Marie Antoinette skrev 2007-12-13 14:09:03 följande:
Ja, men det är ju det som är det intressanta. Skulle Sverige skrota monarkin då eller skulle det väljas en ny kung eller drottning? DET är intressant tycker jag.
Skrota, hoppas jag.
fozzie skrev 2007-12-13 14:18:48 följande:
hovet föredrar nog abort före en utvecklingsstörd kung tror jag även om det är förkastligt att abortera handikappade
Ja, fast de skulle nog aldrig gå ut offentligt med det.
Rabies skrev 2007-12-13 14:23:39 följande:
Successionsordningen säger väl inget om att tronarvingen måste vara det först födda barnet, eller ens att det måste vara ett av kungens barn? Det enda den säger är väl att det först födda barnet står först i tur, och sen rabblar den upp ordningen för tronföljd vilket lika gärna skulle kunna innebära att kungens kusin ärver tronen.Ett utvecklingsstört barn skulle inte få ärva tronen av ganska uppenbara skäl, och även om det inte aborterades skulle det antagligen adopteras bort eller helt enkelt omyndigförklaras, och då skulle det inte kunna ärva tronen.Så, det var väl inte så komplicerat?
Successionslagen säger att det bara finns tre tronarvingar, just nu. Kronprinsessan Victoria, i första hand, prins Carl Philip i andra hand, och prinsessan Madeleine i tredje hand.