• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Marie Antoinette

Jag tycker att det är en intressant fråga, jag läste just om denna frågeställning i Tala om klass. 

För det första så tror jag att kontrollen av en blivande tronarvinge skulle vara mycket omfattande. Det handlar nog inte om bara ett rutin-UL i vecka 18. Jag tror att barnet skulle aborteras bort omgående om det upptäcktes downs syndrom eller en grav cp-skada. Det är vad jag TROR, och jag tror inte att det under några som helst omständigheter skulle komma ut till allmänheten.
    En cp-skada kan ju iofs uppstå i samband med förlossningen och jag tror nog att hovet skulle komma på ett diplomatiskt svar till varför den stackaren inte skulle få ärva tronen.

Ett adopterat barn tror jag absolut inte skulle vara något alternativ, inte i ett land där folk upprördes över att den potentielle makens far bara är kommundelschef. 

Jag hoppas att monarkin avskaffas innan Victoria hinner bli regent, så kan hon vara fri att adoptera från Kina, leva singelliv till hon är 45 eller uppfostra ett handikappat barn. För inget av det är något alternativ just nu.

• VulgusProfanum
    Henrik31 skrev 2007-12-13 13:09:04 följande:
    o du har inget streck?Nog dags o börja leta efter adoptionspapper hemma hos dina päron
    Maken är vallon han med och jag har vänt och vridit på honom i alla upptänkliga vinklar och nepp inget extra veck
    Har du någon teori varför just valloner skulle ha ett extra veck?

TS:

Jag tror att det beror alldeles på vilken form av handikapp det rör sig om och huruvida barnet kommer att kunna sköta de uppgifter som åligger en kronprins/prinsessa/kung/drottning.
    Beauty fades Dumb is forever
  • MansonDust

Jag har också ett veck Cool

Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Luddvar

Läst tråden och jag tycker det var en klockren fråga!! Nu är jag sjukt nyfiken på Vickans barn, om hon nu får några dvs..
    OCH jag har vallonblod jag med OCH ett extra streck i armvecket ha ha. Jag har aldrig hört det förr heller men från och med nu så tror jag på det.

• Kärnan

jag har också ett sånt "veck"
    men jag är INTE vallon.

det var faktiskt det löjligaste jag har hört idag.

• Linnéa87

jag har funderat på den här frågan sen jag var barn
    jag minns att jag frågade min mamma någon gång men hon hade ju inget bra svar..

• Marie Antoinette

Undrar vad som skulle hända om hela nuvarande kungafamiljen skulle omkomma i en olycka? Successionsordningen fastställer nämnligen att kronan bara kan ärvas av just vår nuvarande kungs arvingar... 

• Luddvar

Det  var ju en gammal skröna skrev de ju. Inget att hetsa upp sig över.

Kärnan skrev 2007-12-13 13:37:09 följande:
    jag har också ett sånt "veck"men jag är INTE vallon.det var faktiskt det löjligaste jag har hört idag.
  • VulgusProfanum

NU ber jag hemskt mycket om ursäkt för jag blir OT så det skriker om det. Tja vrålar t.om.

Mina barn har ett extra veck och deras far är vallonättling.

Jag startar en tråd för att se hur många "veckiga"vallonättlingar det finns på FL

Beauty fades Dumb is forever
  • fruis

Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:38:27 följande:

Undrar vad som skulle hända om hela nuvarande kungafamiljen skulle omkomma i en olycka? Successionsordningen fastställer nämnligen att kronan bara kan ärvas av just vår nuvarande kungs arvingar... 
    Det är kanske därför de aldrig åker tillsammans allihopa?
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?