• Anonym (Förbannad)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

• Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-20 10:25:32 följande:

Du kan inte ha vidare kunskaper. För mitt barn tog det 6 månader innan hen kunde komma upp i rekomenderad dos. Varje doshöjning har inneburit en temporär svacka. Trots stor förbättring i det psykiska måendet så är vägen tillbaka till en skolgång mycket mycket  lång. Läkare har bedömt att barnet inte klarar klassrumsundervisning och resurskolor finns inte i kommunen.

Hur ska "Ska vara i skolan" gå till hade du tänkt? Ska barnet hämtas av fyra straka vakter som bär barnet till skolan och vaktas där för att inte smita iväg eller ta livet av sig? Ska barnet behöva ligga på golvet och skaka av ångest inför klasskamraterna som har lektion? Eller ska barnet låsas in i ett eget rum? 

Men byter man inte skola då om den är så hemsk? Flyttar om det behövs?

Eller är inte skolan egentligen  så katastrofal utan problemet är att barnet är ångestbenäget? Då är det snarare psykologhjälp, psykiatri, samtaksbehandling och eventuell medicinering som hjälper. 

Man måste ju lösa problemet? Att stanna hemma från skolan löser ju inget. Ja, en period av distansundervisning, parallellt med pngestbehandling kanske är bra förstås. 

• Anonym (Mor)

Jag tycker at det är skrämmande med många svar här, hur kan man vara så okunnig och oförstående till TS? Trycka tummen ner när man berättar om en svår situation?

Förhoppningsvis representerar de inte snittet, får man hoppas, jag har inte märkt det speciellt mycket bland min bekantskapskrets. Men däremot skolpersonal är ofta oförstående och verkar sakna förmåga att förstå.

Folk tror att det handlar om bristande vilja hos barnet. att det bara är att vara bestämd. De allra flesta föräldrar med hemmasittande barn har under lång tid försökt tvinga och pressa barnen att gå till skolan, men till slut går det inte längre.

Mycket verklighetsfrånvänt att tro att det bara är att "söka vård", vips så får barnet medicin och allt är frid och fröjd. För det första så är köerna till BUP mångåriga på många ställen. Många betalar privat. Men det finns ingen quick fix. Även med ett team av läkare, psykologer, kuratorer mfl så kan inte sjukvården utföra mirakel.

Mitt bästa råd är att undvika Familjelivs forum. Jag brukar bara delta i såna här trådar ibland, men borde undvika helt, det blir nästa som ett självskadebettende, för man når aldrig fram ändå hur man än förklarar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 08:32:52 följande:
    Och i kontorslandskapet gör du ett jobb du är upplärd till. Du har ofta samma arbetsuppgift under lång tid. I skolan förväntas du sitta i en stimmig miljö hela dagen och dessutom konstant lära dig nya saker. 
    Såna jobb finns inte längre. Vi som jobbar på kontor måste i regel lära oss nya saker varje dag och det är ständig förändring och ständiga processändringar och omorganisationer. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123) skrev 2024-11-20 08:45:08 följande:

Med så mycket som har skrivits om hemmasittare på sistone så är jag förvånad över att okunskapen är så stor. "De får vara hemma för att föräldrarna är lata, för att de får sitta med datorn, mina barn förstår minsann att man måste gå till skolan, på min tid fanns inte det här". 

Det finns nog ingen hemmasittare som inte har burits in i skolbyggnaden i alla fall en gång för att man som förälder har tänkt "bara hen förstår att hen inte har något val så kommer det lösa sig". 

Ta ifrån alla skärmar "bara hen har tråkigt hemma så kommer hen vilja gå till skolan". 

"På min tid fanns minsann inte det här problemet". Nej, för på din tid så såg skolan helt annorlunda ut. Lite skillnader i dagens skola jämfört med tidigare som alla är som gjorda för att slå ut barn med npf: 

Ständiga grupparbeten som skapar ett väldigt stök i klassrummet (det spelar liksom ingen roll om stöket kommer från att man pratar skolarbete eller om det kommer från att man pratar strunt).

Istället för fokus på att lära sig stava mm så är det fokus på fantasiskapandet i berättandet och stavandet ska som komma av sig självt. Att man hoppar över grunderna och istället snabbt går in på "steg 2" är också en metod som säkert slår ut barn. 

Öppna uppgifter. Istället för tydliga uppgifter där man letar svar i tydligt begränsat antal sidor i en bok så får man betydligt mer svårtolkade uppgifter där man har hela internet till förfogande för att hitta sina svar. 

Ovan är väl grundproblemen i dagens skola. 

