• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Marie Antoinette
    Luddvar skrev 2007-12-13 14:38:55 följande:
    Carl-Philip var inte med på Nobelfesten. Är de någonsin på samma ställe allihop egentligen?
    Jo det var han. Har du inte sett kort på kungafamiljen tillsammans någon gång? Klart att de är på samma ställe ibland, trots allt så är dem ju en familj.
  • presens konjunktiv
    ming skrev 2007-12-13 14:39:25 följande:
    Alltså OT nu, men WTF???? Måste tronarvingarna vara kristna??? Fuck! Tordde att vi hade religionsfrihet i Sverige, och den lagen bör fortare än fortast avskaffas!
    Nej, det måste de inte, men om de inte är kristna (närmare bestämt lutheraner och följer den augsburgska trosbekännelsen) så förlorar de rätten till tronen.
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Luddvar

Ehhh he he he. Ja, jo så klart jag har. Tänkte inte på det. Oj, så trög jag var/är.

Marie Antoinette skrev 2007-12-13 14:44:54 följande:
    Jo det var han. Har du inte sett kort på kungafamiljen tillsammans någon gång? Klart att de är på samma ställe ibland, trots allt så är dem ju en familj.
  • ming
    presens konjunktiv skrev 2007-12-13 14:45:14 följande:
    Nej, det måste de inte, men om de inte är kristna (närmare bestämt lutheraner och följer den augsburgska trosbekännelsen) så förlorar de rätten till tronen.
    Oj, jag menade det.
    Alltså, för att kunna fortsätta vara tronarvingar så måste de alltså vara kristna. Helt sjukt i dagens Sverige! Tänk om bankerna sa att endast kristna får jobb hos dem, det skulle inte vara populärt eller ens lagligt. För trots allt så är ju detta ett jobb.
    Luddvar skrev 2007-12-13 14:44:39 följande:
    Nej, tittade inte he he. Har bara sett bilderna i Expressen men där var han inte med men han var väl inte intressant eftersom han inte bär klänning. Nobel-pajasar. Okej, då föll den teorin då.
    Ja, det är bara kvinnornas klänningar som är intressanta tydligen. Har man sett en frack har man ju sett alla.
  • challis77

...men vart går gränsen för hur handikappat barnet tros vara vid ultraljudet för att hon ska göra abort? Om man ser kromosonförändringar? Om barnet saknar en kroppsdel, tex har ett (eller två) underutvecklat ben? Saknar armar? Om barnet har något fel på hjärtat? Om det är siamesiska tvillingar? etc etc?

Det blir spännande att se om allt går bra för Victoria framöver, skulle gissa på att hon gifter sig inom 1,5 år och sen tror jag hon kommer förska skaffa barn på en gång! (Om hon inte gör slut med Daniel innan och blir tillsammans med en tjej? )

• piixelslyna

Vad händer om Victoria får tvillingar då? Blir det det barnet som föds först då eller?

• ming
    challis77 skrev 2007-12-13 15:03:02 följande:
    Det blir spännande att se om allt går bra för Victoria framöver, skulle gissa på att hon gifter sig inom 1,5 år och sen tror jag hon kommer förska skaffa barn på en gång! (Om hon inte gör slut med Daniel innan och blir tillsammans med en tjej? )
    Det sägs ju att till sommaren ska det ske. Först förlovning till våren och sen bröllop till sommaren. Fast så sägs det ju varje år.
    Men skämt å sido, hon är ju inte purung direkt och hon och Daniel har varit tillsammans länge. Vad väntar de på egentligen?
    Tänk om Daniel är en sån kille som aldrig vill gifta sig och därmed aldrig friar!
  • ming
    piixelslyna skrev 2007-12-13 15:08:40 följande:
    Vad händer om Victoria får tvillingar då? Blir det det barnet som föds först då eller?
    Oj, ja den frågan är ju ändå rätt relevant, för chansen/risken för tvillingar är ju inte så liten. Ja, vad händer då? Det måte ju nästan vara så att det blir den som kom först.
  • piixelslyna
    ming skrev 2007-12-13 15:10:40 följande:
    Oj, ja den frågan är ju ändå rätt relevant, för chansen/risken för tvillingar är ju inte så liten. Ja, vad händer då? Det måte ju nästan vara så att det blir den som kom först.
    Taskigt "Sorry tvåan, du kom 2 minuter för sent".
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?