• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Lefo

Jag som är mamma till ett barn med DS skulle tycka det var bra om Viktoria skulle få ett barn med DS.
    Sedan hoppas jag verkligen att detta barn slipper ta över tronen.
    Jag önska ingen detta jobb. 

• Thursday
    ming skrev 2007-12-13 15:10:40 följande:
    Oj, ja den frågan är ju ändå rätt relevant, för chansen/risken för tvillingar är ju inte så liten. Ja, vad händer då? Det måte ju nästan vara så att det blir den som kom först.
    Det är väl inte så svårt, en måste ju vara äldst och då är det den som ärver.
  • fruis

Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:55:30 följande:

Jo precis, men vad händer om Stadshuset skulle sprängas under Nobelmiddagen?
    Låter nästan som en plan

Jag har avrit stark monarkist tills jag helt plötsligt en dag insåg att jag faktiskt är beredd att skriota monarkin. Det är stabilt för ett land att ha monarki men det är sjukt att kungafamiljen blir som fångar som inte får leva sina liv som de vill (åtminstone inte öppet). Dör kungahuset ut tycker jag inte att man ska ersätta med en ny släkt.
  • Rabies

Lefo skrev 2007-12-13 15:19:18 följande:

Jag som är mamma till ett barn med DS skulle tycka det var bra om Viktoria skulle få ett barn med DS. Sedan hoppas jag verkligen att detta barn slipper ta över tronen. Jag önska ingen detta jobb. 
    Det är väl rätt elakt att önska någon ett handikappat barn?
  • Lefo
    Rabies skrev 2007-12-13 15:34:03 följande:
    Lefo skrev 2007-12-13 15:19:18 följande: Det är väl rätt elakt att önska någon ett handikappat barn?
    Önska? Elak?
    Jag skrev att det skulle vara bra om hon fick ett barn med DS.
    Tänk vilken PR det skulle vara för alla med funktionshinder.  
  • Rabies

Lefo skrev 2007-12-13 15:44:30 följande:

Önska? Elak?Jag skrev att det skulle vara bra om hon fick ett barn med DS.Tänk vilken PR det skulle vara för alla med funktionshinder.  
    Du skulle tycka att det var bra om hon fick ett handikappat barn, ska det inte tolkas som att du önskar att hon får det? Hur kan det tolkas på något annat sätt?
  • challis77

Ja, det skulle nog bli mer PR för DS-barn då, se bara när Viccan gick ut med att hon hade ätstörningar. Efter det tycker jag att många kom ut och berättade om sin ätstörningar, plödsligt var det inte lika "ofint" och konstigt att lida av det. Jämför med Paris Hilton också, hon skapade ju liksom ett mode med små gulliga hundar som accessoarer... Så visst, om Victoria fick ett barn med något handikapp, visst skulle det bli mycket PR runt just det handikappet.
    Tror inte alls Lefo menade något illa med det! Så är det ju bara...

• Lefo
    Rabies skrev 2007-12-13 16:12:09 följande:
    Lefo skrev 2007-12-13 15:44:30 följande: Du skulle tycka att det var bra om hon fick ett handikappat barn, ska det inte tolkas som att du önskar att hon får det? Hur kan det tolkas på något annat sätt?
    I så fall hade jag skrivet att jag önskade detta. Men det har jag inte gjort. Jag skrev att det skulle vara bra och bra är för mig är det inte samma sak som att önska.

Men nu har jag i alla fall förklarat min enligt dig felskrivning.
  • Thursday
    challis77 skrev 2007-12-13 16:15:25 följande:
    Jämför med Paris Hilton också, hon skapade ju liksom ett mode med små gulliga hundar som accessoarer... Så visst, om Victoria fick ett barn med något handikapp, visst skulle det bli mycket PR runt just det handikappet.
    Alltså, jag fattar ju att du kanske inte menade så, men du inser att du just påstod att folk skulla skaffa barn med Down's syndrom som gulliga accessoarer om kronprinsessan gjorde det...?
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?