Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 18:46:26 följande:
Skriver man att det är skolans fel så har man gissningsvis gjort det du nämner i sista och näst sista stycket och kommit fram till just att problemen finns i skolan. I vårt fall har BUP haft flertal förslag på hur skolan ska ändra sig och inget sånt till oss föräldrar, bara att vi ska fortsätta jobba på som vi gör.
Och precis som flera skrivit till TS, att det inte betyder att man är en dålig förälder för att man behöver lära sig mer för att hjälpa ett barn med särskilda behov, så säger jag om skolan. Mitt barns skola är inte alls dålig, men det var där det behövde göras förändringar för att mitt barn skulle klara av att gå dit. Eftersom det är en bra skola gjorde de det, och nu är mitt barn ingen hemmasittare längre.
Ingen kan övertyga mig om att skolan är den enda, eller ens den viktigaste, bakomliggande orsaken.
Det finns säkert många, både föräldrar och andra, t ex BUP, som kan komma med krav, synpunkter eller önskemål gällande vad skolan kan eller bör göra.
Men i alla dessa sammanhang får man inte glömma att näst intill alla inblandade individer börjar alltid aktivt söka efter andra förklaringar och orsaker för att själv slippa stå där med ansvaret.
Det är en fullkomligt normal och naturlig reaktion som sker naturligt och automatiskt hos i princip alla människor när man som individ ställs inför svåra och jobbiga problem.
Alla tycker vi väl att det skulle vara både bra, bekvämt och befriande om någon annan tog ansvaret?
Den där "någon" som alla alltid talar om i alla sammanhang, så snart ett behov eller ett problem uppstår...
Självfallet önskar föräldrar och alla, t ex BUP i ditt fall, att rektorn i det här fallet skulle vara denna "någon" som ska fixa problemet.
Men vad är rektorns uppdrag?
Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar. Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.
Hur ska rektorn kunna uppfylla krav och önskemål om rättvisa om rektorn ska ta fullt ansvar för en elev, eller ett mycket litet fåtal elever, som har jättestora särskilda behov?
Hur kommer t ex vissa föräldrar reagera när deras barn, såväl alla "genomsnittsbarn" som också de allra duktigaste eleverna, inte ägnas någon tid alls och inta alls får något stöd?
Är detta demokratiskt och rättvist?
Hur ska samhället och Sveriges medborgare i allmänhet, alla skattebetalare, se på saken att ingen tid, inga resurser, ägnas åt de allra duktigaste och mest begåvade eleverna? De elever som så småningom ska bli de viktigaste och bästa samhällsbärarna, de som ska dra in alla skattepengar till landet, om dessa inte får lika mycket tillgång till tid och resurser från rektor och alla andra?
Kommer dessa elever verkligen kunna bli de viktiga samhällsbärarna, de som ska skapa resurser och försörja de som har särskilda behov, sjuka och gamla, om de inte prioriteras, inte får rättvis och demokratisk tillgång till resurser under utbildningstiden?
Vad är demokratiskt och rättvist?
Det är fullkomligt självklart i verkligheten att rektors tid och möjligheter inte räcker för att ge alla lika mycket tid och resurser som ts barn behöver, hur ska då prioriteringarna se ut? Vilka barn ska rektor välja bort? Vem har rätt att bestämma, vilken är människan av kött och blod som äger ansvaret, för att rätt prioriteringar görs, på så sätt att det blir både demokratiskt och rättvist?
Om det skulle vara skola och rektor som är de främsta och viktigaste bakomliggande orsakerna så skulle det självfallet innebära att alla elever, eller väldigt många, skulle ha samma problem som ts barn. Eller hur?
Skola och rektor är självfallet inte den viktigaste bakomliggande orsaken.