptera vid barnlöshet är en lösning men jag tror inte den hade fått överta tronen heller!
  • Marie Antoinette

Tänk om Vickan inte alls är sådär konservativ och präktig som utmålas i medierna. Tänk om hon inte VILL gifta sig, anser att äktenskap är förlegat och fördrar hundar framför barn.

I övrigt så har jag en bekant som hade en rätt så intressant fundering kring Vickans stela hållning till det här med titlar (kommer ni ihåg "jag kallar inte statsministern vid förnamn"?). Hur går det egentligen till när en blåblodig har romantiska möten med en dödlig? "Ers kungliga höghet kronprinsessan, kan ni tänka er..."? Nej jag hoppas att titlarna droppas under dessa mer otvingade former.

Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?