• Anonym (Förbannad)

    Känner mig dömd av mitt barns rektor

    Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

  • Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Core skrev 2024-11-20 09:16:46 följande:

    Jag är drygt 30, skolan har förändrats marginellt sedan jag var barn. ADHD fick jag som diagnos som ung vuxen, så jag vet hur svårt det kan vara. Men det är ett faktum att inte en enda var hemmastittare ur min generation, förutom ett par i gymnasiet som levde i dysfunktionella familjer.


    Skolan har förändrats mycket sedan du gick där. Det är andra undervisningsmetoder och andra kunskapskrav. 
  • Core
    Anonym (123) skrev 2024-11-20 09:25:51 följande:
    Skolan har förändrats jättemycket i och med lgr 11 och det finns också ett samband med att diagnoser och hemmasittande har ökat i samband med att det infördes 2011. 

    Så om du gick i låg- och mellanstadiet innan 2011 (där problemen startar) så har du definitivt inte gått i en skola som liknar den som är idag. 

    Jag vet inte hur mycket jag har varit med mina barn i skolan, jag har som sagt engagerat mig. Jag ser knappt någon skillnad öht, jag blir nostalgisk för att jag känner igen allt. Vad menar du är den stora skillnaden? Jag har ett barn i mellan och ett barn i högstadiet.


    Och tror att barnen hade suttit hemma på en pinnstol om ingen tröst och inget att göra fanns där hemma? Om föräldrar med kärlek och energi istället för bråk, tjat varvat med att tycka synd om, ihärdigt och envist gav det engagemang som krävdes för att få sitt barn till skolan?

    Tror du att skolan var anpassad efter npf barn och personliga preferenser på 30-40-50-60-70 talen? Ryck upp dig för helvete. Människan klarar så oerhört jävla mycket med rätt förutsättningar, de förutsättningar förändrar ger. Det sitter barn i skolbänkar runtom i världen, där bomblarmet går fyra gånger om dagen. Tror du dom barnen blir daltade hemma för att det var stökigt i klassrummet? Skolan, busschauffören, fotbollstränaren, putin, donald Trump, klassens mobbare, den griniga bibliotekarien eller världen i stort kommer inte anpassa sig efter att ditt barn har svårt för röriga miljöer eller bara kan äta skalad potatis och kokt korv med ketchup. Lär barnen överleva, och att man kan må bra även om vissa saker inte går sin väg. 


    Den bittra sanningen är att så många inte orkar ge äkta kärlek, ha riktiga dialoger, lyssna på sina barn. Så man ersätter det med fri skärmtid och att tycka synd om det stackars barnet. Inget barn, i någon situation, någonsin vill ha eller tjänar på ömkan. De vill ha uppbackning, trygghet och kärlek. Utöver det vill dom ha konsekventa föräldrar och veta vad som förväntas av dom, oavsett hur många diagnoser som spökar.

  • Anonym (suck)
    Anonym (123) skrev 2024-11-20 09:39:49 följande:
    Var har jag skrivit om att jag försöker ändra samhället? Jag försöker bara förklara för alla som inte verkar förstå att det faktiskt finns orsaker till att barnen blir utslagna så som de blir. 

    Självklart så arbetar vi med vårt barn allt vi kan och gör honom medveten om att världen inte kan anpassa sig till honom utan att han måste hitta strategier för att kunna hantera världen. 

    Dock, under vägen tillbaka, så behöver han anpassning. Precis som vuxna som är sjukskrivna för utbrändhet inte bara kan bestämma sig för att de plötsligt kan arbeta 100% utan har en upptrappning så behöver de barn som blivit utbrända trappa upp i ett anpassat tempo. 

    En släkting till mitt barn började visa samma tecken som mitt barn hade gjort. Som tur var så är pappan där lärare och vi har haft mycket kontakt med honom gällande mitt barn. Så han kunde han ganska snabbt tolka symptomen till att han höll på att bli utbränd av skolmiljön och stoppa den onda spiralen innan han nådde botten.

    Istället för att som vi hade gjort med att vi gick till läkaren och undersökte alla fysiska problem som yttrade sig samtidigt som vi ständigt pressade med att "ont i magen är inte en anledning att stanna hemma", "huvudvärk utan feber är ingenting man stannar hemma för". Vilket ju är sant, men när magproblemen (riktiga problem, inte bara "jag har ont i magen") och huvudvärken orsakades av skolan så pressade vi ju bara in honom i en ond spiral till han till sist kraschade helt. 

    Det sa du inte men du kritiserade hur samhället är uppbyggt som det ser ut idag och ja..då står ju valet mellan att försöka förändra det vilket är betydligt svårare än att i stället fokusera på att förändra sig själv.


    Jag borde kanske ha skrivit att " Ja nu är ju samhället som det är". DU behöver givetvis inte försöka förändra nåt för ingen kommer kunna göra det utan människor behöver lära sig att leva i det samhälle vi har och lära sina barn detsamma.


    Vårt barn hade också magproblem. Pratade med hen och det fanns individer på skolan som mobbade. Vi bytte skola och har idag en tonåring som är en helt annan person.


    Så enkelt är det såklart inte men som jag ser det finns det x anledningar.


    1. Barnet blir mobbat och vill inte gå till skolan


    2. Barnet har inga vänner och vill inte gå till skolan (för att det då känner sig som ett "dåligt" barn)


    3. Barnet mår dåligt av hemmiljön (lös hemmaproblemen)


    4. Barnet är deprimerad pga av kemisk obalans (mycket ovanligare precis som att kemisk obalans är mycket ovanligare hos vuxna än att det finns andra bakomliggande faktorer)


    5. Barnet är helt enkelt lat. Lär barnet vad som krävs i livet.


     


    TS och andra hemmasittande barns föräldrar. Vad uppger barnet för anledning till att de vill vara hemma? Hitta grundorsaken och börja där. Det är knappast rektorn som barnet har problem med.

  • Anonym (Mor)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 07:42:36 följande:

    Det är väldigt märkligt. Om barnen är så känsliga , hur skall de klara arbetslivet? 


    Jag tror problemen börjar tidigare, jag tror inte det är skolans fel enbart. Känsliga barn kanske skadas av en stressig barndom i stora dagisgrupper och med stressade föräldrar som inte får ihop livspusslet.


    Alla klarar inte arbetslivet. Sedan finns det fler olika möjligheter i arbetslivet än i skolan.
  • Core
    Anonym (suck) skrev 2024-11-20 09:48:39 följande:

    Bästa jag läst på länge <3


    Från en som levt och lärt att leva med adhd och även har barn med detta (för det är ju ofta genetiskt)


    Man må lära sig och lära sina barn deala med livet.


    Tack!


    Ja vi får helt enkelt anpassa oss och ha individuella infallsvinklar till problem, mänskligheten är inte statisk. Alla får lära sig att runda stenarna i bäcken, istället för att simma motströms. Sen tar en del av oss konstigare vägar runt, men det är det som är livet 😎


     

  • Core
    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 10:00:52 följande:
    Skolan har förändrats mycket sedan du gick där. Det är andra undervisningsmetoder och andra kunskapskrav. 

    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 10:00:52 följande:
    Skolan har förändrats mycket sedan du gick där. Det är andra undervisningsmetoder och andra kunskapskrav. 

    Om du jämför med förändringar mellan tidigare generationer är det marginellt. Jag vet att vissa metoder och vissa krav har förändrats, jag har en son som inte uppfyller alla krav. Däremot tar han med sig hemifrån att göra det han kan och att sånt är livet, vi går dit och gör vad vi kan, man kan inte vara bäst på allt. Hur många är det egentligen som uppfyller alla krav? Och är det en sån katastrof om man inte gör det? Så länge man ger det man har, lär man sig åtminstone.


    Jag uppfyllde heller inte alla krav då, men det gick otroligt bra iallafall. Hade mina föräldrar tyckt synd om mig och låtit mig sitta hemma, hade det då gått bra? Förmodligen hade jag blivit nån pundare med tom blick i slutändan.

    Sen låter jag hård i tonen, men jag vet vilket jävla skit föräldrarskap kan vara emellanåt. Men vi kan vrida våra perspektiv, vi kan börja jobba med oss själva, det är aldrig för sent. Snälla sluta skylla på omvärlden, snälla ta ansvar för era egna sätt att hantera era barn, det är upp till dig och ingen annan.

    som förälder ska man inte klanka ned på sig själv och sina bedrifter, men man ska hela tiden omvärdera hur man orienterar sina barn framåt i livet. Bli författare istället för att låta historien skriva sig själv.


  • Anonym (Mor)
    Anonym (N) skrev 2024-11-19 23:02:23 följande:
    Det finns medicinering mot depression. Eller beror det på annat? Men hemma ska de inte vara. 

    Du kan inte ha vidare kunskaper. För mitt barn tog det 6 månader innan hen kunde komma upp i rekomenderad dos. Varje doshöjning har inneburit en temporär svacka. Trots stor förbättring i det psykiska måendet så är vägen tillbaka till en skolgång mycket mycket  lång. Läkare har bedömt att barnet inte klarar klassrumsundervisning och resurskolor finns inte i kommunen.


    Hur ska "Ska vara i skolan" gå till hade du tänkt? Ska barnet hämtas av fyra straka vakter som bär barnet till skolan och vaktas där för att inte smita iväg eller ta livet av sig? Ska barnet behöva ligga på golvet och skaka av ångest inför klasskamraterna som har lektion? Eller ska barnet låsas in i ett eget rum? 


     

  • Anonym (Vem vet)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-19 22:40:47 följande:

    Oj, trodde du verkligen att det var så enkelt? Ovanliga undantagsfall finns alltid, men barn som är hemmasittare är generellt inte hemma för att det är tråkigt i skolan eller för roligt och mysigt hemma. 


    Det finns barn som fysiskt tvingats till skolan och där blivit fråntagna skor, nycklar och mobil för att inte smita. Så har de ändå sprungit därifrån i kylan utan vare hemnycklar och skor och inte har kunnat förmått sig gå tillbaka till skolan. De förfryser sig hellre. Barn som låser in sig på skolans toalett och stannar där utan mobil, tror du att de gör det för att det är kul? Barn som får shut down och blir nästintill okontaktbara när det är dags att gå till skolan, benen bär inte. Barn som är helt omutbara, inget kan få dem till skolan. Jo de vet alla mycket väl att det är skolplikt. Skulle föräldrarna hotas med vite skulle de få ännu mer låsningar och skuldkänslor, det skulle inte underlätta att komma iväg, däremot ökar suicidrisken då de känner att de förstör för familjen.


    Oj, trodde du verkligen att det var så enkelt? Du begriper nog inte hur idiotförklarande den meningen är. Jag har förklara för dig hur det fungerade när jag var ung och hur det funkade på alla som jag kände som hade samma regler. Men jag antar att 80-talsbarnen var stora undantag. Varför måste du då skriva en sån korkad fråga? Uppenbarligen har det ju funkat en gång i tiden, så det är knappast något jag tror eller hur? Faktum är att tidigare generationer verkar ha fått bita ihop mer än dagens.


     Men eftersom du verka ha svårigheter att förstå VAD jag skriver och dess innebörd, så lägger jag inte ner mer tid på dig. 

  • Anonym (suck)
    Core skrev 2024-11-20 10:22:50 följande:

    Tack!


    Ja vi får helt enkelt anpassa oss och ha individuella infallsvinklar till problem, mänskligheten är inte statisk. Alla får lära sig att runda stenarna i bäcken, istället för att simma motströms. Sen tar en del av oss konstigare vägar runt, men det är det som är livet 😎


     


    Nä precis så är det ju.


    Det funkar inte att dra täcket över huvudet när livet ger en motgångar. Med det sagt så ska man inte heller kämpa sig blodig till vilket pris som helst utan man ska ju veta när man behöver ta stöd från omgivningen eller vården och när man kan lösa det själv. Axla ansvar över sig själv.


    Och har man barn med NPF-problem behöver man kanske lite tidigare börja lära barnet detta egenansvar över sina känslor och beteenden så att de har verktygen för att hantera livet i vuxen ålder. Det är bara att prata, prata om känslor och nöta, nöta in rätt och fel beteenden. Och det är inget "bara". Det kräver mycket tid och jobb från föräldrarna såklart. 

  • Anonym (suck)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-20 10:25:32 följande:

    Du kan inte ha vidare kunskaper. För mitt barn tog det 6 månader innan hen kunde komma upp i rekomenderad dos. Varje doshöjning har inneburit en temporär svacka. Trots stor förbättring i det psykiska måendet så är vägen tillbaka till en skolgång mycket mycket  lång. Läkare har bedömt att barnet inte klarar klassrumsundervisning och resurskolor finns inte i kommunen.


    Hur ska "Ska vara i skolan" gå till hade du tänkt? Ska barnet hämtas av fyra straka vakter som bär barnet till skolan och vaktas där för att inte smita iväg eller ta livet av sig? Ska barnet behöva ligga på golvet och skaka av ångest inför klasskamraterna som har lektion? Eller ska barnet låsas in i ett eget rum? 


     


    Mår ett barn så där dåligt som du beskriver bör det väl bli inlagt på psykiatrisk avdelning och få hjälp? Att hålla barnet hemma från skolan är bara en björntjänst i stället för att ta itu med de psykiska problemen.
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor