• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Ex ungue leonem

Den enda som vet vad som skulle hända är kronprinsessan själv i så fall.Varför sitta och spekulera i henne?

På klon känner man lejonet
  • palmblad

Spekulera kan man väl alltid. Klart man undrar. Det är ju inte alltid hon som bestämmer, trots att hon är kronprinsessa.
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-16 15:28:28 följande:

Den enda som vet vad som skulle hända är kronprinsessan själv i så fall.Varför sitta och spekulera i henne?
  • Linda1976
    palmblad skrev 2007-12-16 15:26:56 följande:
    Eftersom kungliga graviditeter läcks ut så fort grav. är ett faktum, vet alla om det och hur blir det om hovet plötsligt förkunnar att en abort ska ske? Victoria har inte så många år på sig att få barn heller. Eller ljuger man och kallar det missfall?
    Fast det gör det ju inte - det spekuleras, och sen bekräftas det efter de "klassiska" 3 månaderna. Och ja, jag tror att de skulle kalla det "missfall" om det skulle behövas.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    palmblad skrev 2007-12-16 19:34:25 följande:
    Brukar va tidigare än 3 mån.
    Jasså? Nu har det ju inte kläckts kungliga barn i Sverige på 30 år snart, men nog väntade Mary i Danmark tex 3 mån innan det var officiellt?

Skitsamma, jag tror de städar undan "defekta" barn fortare än kvickt.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • ming
    Linda1976 skrev 2007-12-16 19:31:27 följande:
    Fast det gör det ju inte - det spekuleras, och sen bekräftas det efter de "klassiska" 3 månaderna. Och ja, jag tror att de skulle kalla det "missfall" om det skulle behövas.
    Jag tror faktiskt det med.
    Det är ju inte så att man får reda på kungagraviditeter dagen efter +:et. Man får kanske reda på det tidigt, men 12 veckor är ju också tidigt.
    Och jag tror inte heller att de skulle dra sig för att ljuga om något för att behålla det politiska korrekta ansiktet utåt.
  • mulena
    Linda1976 skrev 2007-12-16 19:36:44 följande:
    Jasså? Nu har det ju inte kläckts kungliga barn i Sverige på 30 år snart, men nog väntade Mary i Danmark tex 3 mån innan det var officiellt? Skitsamma, jag tror de städar undan "defekta" barn fortare än kvickt.
    grejen är att det inte alltid går att upptäcka. Det finna massor med syndrom som inte syns vare sig på fostervattenprov eller ultraljud. En del sjukdomar kan man se sent i graviditeten men inte tidigt.

så visst är jag också nyfiken på hur de skulle hanskas med den verkligheten om det hände dem? Jag tror i.o.f. Viktoria skulle acceptera ett barn med funktionshinder, eftersom hennes fond går till just barn med funktionshinder.
  • MILF

Jag tror att mulena är inne på rätt spår. Viktoria skulle säkerligen acceptera ett barn med funktionshinder. Däremot tror jag inte att det barnet kommer att bli vår näste kung/drottning (beroende på vilket funktionshinder som menas naturligtvis).

• Challe N

Har också funderat på det där! Och tänk om Vickan inte ens vill ha barn! Tänk om hon skulle känna att hon inte alls kan tänka sig att vara gravid och ha barn. Katastrof! Fast det alternativet finns nog inte i hennes värld.

Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?