Inlägg från: Rabies |Visa alla inlägg
  • Rabies

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Successionsordningen säger väl inget om att tronarvingen måste vara det först födda barnet, eller ens att det måste vara ett av kungens barn? Det enda den säger är väl att det först födda barnet står först i tur, och sen rabblar den upp ordningen för tronföljd vilket lika gärna skulle kunna innebära att kungens kusin ärver tronen.
    Ett utvecklingsstört barn skulle inte få ärva tronen av ganska uppenbara skäl, och även om det inte aborterades skulle det antagligen adopteras bort eller helt enkelt omyndigförklaras, och då skulle det inte kunna ärva tronen.

Så, det var väl inte så komplicerat?

• Rabies

Lefo skrev 2007-12-13 15:19:18 följande:

Jag som är mamma till ett barn med DS skulle tycka det var bra om Viktoria skulle få ett barn med DS. Sedan hoppas jag verkligen att detta barn slipper ta över tronen. Jag önska ingen detta jobb. 
    Det är väl rätt elakt att önska någon ett handikappat barn?
  • Rabies

Lefo skrev 2007-12-13 15:44:30 följande:

Önska? Elak?Jag skrev att det skulle vara bra om hon fick ett barn med DS.Tänk vilken PR det skulle vara för alla med funktionshinder.  
    Du skulle tycka att det var bra om hon fick ett handikappat barn, ska det inte tolkas som att du önskar att hon får det? Hur kan det tolkas på något annat sätt?
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?