• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Tant Greta

Med tanke på att kungen inte har en talan,så kan väl vem somhelst ta över?

• Eisa

Gud vilken intressant tråd!

En handikappad avkomma skulle inte få ta över tronen, utan det skulle nog bli någon av syskonens barn. Jag tror inte en lätt CP-skada skulle vara acceptabel ens.

Om de adopterade ett mörkt barn så... Kanske skulle något av syskonens barn bli tronföljare då också, eftersom de vill hålla tronföljden inom den biologiska släkten eller nåt. Hmm...

• Pingu32

det här är den mest spännande frågan jag läst här på FL! Jag har aldrig tänkt på det förut men har mycket svårt att se Silvia acceptera (det är väl hon som bestämmer?) ett handikappat barn. Även om hon är ödmjuk inför kamerorna och ler och vinkar så glatt så tror jag hon är kall som en fisk inombords och en icke "normal" avkomma till Viktoria skulle nog inte få det så lätt..

• fruis

Jag tycker en annan intressant fråga är vad som skulle hända om Vickan blev gravid som ogift. Tvingas hon typ att göra en abort även om hon skulle vilja ha barnet? Det är ju svårt att slänga ihop ett kungligt bröllop på en vecka vilket gör det uppenbart för alla vad som hänt. Skulle hon välja sitt barn framför sin plikt som kronprinsessa? Tänk om hon redan har gjort abort någon gång?

• Mori
    homemade skrev 2007-12-13 00:20:41 följande:
    Förvisso men han är ju inte afrikan i alla fall, alltid något
    Och med det menar du??
  • en glad

pingu32 - Silvia skulle få det svårt med trovärdigheten om hon förskjöt ett handikappat barnbarn, hon som är så engagerad i sådana frågor, även internationellt! Och barn utanför äktenskapet för Viktorias del fullföljer ju bara en tradition som varit vanlig i de Europeiska kungahusen (inkl Sverige). Fast det har förstås handlat om ett manligt beteende.... hmmm

Är inte nästan hela Sveriges urbefolkning släkt med Gustav Vasa?

• challis77

..eller tänk om Victoria skulle komma ut ur garderoben och berätta att hon var lesbisk? Skulle hon någonsin få leva som homosexuell eller skulle kungahuset tysta ned en sådan sak? Mycket intressanta frågor och det kan ju faktist hända! Det är ju inte en självklarhet för alla att kunna få barn, alla är ju inte heterosexuella, alla får inte friska barn, osv... Roligt att så många svarar vad de tror!

• Eisa
    en glad skrev 2007-12-13 00:51:26 följande:
    pingu32 - Silvia skulle få det svårt med trovärdigheten om hon förskjöt ett handikappat barnbarn, hon som är så engagerad i sådana frågor, även internationellt! Och barn utanför äktenskapet för Viktorias del fullföljer ju bara en tradition som varit vanlig i de Europeiska kungahusen (inkl Sverige). Fast det har förstås handlat om ett manligt beteende.... hmmmÄr inte nästan hela Sveriges urbefolkning släkt med Gustav Vasa?
    2 miljoner svenskar anses vara släkt med gustav vasa
    Mori skrev 2007-12-13 00:47:28 följande:
    Och med det menar du??
    Läs tråden så förstår du att hon inte menade nåt illa
  • Eisa
    challis77 skrev 2007-12-13 00:58:12 följande:
    ..eller tänk om Victoria skulle komma ut ur garderoben och berätta att hon var lesbisk? Skulle hon någonsin få leva som homosexuell eller skulle kungahuset tysta ned en sådan sak? Mycket intressanta frågor och det kan ju faktist hända! Det är ju inte en självklarhet för alla att kunna få barn, alla är ju inte heterosexuella, alla får inte friska barn, osv... Roligt att så många svarar vad de tror!
    Jag tror att Viktoria skulle få leva lesbiskt, även om det skulle bli sjukt mycket rabalder.
  • Piggo

en glad skrev 2007-12-13 00:20:19 följande:

Assisterad befruktning skulle vi nog aldrig få veta något om...Förståndshandikappad kan inte bli kung/drottning eftersom det med all säkerhet måste vara en person som helt rättskapabel dvs inte är satt under förmyndare av något slag.Adopterat "normalt" barn kan med all säkerhet få överta tronen dvs är ju i juridisk mening jämställd med ett biologiskt barn.
    Jga förstår vad du menar, men funktionshindrade är inte omyndigtförklarade i Sverige. LSS-lagen... Tror inte att ett funktionshindrat barn skulle "försvinna" däremot gör de nog en hel del tester på barnet i magen för att se så att det är friskt.
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?