• Anonym (Förbannad)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

• Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-11-18 18:04:16 följande:

Lärarna får säkert handledning av specialpedagog i hur de kan bemöta och hjälpa ert barn, så att ni kan ha hjälp av en föräldrautbildning är inte så långsökt. Vi människor är sociala varelser, och lär oss av varandra. Vi frågar andra om råd hur vi ska få barnen att sluta med napp, vad som är bästa blöjorna, hur man ska lära barnet att cykla, hur man ska få barnet att göra läxorna osv. De frågorna kan man prata med de flesta om, men om man har barn som har det lite extra jobbigt kanske inte kompisen eller grannen kan tillföra så mycket, och då kan det vara bra med en föräldrautbildning. Där kan man också få kontakt med andra föräldrar, och få känna att man inte är ensam.
    Lite frågor:
    Ser ni till att dottern håller vanliga rutiner när hon är hemma?
    Hjälper till att hon får gjort skolarbetet?
    Ser till att det inte är "för kul" att vara hemma, tex. genom att stänga av internet dagtid?
    Om hon har något som det finns medicin för - får hon det?
    Sedan undrar jag så klart vilken hjälp hon har fått och vad ni anser att hon skulle behöva!

Det är inte alls säkert att de jobbar med specialpedagogen. Vi behövde be om det för att hon skulle kopplas in. Men det borde så klart vara som du skriver! 

Det här med att ta bort internet dagtid och göra tillvaron hemma tråkig är inte säkert att det blir bra. Med en del funkar det kanske. Vi tänkte så i början men insåg efter ett tag att det bara gjorde saken värre. Det är inte konstruktivt att straffa ett barn som gör så gott hen kan. Barnet kan inte hjälpa att skolsituationen är för svår och behöver all uppmuntran och beröm hen kan få. 

För oss vände det när vi la tid på att ge vårt barn kärlek och glädje på dagarna. Inte kravfritt, men inte heller större krav än hen klarade av. 

• Anonym (Mor)
    Cartjan1 skrev 2024-11-18 15:51:40 följande:

Både ja och nej. I min mening var inte rektorns bemötande vare sig empatiskt eller givande för framtida samarbete. Det gör dock inte att allt han sa fel. Hemmasittare är ett psykosocialt problem och det är inte alls säkert att problematiken uppstått pga dålig struktur, svag gränssättning eller lösa rutiner. Däremot kan dessa faktorer vara avgörande verktyg till att kunna lösa problemet- givetvis ihop med annan professionell hjälp. Detta är inget skolan kan lösa själv, likaså är det orimligt att tro att vårdnadshavare ska kunna lösa situationen själva också. Därför är föräldrautbildning bra och ofta givande för hemmet. I alla olika fall med hemmasittare som jag arbetat med har vi alltid uppmuntrat vårdnadshavarna att delta i en sådan utbildning och för nästan alla så har det gett goda resultat. Detta gäller oavsett om det finns problem på hemmafronten eller inte, att få fördjupad kunskap om sitt barns situation, vägledning i hur man bör agera i olika situationer samt stöd och råd är inte något negativt. Sedan är det självklart inte alltid skolsituationen magiskt löser sig men det är en bit på vägen. Viktigt också att eftersom denna utbildning inte ges av skolan så kan faktiskt de hjälpa med insatser och råd om skolan faktiskt sviker i sitt ansvar för att lösa er situation. 

Det jag skulle göra om jag var du ts, är att när känslorna lagt sig lite kontakta rektorn igen, via telefon eller mail, och där lugnt och sakligt förklara hur du upplevde mötet. Skapa en ny dialog där ni är öppna från början med att du upplevde att rektorn menade på att detta är ert fel. För det finns ju faktiskt en möjlighet att detta endast var klumpigt och felaktigt uttryckt och inte alls så han menade och då är det ju onödigt att uppå allt annat ni har nu kring ert barn även gå runt med dessa negativa känslor. 

Vet att ni har det tufft nu och hoppas att ni får den hjälp och stöd ni har rätt till - men också att ni då tar den när den ges (föräldrautbildning är en sådan insats, inte kritik på ert föräldraskap). Önskar er allt väl!

De föräldrautbildningar jag har gått har alla varit på extremt låg nivå. Absolut inte gett.något alls.

Det.är inte föräldrarnas fel att barnen blir skolskadade i en skola som inte kan ge rätt anpassningar eller rätt bemötande.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:29:45 följande:
    De föräldrautbildningar jag har gått har alla varit på extremt låg nivå. Absolut inte gett.något alls.

Det.är inte föräldrarnas fel att barnen blir skolskadade i en skola som inte kan ge rätt anpassningar eller rätt bemötande.
    Vi kan ju börja med att ts berättar vilka anpassningar som gjorts innan vi spekulerar i att de inte behandlar barnet rätt!
  • Anonym (Mor)

Skolor och rektorer i synnerhet är experter på att gaslighta föräldrar. Helst vill de att man byter sjola så de slipper problemet.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:29:45 följande:

Vad skall skolan göra för anpassningar?
    Vad är rätt bemötande?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (N) skrev 2024-11-18 17:39:51 följande:

Jag tycker att föräldrar har misslyckats om deras barn inte går till skolan. Det är inte barn som bestämmer.  

Ska man med våld bära barnet till skolan eller hur menar du att det ska gå tiill? Mitt barn skulle hellre sitta ute i skogen hela dagen än att gå till skolan. Finns inget som skulle få hen dit. 

Mitt barn har lekt med tanken att det fanns en miljon kronor att hämta på skolan. Det enda som skulle krävas var att snabbt springa in och hämta och sedan  lika snabbt ut igen,.en miljon kronor rikare. Men, hen säger. "Hur gärna jag än skulle vilja ha pengarna skulle jag inte göra det. Jag värdesätter min hälsa högre"
  • Anonym (Mor)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 18:38:23 följande:
    Vad skall skolan göra för anpassningar?
    Vad är rätt bemötande?
    De skulle ha gjort det innan barnet blev traumatiserat. Inte utsatt barnet för överkrav. Validdrar barnet bättre. Lyssnat och trott på föräldrarna. Skaffat sig bättre kunskaper om npf.
  • Martins07

Vi får veta vad skolan har för regler och hur de fungerar där. Oavsett vad det är föräldrar ansvar att uppfostra barn. Skolan ger lite men det är föräldrar som gör största jobbet. Man behöver inte bara göra barn och lämna ansvar till skolan. 
    Det är bara ditt barn som verkar vara hemma sittare, andra barn går ju till samma skolan. 
    Du får dubbel kolla hur du uppfostra ditt barn, det kanske finns brist någonstans. Om rektor rådde er att gå till familjutbildning det har kommit på en annan nivå. 

• Hjelm
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 13:56:23 följande:
    Jag vill inte gå in på för mycket privata detaljer om mitt barn. Hjälp att få henne känna motivation att gå till skolan. Det är väl inte vara upp till oss föräldrar?
    Öh, jo. Motivera sitt barn att gå till skolan är grundkurs 1 i föräldraskap.

Sen kanske hen inte går dit ändå, och det kan mycket väl bero på brister i skolmiljön och inte föräldraskapet. Mobbning som skolpersonal blundar för, en miljö som är så stökig och bråkig att det känns rentav skrämmande och farligt att vara där, etc.

Men att få barnen att känna att skolan är viktig att gå till ingår till 100 procent i att vara förälder.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:46:49 följande:
    De skulle ha gjort det innan barnet blev traumatiserat. Inte utsatt barnet för överkrav. Validdrar barnet bättre. Lyssnat och trott på föräldrarna. Skaffat sig bättre kunskaper om npf.
    Var har du grund för dessa påståenden om hur skolan har behandlat ts barn?
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor