Anonym (123) skrev 2024-11-20 09:39:49 följande:
Var har jag skrivit om att jag försöker ändra samhället? Jag försöker bara förklara för alla som inte verkar förstå att det faktiskt finns orsaker till att barnen blir utslagna så som de blir.
Självklart så arbetar vi med vårt barn allt vi kan och gör honom medveten om att världen inte kan anpassa sig till honom utan att han måste hitta strategier för att kunna hantera världen.
Dock, under vägen tillbaka, så behöver han anpassning. Precis som vuxna som är sjukskrivna för utbrändhet inte bara kan bestämma sig för att de plötsligt kan arbeta 100% utan har en upptrappning så behöver de barn som blivit utbrända trappa upp i ett anpassat tempo.
En släkting till mitt barn började visa samma tecken som mitt barn hade gjort. Som tur var så är pappan där lärare och vi har haft mycket kontakt med honom gällande mitt barn. Så han kunde han ganska snabbt tolka symptomen till att han höll på att bli utbränd av skolmiljön och stoppa den onda spiralen innan han nådde botten.
Istället för att som vi hade gjort med att vi gick till läkaren och undersökte alla fysiska problem som yttrade sig samtidigt som vi ständigt pressade med att "ont i magen är inte en anledning att stanna hemma", "huvudvärk utan feber är ingenting man stannar hemma för". Vilket ju är sant, men när magproblemen (riktiga problem, inte bara "jag har ont i magen") och huvudvärken orsakades av skolan så pressade vi ju bara in honom i en ond spiral till han till sist kraschade helt.
Det sa du inte men du kritiserade hur samhället är uppbyggt som det ser ut idag och ja..då står ju valet mellan att försöka förändra det vilket är betydligt svårare än att i stället fokusera på att förändra sig själv.
Jag borde kanske ha skrivit att " Ja nu är ju samhället som det är". DU behöver givetvis inte försöka förändra nåt för ingen kommer kunna göra det utan människor behöver lära sig att leva i det samhälle vi har och lära sina barn detsamma.
Vårt barn hade också magproblem. Pratade med hen och det fanns individer på skolan som mobbade. Vi bytte skola och har idag en tonåring som är en helt annan person.
Så enkelt är det såklart inte men som jag ser det finns det x anledningar.
1. Barnet blir mobbat och vill inte gå till skolan
2. Barnet har inga vänner och vill inte gå till skolan (för att det då känner sig som ett "dåligt" barn)
3. Barnet mår dåligt av hemmiljön (lös hemmaproblemen)
4. Barnet är deprimerad pga av kemisk obalans (mycket ovanligare precis som att kemisk obalans är mycket ovanligare hos vuxna än att det finns andra bakomliggande faktorer)
5. Barnet är helt enkelt lat. Lär barnet vad som krävs i livet.
TS och andra hemmasittande barns föräldrar. Vad uppger barnet för anledning till att de vill vara hemma? Hitta grundorsaken och börja där. Det är knappast rektorn som barnet har problem med.