• Anonym (Förbannad)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

• Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bizz) skrev 2024-11-18 19:51:57 följande:
    Samma här, gick i grundskolan 1970-1979. Inte en enda "hemmasittare".
    Nog hände det att vi skolkade men att sitta hemma och skolstrejka var det ingen som gjorde.
    Vem ville vara hemma ? Sitta på rummet och göra vad? Kompisarna var ju i skolan.
  • Anonym (Bizz)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 20:07:25 följande:
    Vem ville vara hemma ? Sitta på rummet och göra vad? Kompisarna var ju i skolan.
    Jo, men precis.

Det är så konstigt detta. SÅ himla förändrade borde inte ungar blivit ändå?
  • Anonym (S)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-11-18 20:10:26 följande:
    Jo, men precis.

Det är så konstigt detta. SÅ himla förändrade borde inte ungar blivit ändå?
    Nej, men samhällsandan.
  • Core
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 14:05:04 följande:
    Jaha så det är bara vårat ansvar? Har inte skolan nåt ansvar?
    Nej skolan har inget ansvar. Det är väldigt få länder i världen skolan öht bryr sig om att fjanta med föräldrar, man ringer socialen när barnen inte dyker upp.

Är skolan så dålig att dina barn inte kan gå dit ser DU SOM FÖRÄLDER till att byta skola åt dina barn. Herregud vad är det med folk?
  • Anonym (SA)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 19:33:18 följande:

Barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning går även idag i särskola. Högfungerande autister diagnosticerades förr mycket sällan och gick faktiskt därför i vanliga klasser. 
    Men, Kraven på exekutiva funktioner är höga idag i skolan,  det håller jag med om. 

Skall man ta bort dessa krav och gå tillbaks till den gamla skolan med fokus på inlärning av fakta? Skulle det vara lösningen på NPF-krisen som verkar orsaka hemmasittandet. 

Ja det är lösningen. Inte direkt för TS barn men i stort är det huvudet på spiken.
  • Anonym (SA)
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 13:10:35 följande:

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

Använder ditt barn mobil eller dator?
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 14:12:40 följande:
    Jag ville inte gå in på mer privata saker men för att man ska förstå mig bättre så kan jag säga att hon har en diagnos som gör att hon har koncentrationssvårigheter och svårt följa med på lektionerna som gör att hon känner sig dum. 
    Finns väl en del medicin idag, har ni provat?

Vad menar du skolan ska gora? Sluta med undervisning och bara ha lek med saft och kakor?
  • Anonym (TuffBrud)

Jo det är faktiskt ditt ansvar. 

Sen är det självklart viktigt med bakgrund. Orkar ni bara inte gnälla på barnet eller är det diagnoser inblandat? Det spelar ju jättestor roll. Och även om det finns diagnoser är det erat ansvar som föräldrar att se till att barnet får hjälp och hjälpa till på hemmaplan.  

Många kids pallar bara inte och använder varje ursäkt för att inte gå till plugget. Hade jag fått bestämma i den åldern hade jag också sovit bort dagarna, men jag hade en mor som slet upp mig och drog mig till skolan. Vilket jag är tacksam för idag. 
    Min halvsyster hade däremot en mor som sket i vilket. Hon gick inte ens ut 9an och nu som vuxen anklagar alla i sin omgivning för hennes misslyckade liv. 

Så man bör inte alltid lyssna in till barnet. För det straffar dom faktiskt senare i livet. När man ska söka jobb är det ingen som tycker synd om en. 

• Cartjan1
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:29:45 följande:
    De föräldrautbildningar jag har gått har alla varit på extremt låg nivå. Absolut inte gett.något alls.

Det.är inte föräldrarnas fel att barnen blir skolskadade i en skola som inte kan ge rätt anpassningar eller rätt bemötande.
    Absolut inte, tyckte jag var tydlig i mitt inlägg att jag inte tycker att det beror på hemmet - för just fenomenet hemmasittare, finns givetvis händelser som kan ske i hemmet som leder till att en elev blir hemmasittare men då är det en biprodukt och inte grundproblemet. Precis som mobbning också kan leda till detta och då är det grundproblemet och då såklart ett skolproblem. Men om det var otydligt ber jag om ursäkt. Däremot så är hemmet av lika stor vikt som skolan för att lösa situationen - oftast större. Att det finns ett gott samarbete. För jag kan stötta, sätta in anpassningar, ordna sip-möten, möta upp på väg till skolan osv men om inte hemmet jobbar med mig eller i värsta fall emot mig så kommer jag inte kunna hjälpa. Jag är ju inte i hemmet och inte heller elevens primära anknytningsperson. 

Kan ju absolut inte uttala mig om de utbildningar du gått på - om det är din upplevelse så är det ju så. Däremot är min erfarenhet annorlunda och jag har även mött många hem som också inte anser att det gett något men ändå så kan jag som personal märka positiva förändringar efter dessa utbildningar. Jag tänker att ibland är dessa viktiga just för stöd och råd men också för att skapa en känsla att vi är i detta tillsammans - inte ett vi mot skolan utan vi alla jobbar mot samma mål. 
  • Tom Araya
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 13:10:35 följande:

Du frågar om rektorn får säga att ni har ett ansvar ni har misslyckats med och måste ta tag i (mina ord, men det är ungefär det budskap han verkar vilja få fram)...
    Mitt svar är; Ja och det borde han väl säga. Att du känner dig kränkt är ditt problem.
    Börja ta ditt eget ansvar innan du avkräver andra ansvar.
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor