• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Asra

Vi lever i Sverige på 2000-talet.

Jag tror att beslutet om abort eller inte kommer göras av Victoria och den blivande pappan om det scenariet skulle bli aktuellt. Som i vilken blivande mamma o pappa som helst, visst skulle de väga in sitt "kändiskap" så väl som resten av deras livsförutsättningar

Om ett barn skulle med något slags handikapp skulle bli den förstfödde så skulle svårighets graden av handikappet avgöra om det skulle bli en tronföljare eller ej. tex så är det mer troligt att en son med en lättare form av ADHD skulle kunna ta över tronen än en med Down syndrom. En person med Down Syndrym blir väl heller aldrig myndiga, dvs de har en förtroendeman när de blivit vuxna eftersom de inte kan klara sig helt på egen hand.

• mulena
    MILF skrev 2007-12-16 23:10:47 följande:
    Jag tror att mulena är inne på rätt spår. Viktoria skulle säkerligen acceptera ett barn med funktionshinder. Däremot tror jag inte att det barnet kommer att bli vår näste kung/drottning (beroende på vilket funktionshinder som menas naturligtvis).
    jag ser henne då och då i olika sammanhang, som har med funktionshindrade barn att göra. Till exempel senast i en tidning som heter Föräldrakraft, där hon inviger en lekplats till funktionshindrade barn,

så jag tror inte hon skulle göra abort, med tror, som du att det barnet inte blir kung/drottning om det har ett svårare funktionshinder.
  • Challe N

Jo men ett barn med ADHD (inte en lättare form utan grav) undrar hur det hade blivit då? Hade varit en svår balansgång att avgöra tror jag..

• Asra

Challe N skrev 2007-12-16 23:15:04 följande:

Har också funderat på det där! Och tänk om Vickan inte ens vill ha barn! Tänk om hon skulle känna att hon inte alls kan tänka sig att vara gravid och ha barn. Katastrof! Fast det alternativet finns nog inte i hennes värld.
    Fast det skulle ju inte vara katastrof eftersom sannolikheten är hög att åtminstone någon av hennes syskon kommer bli förälder.

Dessutom skulle det kanske vara ett bra sätt att avsluta Monarkin, vem önskar sina barn att växa upp i den mediahysteri som befinner sig runt omkring kungafamiljen.
  • ming
    Har också funderat på det där! Och tänk om Vickan inte ens vill ha barn! Tänk om hon skulle känna att hon inte alls kan tänka sig att vara gravid och ha barn. Katastrof! Fast det alternativet finns nog inte i hennes värld.
    Hon är nog hjärntvättad från dag ett att gifta sig och skaffa barn (som alla vi andra också, iofs).
  • Challe N
    Asra skrev 2007-12-16 23:19:43 följande:
    Fast det skulle ju inte vara katastrof eftersom sannolikheten är hög att åtminstone någon av hennes syskon kommer bli förälder. Dessutom skulle det kanske vara ett bra sätt att avsluta Monarkin, vem önskar sina barn att växa upp i den mediahysteri som befinner sig runt omkring kungafamiljen.
    Nej man är ju inte avundsjuk direkt
  • Asra

Challe N skrev 2007-12-16 23:20:30 följande:

Nej man är ju inte avundsjuk direkt
    Precis
  • mulena

Challe N skrev 2007-12-16 23:19:08 följande:

Jo men ett barn med ADHD (inte en lättare form utan grav) undrar hur det hade blivit då? Hade varit en svår balansgång att avgöra tror jag..
    Jag tror att ett barn med en svårare form av ADHD kan få mycket hjälp tidigt, om ens föräldrar är rika och kända. Får barnen hjälp tidigt, klarar de sig också bättre och lär sig mer.

skulle prinsessan få ett barn med ADHD, skulle det barnet få väldigt mycket träning och hjälp, därmed bättre förutsättningar att bli kronarvinge.
  • Hjartesjalen

Ojoj, jo detta kan paga i evigheter. Ma sa gott allihopa, drar mig ur nu. God-Jul & Gott Nytt Ar till er allihopa!

• palmblad

Ingen blir omyndig i Sverige idag, men man tilldelas god man för att sörja för ekonomi o person.Det är inte samma sak. Att va myndig innebär t ex att ha rösträtt o det har alla handikappade, även om de inte kan röra sig eller har förstånd som ett spädbarn.

Asra skrev 2007-12-16 23:17:10 följande:
    Vi lever i Sverige på 2000-talet.Jag tror att beslutet om abort eller inte kommer göras av Victoria och den blivande pappan om det scenariet skulle bli aktuellt. Som i vilken blivande mamma o pappa som helst, visst skulle de väga in sitt "kändiskap" så väl som resten av deras livsförutsättningarOm ett barn skulle med något slags handikapp skulle bli den förstfödde så skulle svårighets graden av handikappet avgöra om det skulle bli en tronföljare eller ej. tex så är det mer troligt att en son med en lättare form av ADHD skulle kunna ta över tronen än en med Down syndrom. En person med Down Syndrym blir väl heller aldrig myndiga, dvs de har en förtroendeman när de blivit vuxna eftersom de inte kan klara sig helt på egen hand.
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?