• Anonym (Förbannad)

    Känner mig dömd av mitt barns rektor

    Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

  • Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (123) skrev 2024-11-20 18:44:31 följande:
    Jag har turen att mitt barn går på en skola med en superbra rektor  (jättesvårt för enskilda lärare att kunna göra det som verkligen behövs om inte rektorn är med) men tyvärr verkar det höra till undantagen. .
     
    Samma för oss! Men via BUP har vi fått höra att det långt ifrån alltid som det finns en sån förståelse från skolan som vi har mötts av. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 07:37:53 följande:

    Jag säger detsamma! 


    För vissa tror jag att distansundervisning vore jättebra. Men generellt behöver barn och unga umgås med jämnåriga för att utvecklas socialt på ett bra sätt. Att kunna ha vissa ämnen i skolan och vissa på distans hade passat mitt barn jättebra. 


    Jo, i Sverige verkar det ju vara så att går barnen inte i skolan så blir de folkskygga osociala individer som inte alls träffar jämnåriga och skyr brevbäraren / kassörskan vid ICA och annat okänt folk som pesten.
  • Anonym (qwerty)

    Det är inte skolans ansvar att få dit ert barn. Det är förälderns ansvar.
    Ditt barn, ditt ansvar. 

    Anledningen till att du känner dig "dömd" är ju för att rektorn har rätt och du vill inte erkänna det. Istället lägger du ansvaret någon annanstans och hoppas få sympati på ett forum. Lägg denna energi på ditt barn istället.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 14:05:04 följande:
    Jaha så det är bara vårat ansvar? Har inte skolan nåt ansvar?
    Nej. Deras ansvar är när hon är där, ditt ansvar är att få dit henne.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (suck) skrev 2024-11-20 10:59:49 följande:

    Men alltså vad föreslår du då i stället för den vård som "vi" föreskriver?


    Ja, vårdköerna är långa och man får vänta men under tiden får man ju aktivt jobba med sitt barn.


    Vi har gjort ett massivt jobb med vårt barn som idag är välfungerande. Barnets kompis däremot som också har adhd har äldre curlande föräldrar som bara tagit emot att han beter sig illa mot dem och andra. Han går det tyvärr inte så bra för. De strök medhårs i åratal och ursäktade hans beteende.


    Jag fattar att föräldraförmågan sviktar ibland när det blir så tungt för det ÄR tungt, men då finns stöd att få från t.ex. socialtjänsten om man själv inte mäktar med uppfostran.


    Det handlar ju i grund och botten om att bygga en grund för barnet att kunna bli självständigt en dag i oavsett samhällle. Sluta dalta är mitt bästa råd.


     


    Vad jag föreslår istället för vård? Som om jag skulle vara emot vård menar du? Vi har hitintills betalat ca 60.000 kr för privat vård och mer kommer det att bli. Alla har dock inte den möjligheten. Trots att vi har gedigen vård så kan de inte utföra mirakel. Barnet har nu, 7 månader efter insaatt medicinering, börjat må bättre, men vägen tillbaka till en skolgång ser inte så ljus ut, inte just nu i alla fall.
    Vi stöttar barnet hela tiden och får råd av psykolog.
    Barnet beter sig aldrig illa mot oss. Det finns inget att ursäkta. Barnet är noga med regler och väl medveten om skolplikten. Barnet har inte valt att vara hemma, utan det går helt enkelt inte.
    Socialtjänsten som du föreslår kan ibland ge bra hjälp, men det är lite av ett lotteri. Ofta så kan de sakna rätt kompetens om npf och då bli en belastning och stjälp istället Det är inte uppfostran det handlar om.

     


  • Anonym (Vilken är rätt ände?)
    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 18:46:26 följande:

    Skriver man att det är skolans fel så har man gissningsvis gjort det du nämner i sista och näst sista stycket och kommit fram till just att problemen finns i skolan. I vårt fall har BUP haft flertal förslag på hur skolan ska ändra sig och inget sånt till oss föräldrar, bara att vi ska fortsätta jobba på som vi gör. 


    Och precis som flera skrivit till TS, att det inte betyder att man är en dålig förälder för att man behöver lära sig mer för att hjälpa ett barn med särskilda behov, så säger jag om skolan. Mitt barns skola är inte alls dålig, men det var där det behövde göras förändringar för att mitt barn skulle klara av att gå dit. Eftersom det är en bra skola gjorde de det, och nu är mitt barn ingen hemmasittare längre. 


    Ingen kan övertyga mig om att skolan är den enda, eller ens den viktigaste, bakomliggande orsaken.

    Det finns säkert många, både föräldrar och andra, t ex BUP, som kan komma med krav, synpunkter eller önskemål gällande vad skolan kan eller bör göra.
    Men i alla dessa sammanhang får man inte glömma att näst intill alla inblandade individer börjar alltid aktivt söka efter andra förklaringar och orsaker för att själv slippa stå där med ansvaret.
    Det är en fullkomligt normal och naturlig reaktion som sker naturligt och automatiskt hos i princip alla människor när man som individ ställs inför svåra och jobbiga problem.

    Alla tycker vi väl att det skulle vara både bra, bekvämt och befriande om någon annan tog ansvaret?
    Den där "någon" som alla alltid talar om i alla sammanhang, så snart ett behov eller ett problem uppstår...

    Självfallet önskar föräldrar och alla, t ex BUP i ditt fall, att rektorn i det här fallet skulle vara denna "någon" som ska fixa problemet.
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar. Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.
    Hur ska rektorn kunna uppfylla krav och önskemål om rättvisa om rektorn ska ta fullt ansvar för en elev, eller ett mycket litet fåtal elever, som har jättestora särskilda behov?
    Hur kommer t ex vissa föräldrar reagera när deras barn, såväl alla "genomsnittsbarn" som också de allra duktigaste eleverna, inte ägnas någon tid alls och inta alls får något stöd?
    Är detta demokratiskt och rättvist?

    Hur ska samhället och Sveriges medborgare i allmänhet, alla skattebetalare, se på saken att ingen tid, inga resurser, ägnas åt de allra duktigaste och mest begåvade eleverna? De elever som så småningom ska bli de viktigaste och bästa samhällsbärarna, de som ska dra in alla skattepengar till landet, om dessa inte får lika mycket tillgång till tid och resurser från rektor och alla andra?
    Kommer dessa elever verkligen kunna bli de viktiga samhällsbärarna, de som ska skapa resurser och försörja de som har särskilda behov, sjuka och gamla, om de inte prioriteras, inte får rättvis och demokratisk tillgång till resurser under utbildningstiden?

    Vad är demokratiskt och rättvist?
    Det är fullkomligt självklart i verkligheten att rektors tid och möjligheter inte räcker för att ge alla lika mycket tid och resurser som ts barn behöver, hur ska då prioriteringarna se ut? Vilka barn ska rektor välja bort? Vem har rätt att bestämma, vilken är människan av kött och blod som äger ansvaret, för att rätt prioriteringar görs, på så sätt att det blir både demokratiskt och rättvist?

    Om det skulle vara skola och rektor som är de främsta och viktigaste bakomliggande orsakerna så skulle det självfallet innebära att alla elever, eller väldigt många, skulle ha samma problem som ts barn. Eller hur?
    Skola och rektor är självfallet inte den viktigaste bakomliggande orsaken.
  • Anonym (Mamma till 3)

    Föräldraransvaret ligger i att få barnet TILL skolan, skolans ansvar börjar när barnet är I skolan.

    Så vh måste lämna barnet till skolan och skolan bör göra anpassningar för att få barnet att stanna och trivas i skolan.

    Är det annan problematik så är det inte alltid till barnets bästa och då tycker jag att man tar hjälp och ordnar en lots. Jag har tagit hjälp av soc för att få skolan att agera och möta barnets behov i skolan.

    Lycka till

  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 09:06:01 följande:
    Ingen kan övertyga mig om att skolan är den enda, eller ens den viktigaste, bakomliggande orsaken.

    Det finns säkert många, både föräldrar och andra, t ex BUP, som kan komma med krav, synpunkter eller önskemål gällande vad skolan kan eller bör göra.
    Men i alla dessa sammanhang får man inte glömma att näst intill alla inblandade individer börjar alltid aktivt söka efter andra förklaringar och orsaker för att själv slippa stå där med ansvaret.
    Det är en fullkomligt normal och naturlig reaktion som sker naturligt och automatiskt hos i princip alla människor när man som individ ställs inför svåra och jobbiga problem.

