• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Hjartesjalen

For det forsta sa har jag inte sagt att detta skulle vara enkelt! Laste du inte raden langst ner som jag skrev "svar fraga detta"

For det forsta sa ar det som att saga att en adopterad inte skulle ha lika mycket varde tycker jag! Inte samma ratt som vi andra! Det tycker jag ar fel!

O vems sak ar det o bestamma ang om dom fick ett handikappat barn?? Det ar inte var sak utan kungahusets med samtliga inblandade. Vi lever ju faktisk inte pa 1600-talet!

Pa tal om blodsbad, jovisst, jag forstar meningen i det hela, men om vi nu ska bojkotta kungafamiljen bara for att dom skulle adoptera, nej, det tror jag inte pa. O att adoption inte skulle bli aktuellt har jag ingen aning om, det ar ju deras liv o sa insatt i det ar ju ingen. Nu var det ju en fraga "om" det skulle ske si el sa, o vi vet ju inte.

• Eisa
    Henrik31 skrev 2007-12-14 11:02:59 följande:
    Om pippis pappa kunder vara negerkung i afrika så kan väl en neger vara kung i Sverige?
    hahahahahahahaha
  • Hjartesjalen

Kungen el drottningen var ju en stark o rik persom manga ganger som "folket" rostade fram forr i tiden, o sedan blev det dennes barn som blev foljeslagare.

• Jennie med ie
    Hjartesjalen skrev 2007-12-14 21:31:53 följande:
    For det forsta sa ar det som att saga att en adopterad inte skulle ha lika mycket varde tycker jag! Inte samma ratt som vi andra! Det tycker jag ar fel!
    Ja jag tycker också det är fel. Men monarkin är ju inte särskilt demokratisk ö h t, ta bara det faktum att man enbart kan ärva titeln/jobbet/uppdraget, så jag tycker inte det är konstigt att det är på det viset. Tråkigt absolut, men inte konstigt.
  • JeckaH

Fasen vilken intressant tråd.

Själv hoppas jag att monarkin ändå dör så småningom...

• K J N

Om barnet inte anses lämpligt så går tronföljden bara vidare till nästa barn eller till ett syskon och vidare därifrån.

De skulle aldrig adoptera ett barn medan de själva står kvar i tronföljden och definitivt ingen "mörkhyad".

• Jennie med ie

K J N skrev 2007-12-15 00:17:11 följande:

Om barnet inte anses lämpligt så går tronföljden bara vidare till nästa barn eller till ett syskon och vidare därifrån.De skulle aldrig adoptera ett barn medan de själva står kvar i tronföljden och definitivt ingen "mörkhyad".
    Nä, de lär nog inte ens bli godkända ifall de skulle ansöka. Tror inte det hade ansetts vara för barnets bästa att födas in i en sådan situation.
  • ming
    Jennie med ie skrev 2007-12-15 01:22:30 följande:
    K J N skrev 2007-12-15 00:17:11 följande:Nä, de lär nog inte ens bli godkända ifall de skulle ansöka. Tror inte det hade ansetts vara för barnets bästa att födas in i en sådan situation.
    Fast å andra sidan är det nog inte svårt för rika och kända människor att bli godkända, just pga det. Utan att behöva stå i kö, dessutom.
  • Jennie med ie
    ming skrev 2007-12-15 01:24:38 följande:
    Fast å andra sidan är det nog inte svårt för rika och kända människor att bli godkända, just pga det. Utan att behöva stå i kö, dessutom.
    För att få medgivande i Sverige hjälper det inte att vara rik och känd... Och det skulle som sagt antagligen inte anses vara i enlighet med barnets bästa att födas till de starka förväntningar det innebär att vara barn till kronprinsessan/drottningen t ex. Och det är ju en viss skillnad på "rik och känd" i betydelsen kung och drottning och att vara "rik och känd" i betydelsen Hanna Graaf och Magnus Hedman t ex..
  • ming
    Jennie med ie skrev 2007-12-15 01:28:25 följande:
    För att få medgivande i Sverige hjälper det inte att vara rik och känd... Och det skulle som sagt antagligen inte anses vara i enlighet med barnets bästa att födas till de starka förväntningar det innebär att vara barn till kronprinsessan/drottningen t ex. Och det är ju en viss skillnad på "rik och känd" i betydelsen kung och drottning och att vara "rik och känd" i betydelsen Hanna Graaf och Magnus Hedman t ex..
    Fast jag undrar alltså. Det kan alltid ordnas på något sätt. Jag undrar vilka handläggare som vågar säga nej till självaste hovet och kronprinsessan/drottningen.

En annan sak är ju att för den delen kan ju kronprinsessan, när hon har blivit drottning, lika gärna bara gå och kidnappa ett barn och ha som sitt eget, utan att ens kunna åtalas för det (barnet kan ju iofs tas tillbaka, men det var inte min poäng). Ytterligare en helsjuk lag som gör att kungahuset bör avskaffas fortare än fortast.
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?