Tänk själva om ni var på ett jobb där ni var 25 personer i ett väldigt litet rum (tänk på att skrivborden i kontorslandskap är dubbelt så stora som bänkarna i ett klassrum). Du behöver verkligen tyst för att kunna koncentrera dig men samtidigt så sitter 15 av dina kollegor och behöver prata med varandra gällande sina arbetsuppgifter. Det finns ingen annanstans för dig att gå utan du är instängd i det lilla rummet med alla dessa människor. Samtidigt så har du fått en uppgift av din chef som du verkligen inte förstår hur du ska göra för den är väldigt luddigt beskriven och du förstår inte var du ska börja. Och så ser det ut varje dag. Är det en miljö som du skulle klara av att prestera i? Eller skulle du sakta få mer och mer ångest? Magproblem som du går till läkaren för att hitta fysiska orsaker för eftersom att du inte inser att det kommer från din ohälsosamma arbetsmiljö? Huvudvärk som du inte heller lyckas bli av med förrän någon vecka in i varje semester. 
    Så har jag suttit ofta med djupt koncentrationskrävande uppgifter i ett mycket litet rum med många människor som pratar, så blir det ofta när man jobbar med IT projekt på ett projektkontor. Jag mådde dåligt av det och köpte därför jättestora hörlurarb och lyssnade på klassisk musik när jag jobbade. Löste problemet.

Har ni testat det, stora hörlurar som tar bort brus och lugnande musik? Idag finns ju också brusreducerande hörlurar om man inte vill ha musik.

Att elever inte kan koncentrera sig är nog tyvärr vanligt. Mina barn kunde inte koncentrera sig på lågstadiet som var ganska  stökigt. Vi löste det genom att hjälpa barnen på kvällar och helger så att de lärde  sig det de skulle, och inte skulle bli stressade. Skolan var mer för att få social kompetens plus förstås gymnastik , slöjd och sådana ämnen. Men det teoretiska, där tror jag de lärde sig mer hemma de första tre åren. Mellanstadiet var lite bättre och sen bytte vi till Kunskapsskolan i sexan och då blev det väldigt bra. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-20 10:45:55 följande:

Jag tycker at det är skrämmande med många svar här, hur kan man vara så okunnig och oförstående till TS? Trycka tummen ner när man berättar om en svår situation?

Förhoppningsvis representerar de inte snittet, får man hoppas, jag har inte märkt det speciellt mycket bland min bekantskapskrets. Men däremot skolpersonal är ofta oförstående och verkar sakna förmåga att förstå.

Folk tror att det handlar om bristande vilja hos barnet. att det bara är att vara bestämd. De allra flesta föräldrar med hemmasittande barn har under lång tid försökt tvinga och pressa barnen att gå till skolan, men till slut går det inte längre.

Mycket verklighetsfrånvänt att tro att det bara är att "söka vård", vips så får barnet medicin och allt är frid och fröjd. För det första så är köerna till BUP mångåriga på många ställen. Många betalar privat. Men det finns ingen quick fix. Även med ett team av läkare, psykologer, kuratorer mfl så kan inte sjukvården utföra mirakel.

Mitt bästa råd är att undvika Familjelivs forum. Jag brukar bara delta i såna här trådar ibland, men borde undvika helt, det blir nästa som ett självskadebettende, för man når aldrig fram ändå hur man än förklarar. 

Men alltså vad föreslår du då i stället för den vård som "vi" föreskriver?

Ja, vårdköerna är långa och man får vänta men under tiden får man ju aktivt jobba med sitt barn.

Vi har gjort ett massivt jobb med vårt barn som idag är välfungerande. Barnets kompis däremot som också har adhd har äldre curlande föräldrar som bara tagit emot att han beter sig illa mot dem och andra. Han går det tyvärr inte så bra för. De strök medhårs i åratal och ursäktade hans beteende.

Jag fattar att föräldraförmågan sviktar ibland när det blir så tungt för det ÄR tungt, men då finns stöd att få från t.ex. socialtjänsten om man själv inte mäktar med uppfostran.

Det handlar ju i grund och botten om att bygga en grund för barnet att kunna bli självständigt en dag i oavsett samhällle. Sluta dalta är mitt bästa råd.

• Anonym (suck)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 10:58:03 följande:
    Så har jag suttit ofta med djupt koncentrationskrävande uppgifter i ett mycket litet rum med många människor som pratar, så blir det ofta när man jobbar med IT projekt på ett projektkontor. Jag mådde dåligt av det och köpte därför jättestora hörlurarb och lyssnade på klassisk musik när jag jobbade. Löste problemet.

Har ni testat det, stora hörlurar som tar bort brus och lugnande musik? Idag finns ju också brusreducerande hörlurar om man inte vill ha musik.

Att elever inte kan koncentrera sig är nog tyvärr vanligt. Mina barn kunde inte koncentrera sig på lågstadiet som var ganska  stökigt. Vi löste det genom att hjälpa barnen på kvällar och helger så att de lärde  sig det de skulle, och inte skulle bli stressade. Skolan var mer för att få social kompetens plus förstås gymnastik , slöjd och sådana ämnen. Men det teoretiska, där tror jag de lärde sig mer hemma de första tre åren. Mellanstadiet var lite bättre och sen bytte vi till Kunskapsskolan i sexan och då blev det väldigt bra. 