    Alla tycker vi väl att det skulle vara både bra, bekvämt och befriande om någon annan tog ansvaret?
    Den där "någon" som alla alltid talar om i alla sammanhang, så snart ett behov eller ett problem uppstår...

    Självfallet önskar föräldrar och alla, t ex BUP i ditt fall, att rektorn i det här fallet skulle vara denna "någon" som ska fixa problemet.
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar. Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.
    Hur ska rektorn kunna uppfylla krav och önskemål om rättvisa om rektorn ska ta fullt ansvar för en elev, eller ett mycket litet fåtal elever, som har jättestora särskilda behov?
    Hur kommer t ex vissa föräldrar reagera när deras barn, såväl alla "genomsnittsbarn" som också de allra duktigaste eleverna, inte ägnas någon tid alls och inta alls får något stöd?
    Är detta demokratiskt och rättvist?

    Hur ska samhället och Sveriges medborgare i allmänhet, alla skattebetalare, se på saken att ingen tid, inga resurser, ägnas åt de allra duktigaste och mest begåvade eleverna? De elever som så småningom ska bli de viktigaste och bästa samhällsbärarna, de som ska dra in alla skattepengar till landet, om dessa inte får lika mycket tillgång till tid och resurser från rektor och alla andra?
    Kommer dessa elever verkligen kunna bli de viktiga samhällsbärarna, de som ska skapa resurser och försörja de som har särskilda behov, sjuka och gamla, om de inte prioriteras, inte får rättvis och demokratisk tillgång till resurser under utbildningstiden?

    Vad är demokratiskt och rättvist?
    Det är fullkomligt självklart i verkligheten att rektors tid och möjligheter inte räcker för att ge alla lika mycket tid och resurser som ts barn behöver, hur ska då prioriteringarna se ut? Vilka barn ska rektor välja bort? Vem har rätt att bestämma, vilken är människan av kött och blod som äger ansvaret, för att rätt prioriteringar görs, på så sätt att det blir både demokratiskt och rättvist?

    Om det skulle vara skola och rektor som är de främsta och viktigaste bakomliggande orsakerna så skulle det självfallet innebära att alla elever, eller väldigt många, skulle ha samma problem som ts barn. Eller hur?
    Skola och rektor är självfallet inte den viktigaste bakomliggande orsaken.
    Och ingen säger att skolan är dem enda orsaken. Men när föräldrarna redan gör allt och lite till och skolan bara slår ifrån sig, ja då är skolan den enda parten kvar som inte tar sitt ansvar.

    Precis som chefen har ett ansvar att säkerställa att arbetsmiljön för en utbränd anställd funkar och inte bara kam förvänta sig att den kommer kunna komma tillbaka till 100% igen med precis samma förutsättningar på arbetsplatsen som först gjorde dem utbränd så måste en rektor se på miljön i skolan.
  • Anonym (Vilken är rätt ände?)
    Anonym (123) skrev 2024-11-21 13:36:59 följande:
    Och ingen säger att skolan är dem enda orsaken. Men när föräldrarna redan gör allt och lite till och skolan bara slår ifrån sig, ja då är skolan den enda parten kvar som inte tar sitt ansvar.

    Precis som chefen har ett ansvar att säkerställa att arbetsmiljön för en utbränd anställd funkar och inte bara kam förvänta sig att den kommer kunna komma tillbaka till 100% igen med precis samma förutsättningar på arbetsplatsen som först gjorde dem utbränd så måste en rektor se på miljön i skolan.
    Ja, du kan kanske ha rätt.
    Men hur kan du säkert veta att föräldrarna redan gör allt? (Och "lite till", hur nu det skulle kunna vara möjligt?)
    I verkligheten och om vi ska vara ärliga så har jag för min egen del aldrig sett eller ens hört talas om någon förälder som redan gör allt och gör allt rätt.
    I min värld finns alltid möjlighet till förbättringar och att göra ännu mera rätt.

    Gällande rektorns ansvar och möjligheter upprepar jag det jag anser vara självklart:
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar.
    Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.


    Gällande utbrändhet är jag mycket övertygad i min åsikt att inget arbete gör någon utbränd.
    Utbränd blir man av hur man mår.
    Och en individs eget måendet påverkas alltid av många olika faktorer. Alltid av fler faktorer än enbart arbetsplatsen eller arbetet.
    Om utbrändhet kom enbart av arbetet så skulle alla med samma arbete bli utbrända, eller hur?
    I verkliga livet är väl sanningen snarare att det finns oftast flera kollegor som arbetar både mer och hårdare än de som blir utbrända.

    Och som jag redan tidigare påpekat, om den bakomliggande orsaken var i huvudsak skolan så skulle alla elever, eller väldigt många, som en direkt följd ha motsvarande problem som ts barn. Ganska så självklart, eller hur?
  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 14:11:10 följande:
    Ja, du kan kanske ha rätt.
    Men hur kan du säkert veta att föräldrarna redan gör allt? (Och "lite till", hur nu det skulle kunna vara möjligt?)
    I verkligheten och om vi ska vara ärliga så har jag för min egen del aldrig sett eller ens hört talas om någon förälder som redan gör allt och gör allt rätt.
    I min värld finns alltid möjlighet till förbättringar och att göra ännu mera rätt.

    Gällande rektorns ansvar och möjligheter upprepar jag det jag anser vara självklart:
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar.
    Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.

    Gällande utbrändhet är jag mycket övertygad i min åsikt att inget arbete gör någon utbränd.
    Utbränd blir man av hur man mår.
    Och en individs eget måendet påverkas alltid av många olika faktorer. Alltid av fler faktorer än enbart arbetsplatsen eller arbetet.
    Om utbrändhet kom enbart av arbetet så skulle alla med samma arbete bli utbrända, eller hur?
    I verkliga livet är väl sanningen snarare att det finns oftast flera kollegor som arbetar både mer och hårdare än de som blir utbrända.

    Och som jag redan tidigare påpekat, om den bakomliggande orsaken var i huvudsak skolan så skulle alla elever, eller väldigt många, som en direkt följd ha motsvarande problem som ts barn. Ganska så självklart, eller hur?
    Tro mig, föräldrar till hemmasittare gör oerhört mycket mer än andra föräldrar. 

    Grundorsaken är ofta en diagnos, autism och add är absolut vanligast. "Vanlig" adhd verkar inte vara lika vanligt bland de som drabbas. Och där har man självklart hjälp av vården för att hantera det. Men som sagt, skolan behöver göra sitt pckså. Det är ingen som argumenterar för att allt ansvarar ligger på skolan, men det är inte så att inget ansvar ligger på skolan.
  • Anonym (Vilken är rätt ände?)
    Anonym (123) skrev 2024-11-21 15:00:12 följande:
    Tro mig, föräldrar till hemmasittare gör oerhört mycket mer än andra föräldrar. 

    Grundorsaken är ofta en diagnos, autism och add är absolut vanligast. "Vanlig" adhd verkar inte vara lika vanligt bland de som drabbas. Och där har man självklart hjälp av vården för att hantera det. Men som sagt, skolan behöver göra sitt pckså. Det är ingen som argumenterar för att allt ansvarar ligger på skolan, men det är inte så att inget ansvar ligger på skolan.
    Tack för att du korrigerar dig. 
    I och med detta är vi ju i stort överens.

    Men jag tycker det är fel av dig att så grovt generalisera gällande gruppen föräldrar till hemmasittare. Det är nog mera sant att det också i den gruppen finns både mer och mindre engagerade och ansvarstagande föräldrar. Alla är självfallet inte lika, inte heller inom denna grupp föräldrar.
  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 15:18:40 följande:
    Tack för att du korrigerar dig. 
    I och med detta är vi ju i stort överens.

    Men jag tycker det är fel av dig att så grovt generalisera gällande gruppen föräldrar till hemmasittare. Det är nog mera sant att det också i den gruppen finns både mer och mindre engagerade och ansvarstagande föräldrar. Alla är självfallet inte lika, inte heller inom denna grupp föräldrar.
    Vet inte om jag korrigerar mig, har aldrig skrivit att skolan är enda problemet men ett stort problem är att skolan inte vill ta något ansvar alls. Den här typen av trådar och frustration startas när det bara är skolan kvar i ledet av ansvarstagande.

    Och självklart är föräldrar olika bra. Men att så tvärsäkert slå fast att det är föräldrarna som brister och att man minsat arbetat så mycket bättre med sina egna barn och det är därför det funkar för dom är djupt okunnigt.

    Föräldrar till hemmasittare är i grunden precis lika som alla andra föräldrar där allt funkar bra. Men till det så har nog de flesta läst otaliga böcker om barnuppfostran plus gått varenda föräldrautbildning man kan komma över eftersom att det ibte räcker att bara vara vanlig förälder, man behöver vara mycket mer.

    Av de jag känner som har barn som har hemmasittare så har de också andra barn som inte har några problem alls. 
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 09:06:01 följande:
    Ingen kan övertyga mig om att skolan är den enda, eller ens den viktigaste, bakomliggande orsaken.

    Det finns säkert många, både föräldrar och andra, t ex BUP, som kan komma med krav, synpunkter eller önskemål gällande vad skolan kan eller bör göra.
    Men i alla dessa sammanhang får man inte glömma att näst intill alla inblandade individer börjar alltid aktivt söka efter andra förklaringar och orsaker för att själv slippa stå där med ansvaret.
    Det är en fullkomligt normal och naturlig reaktion som sker naturligt och automatiskt hos i princip alla människor när man som individ ställs inför svåra och jobbiga problem.

    Alla tycker vi väl att det skulle vara både bra, bekvämt och befriande om någon annan tog ansvaret?
    Den där "någon" som alla alltid talar om i alla sammanhang, så snart ett behov eller ett problem uppstår...

    Självfallet önskar föräldrar och alla, t ex BUP i ditt fall, att rektorn i det här fallet skulle vara denna "någon" som ska fixa problemet.
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar. Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.
    Hur ska rektorn kunna uppfylla krav och önskemål om rättvisa om rektorn ska ta fullt ansvar för en elev, eller ett mycket litet fåtal elever, som har jättestora särskilda behov?
    Hur kommer t ex vissa föräldrar reagera när deras barn, såväl alla "genomsnittsbarn" som också de allra duktigaste eleverna, inte ägnas någon tid alls och inta alls får något stöd?
    Är detta demokratiskt och rättvist?

    Hur ska samhället och Sveriges medborgare i allmänhet, alla skattebetalare, se på saken att ingen tid, inga resurser, ägnas åt de allra duktigaste och mest begåvade eleverna? De elever som så småningom ska bli de viktigaste och bästa samhällsbärarna, de som ska dra in alla skattepengar till landet, om dessa inte får lika mycket tillgång till tid och resurser från rektor och alla andra?
    Kommer dessa elever verkligen kunna bli de viktiga samhällsbärarna, de som ska skapa resurser och försörja de som har särskilda behov, sjuka och gamla, om de inte prioriteras, inte får rättvis och demokratisk tillgång till resurser under utbildningstiden?

    Vad är demokratiskt och rättvist?
    Det är fullkomligt självklart i verkligheten att rektors tid och möjligheter inte räcker för att ge alla lika mycket tid och resurser som ts barn behöver, hur ska då prioriteringarna se ut? Vilka barn ska rektor välja bort? Vem har rätt att bestämma, vilken är människan av kött och blod som äger ansvaret, för att rätt prioriteringar görs, på så sätt att det blir både demokratiskt och rättvist?

    Om det skulle vara skola och rektor som är de främsta och viktigaste bakomliggande orsakerna så skulle det självfallet innebära att alla elever, eller väldigt många, skulle ha samma problem som ts barn. Eller hur?
    Skola och rektor är självfallet inte den viktigaste bakomliggande orsaken.

    Men faktum kvarstår att det har varit fullkomligt självklart för mitt barns rektor att göra de anpassningar som behövdes, och tack vare det är mitt barn inte längre hemmasittare. 


    Att skolan behöver anpassa betyder inte att skolan är dålig. Betydligt oftare beror det på att hemmasittaren har någon form av funktionsnedsättning. Skolan har alltså inte orsakat problemet - det föddes barnet med - men det är skolan som behöver göra anpassningar. Och barnen har rätt till det enligt svensk lag. Och även om barnets problem beror på föräldrarna, tex missbruk, så är skolan skyldig att hjälpa barnet att klara av skolgången. 

Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor