Inlägg från: Anonym (Förbannad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbannad)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

• Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Ella) skrev 2024-11-18 13:32:19 följande:

Svårt att veta när man inte vet något om varför barnet inte går till skolan. Det kan ju bero på slappa föräldrar, även om det knappast är den vanligaste orsaken.

Vad är det för hjälp barnet behöver få från skolan och som hen inte får?

Jag vill inte gå in på för mycket privata detaljer om mitt barn. Hjälp att få henne känna motivation att gå till skolan. Det är väl inte vara upp till oss föräldrar?
  • Anonym (Förbannad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 13:33:25 följande:

Alldeles oavsett vad det beror på att sonen är hemmasittare så är det väl jättebra att ni har blivit erbjudna en föräldrautbildning. 

Varför är det bra med föräldrautbildning? Det kändes som skuldbeläggande som om vi är dåliga föräldrar ungefär som behöver gå en utbildning för att lära oss ta hand om vårt barn. Som om allt bara hänger på oss att hon inte vill gå i skolan.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (M) skrev 2024-11-18 13:57:33 följande:

Men det spelar väl ingen roll vad rektorn tror om dig, och det är väl förresten inte konstigt att tänka det kan ha med föräldrarna att göra att barnet inte kommer till skolan, då de är ansvariga för barnet och barnets handlingar

Jaha så det är bara vårat ansvar? Har inte skolan nåt ansvar?
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (?) skrev 2024-11-18 13:51:44 följande:

Varför är barnet hemmasittare?

Jag ville inte gå in på mer privata saker men för att man ska förstå mig bättre så kan jag säga att hon har en diagnos som gör att hon har koncentrationssvårigheter och svårt följa med på lektionerna som gör att hon känner sig dum. 
  • Anonym (Förbannad)
    Tukt skrev 2024-11-18 14:11:06 följande:
    Släpp den känslan. Den är inte bra för vare sig dig eller barnet.
    Och du hade ju inte tänkt så om barnet brutit benet och ni erbjuds rehab för att hjälpa barnet.
    Så slätt stoltheten och ge utbildningen en chans.
    Inte så lätt och jag tycker inte vi behöver gå nån föräldrautbildning. 
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor