Inlägg från: Marie Antoinette |Visa alla inlägg
  • Marie Antoinette

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Jag tycker att det är en intressant fråga, jag läste just om denna frågeställning i Tala om klass. 

För det första så tror jag att kontrollen av en blivande tronarvinge skulle vara mycket omfattande. Det handlar nog inte om bara ett rutin-UL i vecka 18. Jag tror att barnet skulle aborteras bort omgående om det upptäcktes downs syndrom eller en grav cp-skada. Det är vad jag TROR, och jag tror inte att det under några som helst omständigheter skulle komma ut till allmänheten.
    En cp-skada kan ju iofs uppstå i samband med förlossningen och jag tror nog att hovet skulle komma på ett diplomatiskt svar till varför den stackaren inte skulle få ärva tronen.

Ett adopterat barn tror jag absolut inte skulle vara något alternativ, inte i ett land där folk upprördes över att den potentielle makens far bara är kommundelschef. 

Jag hoppas att monarkin avskaffas innan Victoria hinner bli regent, så kan hon vara fri att adoptera från Kina, leva singelliv till hon är 45 eller uppfostra ett handikappat barn. För inget av det är något alternativ just nu.

• Marie Antoinette

Undrar vad som skulle hända om hela nuvarande kungafamiljen skulle omkomma i en olycka? Successionsordningen fastställer nämnligen att kronan bara kan ärvas av just vår nuvarande kungs arvingar... 

• Marie Antoinette
    fruis skrev 2007-12-13 13:41:22 följande:
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:38:27 följande: Det är kanske därför de aldrig åker tillsammans allihopa?

Jovisst men hela familjen uppträder ju tillsammans på olika platser, även om de inte reser dit i samlad trupp.

• Marie Antoinette
    Mint skrev 2007-12-13 13:47:29 följande:
    På grund av just flygolyckerisken reser alltid (har jag hört) kronprinsessan och kungen i olika plan.
    Jo precis, men vad händer om Stadshuset skulle sprängas under Nobelmiddagen?
  • Marie Antoinette
    presens konjunktiv skrev 2007-12-13 14:00:02 följande:
    Då får vi antingen skrota monarkin, eller skriva om successionsordningen. Även grundlagar går ju att ändra.
    Ja, men det är ju det som är det intressanta. Skulle Sverige skrota monarkin då eller skulle det väljas en ny kung eller drottning? DET är intressant tycker jag.
  • Marie Antoinette
    Mint skrev 2007-12-13 14:21:22 följande:
    Ja, det hade ju varit problematiskt. Jag vet inte hur många som är inkluderade i tronföljdsordningen, men kanske något av kungens systrars barn hade fått ta över tronen.
    Fast det är ju det som är problemet, enl Successionsordningen har ju inte dessa personer rätt till tronen. Så en ändring av grundlagen (som ska skulle ta tid) skulle vara ett absolut måste. Då är ju frågan, vem som ska ärva och varför? Skulle svenska folket, som av någon anledning verkar tycka om monarki, acceptera 73-åriga drottning Margaretha Ambler?
  • Marie Antoinette
    Luddvar skrev 2007-12-13 14:38:55 följande:
    Carl-Philip var inte med på Nobelfesten. Är de någonsin på samma ställe allihop egentligen?
    Jo det var han. Har du inte sett kort på kungafamiljen tillsammans någon gång? Klart att de är på samma ställe ibland, trots allt så är dem ju en familj.
  • Marie Antoinette
    fruis skrev 2007-12-13 15:24:56 följande:
    Marie Antoinette skrev 2007-12-13 13:55:30 följande: Låter nästan som en plan Jag har avrit stark monarkist tills jag helt plötsligt en dag insåg att jag faktiskt är beredd att skriota monarkin. Det är stabilt för ett land att ha monarki men det är sjukt att kungafamiljen blir som fångar som inte får leva sina liv som de vill (åtminstone inte öppet). Dör kungahuset ut tycker jag inte att man ska ersätta med en ny släkt.
    Ha ha, det var det absolut inte. Jag heter ju Marie Antoinette for Gods sakeSkrattande

Angående det där med tvillingar fungerar ju först ut, först in på tronen OM det är en vaginal förlossning. Fast vad händer om det är kejsarsnitt, får läkaren välja tronarvinge då? Fundersam
  • Marie Antoinette

Aha ok, tackar för den upplysningen. Har ingen koll på varken kejsarsnitt eller tvillingförlossningar.

