• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Cocco

Vilken rolig tråd ibland funderar man ju på såna här frågeställningar.
    Vad skulle hända om...?

Om barnet klarar av sitt ämbete så går det väl men annars blir det nog nästa som får ta över tronen/det riktiga arbetet.
    Både Kungen och Kronprinsessan har ju ett rätt svårt handikapp i det att de har så svårt för att läsa.

• Lefo
    Thursday skrev 2007-12-13 22:12:52 följande:
    Det gör man väl inte? Mina kusiner pratar alltid om det där, att den som egentligen skulle ha blivit äldste blev yngst när det blev akut snitt?

Ja i och för sig kan det nog vara så om man gör ett snitt från naven och ner.
    Tänkte tyvärr endast på bikinisnitt och då måsta men ta ut den längst ner först.

• Miss Cee

På frågan om ett handikappat barn skulle få ta över tronen är jag övertygad om att den frågan skulle avgöras när barnet var äldre och det faktiskt gick att säga något om huruvuida hon/han skulle orka med den uppgiften. I annat fall skulle yngre syskon eller Madde eller CarlPhilip kliva in. Men det får man väl ta ställning till när man har alla fakta.

I det andra fallet är det väl också en djupt personlig sak. Vissa som inte kan få barn kan inte tänka sig att adoptera, vissa vill gärna. Adopterar man så gör man och då får väl det barnet ta över tronen. Eller så skriver de innan dess över tronen på Carl-Philip igen.

• Hjartesjalen

Jag tycker det inte skulle vara nagon skillnad pa om barnet deras blev handikappat, har down syndrom el annat. Inte heller skulle jag bry mig om dom adopterade ett fargat barn, da blir det det barnet som en dag tar over tronen, just for att det e deras barn!

Om en som ar handikappad skulle klara av att fora tronen vet jag inte, men den personen skulle sakert fa en massa hjalp precis som Vickan far nu med sin roll o kommande roll.

Svar fraga det har.

• Henrik31

Om pippis pappa kunder vara negerkung i afrika så kan väl en neger vara kung i Sverige?

• Marie Antoinette
    Hjartesjalen skrev 2007-12-14 03:18:52 följande:
    Jag tycker det inte skulle vara nagon skillnad pa om barnet deras blev handikappat, har down syndrom el annat. Inte heller skulle jag bry mig om dom adopterade ett fargat barn, da blir det det barnet som en dag tar over tronen, just for att det e deras barn!Om en som ar handikappad skulle klara av att fora tronen vet jag inte, men den personen skulle sakert fa en massa hjalp precis som Vickan far nu med sin roll o kommande roll.Svar fraga det har.
    Jag tror inte att det är så enkelt. Tänk vad det traditionellt krävs av en tronarvinge, i språk och statskunskap och att representera Sverige utomlands där bilden av handikappade oftast är lite grövre än i Sverige.

Adoptera ett barn tror jag inte ens skulle vara ett alternativ, som sagt tänk vad känsligt det är för många att Vickan KANSKE gifter sig med en svensk man från medelklassen? Blodslinjer är allt för rojalister, tänk på dagens successionsordning som skär av möjligheterna till kronan för alla Bernadotte förutom de som direkt härstammar från Carl XVI Gustaf.
  • Marie Antoinette

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att ett adoptivbarn inte kommer med i adelskalendern. Det är ju det adelskap och monarki bygger på: blodsband. Det har iofs förekommit "adoptioner" inom den europeiska monarkin där den adopterade ärvt titeln, men det går inte att jämföra med dagens adoptioner.

• giftgrodan

nej, jag tycker inte heller det är konstigt. Jag tycker det snarare är skrattretande när man ska försöka göra ett så gammalt och odemokratiskt system "jämlikt" när själva grunden är att det inte GÅR, liksom Antingen får man ha kvar systemet att blåblodingar är värda lite mer, och ta följderna av det, ELLER så skrotar man hela saken. Jag röstar ju för det senare...

• Marie Antoinette
    giftgrodan skrev 2007-12-14 21:04:24 följande:
    nej, jag tycker inte heller det är konstigt. Jag tycker det snarare är skrattretande när man ska försöka göra ett så gammalt och odemokratiskt system "jämlikt" när själva grunden är att det inte GÅR, liksom Antingen får man ha kvar systemet att blåblodingar är värda lite mer, och ta följderna av det, ELLER så skrotar man hela saken. Jag röstar ju för det senare...
    Du skrev det mycket bättre än vad jag gjorde; instämmer till 100%.
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?