Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 13:10:35 följande:
Känner mig dömd av mitt barns rektor
Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn.
Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar.
Förstår att du känner dig maktlös och stressad!
Vilken hjälp har skolan erbjudit hittills förutom erbjudande om familjeutbildning?
Om det handlar om gränssättning eller inte är ju omöjligt för oss att veta eftersom vi inte känner dig och ditt barn. Min erfarenhet av hemmasittande barn är att det ofta är ett problem som rör både barn och förälder. Inte kanske just gällande gränssättning, utan snarare att föräldern har någon form av problem som man sedan för över på situationen i skolan. Ofta har man missat att sätta in klutarna i början och lite senare är det försent eftersom det har gått för långt. Det är vad jag har sett i min omgivning. Det är aldrig som jag har sett en helt vanlig förälder med ett hemmasittande barn. Föräldern eller föräldrarna är också lite udda.
Det är bara min erfarenhet och inte någon officiell studie.