Exakt. Vi skaffade också hörlurar, bytte skolor tills vi hittade en där vårt barn fick vänner.

Adhd var plötsligt inte problemet. Omgivningen och stödet måste finnas och det ligger inte på skolan utan på närvarande föräldrar.

• Anonym (Vilken är rätt ände?)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-20 10:17:10 följande:
    Alla klarar inte arbetslivet. Sedan finns det fler olika möjligheter i arbetslivet än i skolan.
    Sanningen är att nästan alla kan klara arbetslivet.

Och sant är att det finns många olika möjligheter också i skolan. Väldigt mänga fler och mycket bättre möjligheter i svenska skolan i jämförelse med de flesta skolor i världen.

Allt går väldigt mycket bättre i hela livet, går väldigt mycket bättre för varje vuxen individ och varje barn, om man väljer att fokusera på möjligheterna,
    i stället för fokusera på begränsningarna och ägna sig åt att hitta något att skylla på för att själv slippa engagera sig och ta sitt eget ansvar.
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 10:43:24 följande:

Men byter man inte skola då om den är så hemsk? Flyttar om det behövs?

Eller är inte skolan egentligen  så katastrofal utan problemet är att barnet är ångestbenäget? Då är det snarare psykologhjälp, psykiatri, samtaksbehandling och eventuell medicinering som hjälper. 

Man måste ju lösa problemet? Att stanna hemma från skolan löser ju inget. Ja, en period av distansundervisning, parallellt med pngestbehandling kanske är bra förstås. 

Skolan är inte hemsk. Barn står i kö för vår skola för att den har så gott rykte. 

Vad gäller söka hjälp hos vården så har jag aldrig hört talas om hemmasittare utan mer eller mindre omfattande vårdkontakter. Det är ju fullkomligt självklart att man söker vård. Vi har haft hjälp av vården i tre år nu. 

Flera här har sagt att man bör byta skola, men för vårt barn var kompisarna en jätteviktig nyckel till att komma tillbaka. Att må dåligt och i det läget börja ny skola - det hade varit spiken i kistan. Annat är det så klart om orsaken är mobbning och utanförskap i skolan. 

• Anonym (123)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 10:58:03 följande:

Ja jag arbetar också med projektledning inom IT och sitter liknande. Men det är en väldigt stor skillnad i att jag faktiskt förstår mina uppgifter och arbetar inom ett område jag själv valt när jag sitter i den miljön jämfört med barn med add och autism som sitter i den miljön och får uppgifter de inte förstår i vilken ände de ska börja på inom ett område där de helt saknar förkunskaper. 
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Core skrev 2024-11-20 10:24:51 följande:

Om du jämför med förändringar mellan tidigare generationer är det marginellt. Jag vet att vissa metoder och vissa krav har förändrats, jag har en son som inte uppfyller alla krav. Däremot tar han med sig hemifrån att göra det han kan och att sånt är livet, vi går dit och gör vad vi kan, man kan inte vara bäst på allt. Hur många är det egentligen som uppfyller alla krav? Och är det en sån katastrof om man inte gör det? Så länge man ger det man har, lär man sig åtminstone.

Jag uppfyllde heller inte alla krav då, men det gick otroligt bra iallafall. Hade mina föräldrar tyckt synd om mig och låtit mig sitta hemma, hade det då gått bra? Förmodligen hade jag blivit nån pundare med tom blick i slutändan.

Sen låter jag hård i tonen, men jag vet vilket jävla skit föräldrarskap kan vara emellanåt. Men vi kan vrida våra perspektiv, vi kan börja jobba med oss själva, det är aldrig för sent. Snälla sluta skylla på omvärlden, snälla ta ansvar för era egna sätt att hantera era barn, det är upp till dig och ingen annan.

som förälder ska man inte klanka ned på sig själv och sina bedrifter, men man ska hela tiden omvärdera hur man orienterar sina barn framåt i livet. Bli författare istället för att låta historien skriva sig själv.

Förstår inte vad du menar med uppfyller alla krav. Mitt barn har altid varit bland de bättre i klassen och har bra betyg i både praktiska och teoretiska ämnen. 

Och mitt barn går som sagt i skolan numera, så ingen behöver berätta för mig vad vi borde ha gjort. Vi tog hjälp av både psykiatrin och kommunens arbetsgrupp för hemmasittare. Både förespråkade det som vi redan gjorde, dvs stor lyhördhet för barnets behov och önskningar. Och det funkade uppenbarligen. 

Jag är mor till en före detta hemmasittare. 

Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor