• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Dorian Ertymexx

Därav att fri invandring är ett måste. Annars blir det ju bara en enorm incesthärva, om alla är släkt med Vasa. :P

• tessa063

Hihi. Men det vore ju onekligen praktiskt att bara kunna trava in hos nån och ta en fika och dela släktminnen
    Ok, kanske en smula svårt när det är så långt tillbaka - men ändå. Kunna säga hej och tjenis till höger och vänster *s*

• kerstinsdotter
    birk skrev 2007-12-13 09:10:08 följande:
    tessa063! De flesta svenskar härstammar från
    kungligheter, själv har jag väl ca 9 st tillbaka i tiden. Sverige har
    alltid varit ett litet land, därför blir det så. Så alla som är inne på
    famijeliv.se som har svenska förfädrar, eller minst 1 i alla fall, har kungliga förfädrar!
    Isf är jag undantaget för vi har bara pilska pigor och drängar som avlat fram utomäktenskapliga ungar i drivor i min släkt! Och tänk vad härlig jag blev ändå, utan ett uns blått blod i ådrorna...

Sorry, det var OT. Jag tycker att det är en jätteintressant frågeställning som jag aldrig har tänkt på. Konstigt att det inte har hänt redan, särskilt med tanke på att dagens kronprinsessor är långt över trettio när de börjar föda barn. Risken för ett handikappat barn borde ju öka då. Och att göra fostervattenprov och allt vad det är är väl ingen garanti för att barnet ska födas friskt? Eller?
  • grynet80
    tessa063 skrev 2007-12-13 09:29:31 följande:
    Hihi. Men det vore ju onekligen praktiskt att bara kunna trava in hos nån och ta en fika och dela släktminnen Ok, kanske en smula svårt när det är så långt tillbaka - men ändå. Kunna säga hej och tjenis till höger och vänster *s*
    Jag hänger med!
  • Murloc

Cp-skada skulle inte funka, men adhd, det går ju att fixa till, med medicin och så vidare. Victora själv har ju läs- och skrivsvårigheter.

• TyskMamma
    Murloc skrev 2007-12-13 09:42:21 följande:
    Cp-skada skulle inte funka, men adhd, det går ju att fixa till, med medicin och så vidare. Victora själv har ju läs- och skrivsvårigheter.
    Skitsnack! Jag har en CP-skada och det är bara fördomar att en CP-skada skulle orsaka olika spasmer eller att man inte kan tänka klart. Jag har en dotter och ett barn till påväg och är fullt kapabel att tänka och resonera klart och försörja mina barn helt normalt. Så varför skulle inte Victora och Daniels barn kunna klara av att regera Sverige p.g.a en CP-skada? Det enda som behövs för att regera ett land är diplomatisk talang och sunt förnuft.
  • Barbabok

Vore väl underbart om Vickan vore lesbisk, då får hon ställa sig i insemination/donationskö för att få barn, och jäklar vad många donatorer som skulle ställa upp med chans att få bli en smygroyalist

Det är i motvind som drakarna flyger
  • giftgrodan

idag handlar det ju knappast om att "regera ett land" utan bara om att representera, vara en snygg fasad utåt. Vore väldigt intressant om det hände något sådant, känns som att en del av dubbelmoralen hos kungahuset skulle komma upp till ytan då. Bort med monarkin!

• Henrik31

Om barnet skulle ha downs då?

• en glad

Dorian - minst lika många svenskar som är släkt med gustav vasa är sjunde generationens blattar (för att använda ditt uttryck) nämligen alla vi som härstammar från vallonerna!

Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?