Anonym (Mor) skrev 2024-11-20 10:45:55 följande:
Jag tycker at det är skrämmande med många svar här, hur kan man vara så okunnig och oförstående till TS? Trycka tummen ner när man berättar om en svår situation?
Förhoppningsvis representerar de inte snittet, får man hoppas, jag har inte märkt det speciellt mycket bland min bekantskapskrets. Men däremot skolpersonal är ofta oförstående och verkar sakna förmåga att förstå.
Folk tror att det handlar om bristande vilja hos barnet. att det bara är att vara bestämd. De allra flesta föräldrar med hemmasittande barn har under lång tid försökt tvinga och pressa barnen att gå till skolan, men till slut går det inte längre.
Mycket verklighetsfrånvänt att tro att det bara är att "söka vård", vips så får barnet medicin och allt är frid och fröjd. För det första så är köerna till BUP mångåriga på många ställen. Många betalar privat. Men det finns ingen quick fix. Även med ett team av läkare, psykologer, kuratorer mfl så kan inte sjukvården utföra mirakel.
Mitt bästa råd är att undvika Familjelivs forum. Jag brukar bara delta i såna här trådar ibland, men borde undvika helt, det blir nästa som ett självskadebettende, för man når aldrig fram ändå hur man än förklarar.
Men alltså vad föreslår du då i stället för den vård som "vi" föreskriver?
Ja, vårdköerna är långa och man får vänta men under tiden får man ju aktivt jobba med sitt barn.
Vi har gjort ett massivt jobb med vårt barn som idag är välfungerande. Barnets kompis däremot som också har adhd har äldre curlande föräldrar som bara tagit emot att han beter sig illa mot dem och andra. Han går det tyvärr inte så bra för. De strök medhårs i åratal och ursäktade hans beteende.
Jag fattar att föräldraförmågan sviktar ibland när det blir så tungt för det ÄR tungt, men då finns stöd att få från t.ex. socialtjänsten om man själv inte mäktar med uppfostran.
Det handlar ju i grund och botten om att bygga en grund för barnet att kunna bli självständigt en dag i oavsett samhällle. Sluta dalta är mitt bästa råd.