• Marie Antoinette
    Hjartesjalen skrev 2007-12-14 03:18:52 följande:
    Jag tycker det inte skulle vara nagon skillnad pa om barnet deras blev handikappat, har down syndrom el annat. Inte heller skulle jag bry mig om dom adopterade ett fargat barn, da blir det det barnet som en dag tar over tronen, just for att det e deras barn!Om en som ar handikappad skulle klara av att fora tronen vet jag inte, men den personen skulle sakert fa en massa hjalp precis som Vickan far nu med sin roll o kommande roll.Svar fraga det har.
    Jag tror inte att det är så enkelt. Tänk vad det traditionellt krävs av en tronarvinge, i språk och statskunskap och att representera Sverige utomlands där bilden av handikappade oftast är lite grövre än i Sverige.

Adoptera ett barn tror jag inte ens skulle vara ett alternativ, som sagt tänk vad känsligt det är för många att Vickan KANSKE gifter sig med en svensk man från medelklassen? Blodslinjer är allt för rojalister, tänk på dagens successionsordning som skär av möjligheterna till kronan för alla Bernadotte förutom de som direkt härstammar från Carl XVI Gustaf.
  • Marie Antoinette

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att ett adoptivbarn inte kommer med i adelskalendern. Det är ju det adelskap och monarki bygger på: blodsband. Det har iofs förekommit "adoptioner" inom den europeiska monarkin där den adopterade ärvt titeln, men det går inte att jämföra med dagens adoptioner.

• Marie Antoinette
    giftgrodan skrev 2007-12-14 21:04:24 följande:
    nej, jag tycker inte heller det är konstigt. Jag tycker det snarare är skrattretande när man ska försöka göra ett så gammalt och odemokratiskt system "jämlikt" när själva grunden är att det inte GÅR, liksom Antingen får man ha kvar systemet att blåblodingar är värda lite mer, och ta följderna av det, ELLER så skrotar man hela saken. Jag röstar ju för det senare...
    Du skrev det mycket bättre än vad jag gjorde; instämmer till 100%.
  • Marie Antoinette

Kungafamiljen är verkligen spännande att se intervjuer med. Snart kommer Vickan att vara med på en intervju på 2:an (sätt i gång nyheterna). Hon kommer att tala om sin rätt att yttra sig i vissa frågor där hon har en åsikt.
    Låt mig gissa att det är frågor som "det är viktigt att tänka på miljön" eller "svält/AIDS/krig är ett stort hot för många människor".

• Marie Antoinette

Jag glömde sexuellt utnyttjande av barn, där ville kronprinsessan också ha en åsikt. Tycker Bernadottarna börjar bli lite väl frispråkigaFlört

• Marie Antoinette
    ming skrev 2007-12-17 21:09:19 följande:
    Haha, miljö- och barnfrågor tyckte jag att jag hörde, när jag tittade snabbt.

Ja visst var det överraskande?

Nåja kungahuset är ju underhållande i alla fall, här är några klassiker med Carl Gustaf från susning.nu:

"Jobbet är för tungt för en flicka."  (sagt 1977 apropå kvinnlig tronföljd)
    "Jag gillar inte att inviga kärnkraftverk, men gör det om jag får order."  (1978)
    "Det kommer inga stekta sparvar flygande om Du inte själv bemödar Dig om att göra Ditt bästa." (jultal 2002)
    "Sultanen har en kolossal närhet till folket«, »jag upplever det som ett mer öppet land än något annat man kan tänka sig." (om diktaturen i Brunei, 2004).

Min favorit måste ändå vara den sistnämnda. Marie Antoinette sa ju aldrig "Har dem inte bröd låt dem äta kakor" men det känns ändå som att dessa två uttalanden spelar i samma liga i alla fall.

• Marie Antoinette

Tänk om Vickan inte alls är sådär konservativ och präktig som utmålas i medierna. Tänk om hon inte VILL gifta sig, anser att äktenskap är förlegat och fördrar hundar framför barn.

I övrigt så har jag en bekant som hade en rätt så intressant fundering kring Vickans stela hållning till det här med titlar (kommer ni ihåg "jag kallar inte statsministern vid förnamn"?). Hur går det egentligen till när en blåblodig har romantiska möten med en dödlig? "Ers kungliga höghet kronprinsessan, kan ni tänka er..."? Nej jag hoppas att titlarna droppas under dessa mer otvingade former.

Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?