• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Marie Antoinette
    fruis skrev 2007-12-13 13:41:22 följande:
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:38:27 följande: Det är kanske därför de aldrig åker tillsammans allihopa?

Jovisst men hela familjen uppträder ju tillsammans på olika platser, även om de inte reser dit i samlad trupp.

• Mint
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:44:22 följande:
    Jovisst men hela familjen uppträder ju tillsammans på olika platser, även om de inte reser dit i samlad trupp.
    På grund av just flygolyckerisken reser alltid (har jag hört) kronprinsessan och kungen i olika plan.
  • Marie Antoinette
    Mint skrev 2007-12-13 13:47:29 följande:
    På grund av just flygolyckerisken reser alltid (har jag hört) kronprinsessan och kungen i olika plan.
    Jo precis, men vad händer om Stadshuset skulle sprängas under Nobelmiddagen?
  • presens konjunktiv
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:55:30 följande:
    Då får vi antingen skrota monarkin, eller skriva om successionsordningen. Även grundlagar går ju att ändra.
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Måne och Sol
    VulgusProfanum skrev 2007-12-13 13:39:35 följande:
    NU ber jag hemskt mycket om ursäkt för jag blir OT så det skriker om det. Tja vrålar t.om.Mina barn har ett extra veck och deras far är vallonättling. Jag startar en tråd för att se hur många "veckiga"vallonättlingar det finns på FL
    Länka är du snäll
  • ming
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:44:22 följande:
    Exakt! Tänk om den här mannen som kom in på Nobelfesten hade varit psykiskt sjuk och planerade att mörda hela kungafamiljen. Kom han in utan biljett så lär han kunnat smuggla in nån sprängladdning, och PANG så är hela kungafamiljen död.
  • Marie Antoinette
    presens konjunktiv skrev 2007-12-13 14:00:02 följande:
    Då får vi antingen skrota monarkin, eller skriva om successionsordningen. Även grundlagar går ju att ändra.
    Ja, men det är ju det som är det intressanta. Skulle Sverige skrota monarkin då eller skulle det väljas en ny kung eller drottning? DET är intressant tycker jag.
  • fozzie

hovet föredrar nog abort före en utvecklingsstörd kung tror jag även om det är förkastligt att abortera handikappade

• Mint
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:55:30 följande:
    Ja, det hade ju varit problematiskt. Jag vet inte hur många som är inkluderade i tronföljdsordningen, men kanske något av kungens systrars barn hade fått ta över tronen.
  • Rabies

Successionsordningen säger väl inget om att tronarvingen måste vara det först födda barnet, eller ens att det måste vara ett av kungens barn? Det enda den säger är väl att det först födda barnet står först i tur, och sen rabblar den upp ordningen för tronföljd vilket lika gärna skulle kunna innebära att kungens kusin ärver tronen.
    Ett utvecklingsstört barn skulle inte få ärva tronen av ganska uppenbara skäl, och även om det inte aborterades skulle det antagligen adopteras bort eller helt enkelt omyndigförklaras, och då skulle det inte kunna ärva tronen.

Så, det var väl inte så komplicerat?

Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?