Känner mig dömd av mitt barns rektor
Alldeles oavsett vad det beror på att sonen är hemmasittare så är det väl jättebra att ni har blivit erbjudna en föräldrautbildning.
Alldeles oavsett vad det beror på att sonen är hemmasittare så är det väl jättebra att ni har blivit erbjudna en föräldrautbildning.
Barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning går även idag i särskola. Högfungerande autister diagnosticerades förr mycket sällan och gick faktiskt därför i vanliga klasser.
Men, Kraven på exekutiva funktioner är höga idag i skolan, det håller jag med om.
Skall man ta bort dessa krav och gå tillbaks till den gamla skolan med fokus på inlärning av fakta? Skulle det vara lösningen på NPF-krisen som verkar orsaka hemmasittandet.
När mitt barn var hemmasittare orkade hen inte träffa några kompisar. Hen låg hemma och grät och darrade av ångest. Mitt barn går i skolan nu. Hen har många kompisar men orkar fortfarande inte träffa dem på fritiden. Skolan tar precis all energi.
Mitt barn har aldrig velat vara hemma. Hen ville gå i skolan, men klarade det inte.
Det är ju så sorgligt att höra. Och så svårt att förstå.
När jag växte upp gick alla i skolan, ingen var hemma.
Men allt är ju mjukare och mer anpassat idag? Om jag jämför med mina barns skola och min.
Mina lärare var snälla men mina barns lärare var supersnälla.
Min dotter hade svårt för uttal och när hon blev retad av en pojke på engelskan fick hon följa med läraren till lärarrummet efter lektionen och läraren bjöd henne på godis, skulle aldrig hänt när jag gick i skolan.
Lärare vrider in och ut på sig själva för att anpassa idag. När jag började skolan var vi trettio i klassen och en lärare. Vi satt stilla i bänken och gjorde det som läraren sa. De som inte klarade uppgifterna fick inga anpassningar. Jag som var snabb fick på egen hand jobba i stjärnböckerna när jag var klar med uppgifterna. Vissa kunde få gå några timmar i veckan till hjälpläraren.
Är det kraven på betyg som förstör idag? Att man kan få F, underkänt?
Är det det som stressar din son så mycket att han inte orkar umgås med kompisar, är han livrädd för att få F i betyg?
Vad är det mer specifikt som stressar honom?
Många har frågat vad skolan ska göra. Det finns jättemycket en skola kan göra för att hjälpa barn med npf. Förutsägbarhet är en sak, att aldrig ändra på saker som placering i klassrummet, byte av sal etc utan att först förbereda eleven. Att ha tyst matrum att äta i, att slippa stå i kö till maten, möjlighet för eleven att vänta på nästa lektion i klassrummet iställrt för i korridoren, skärmar kring bänken, samma bänkplaceringbi alla klassrum, möjlighet att få alternativa uppgifter vid tex grupparbeten, god förberedelse innan schemabrytande aktiviteter, möjlighet till alternativa uppgifter vid schemabrytande aktiviteter, möjlighet att sitta ensam i grupprum vid enskilt arbete i tex matematik, möjlighet att gå till vilorum under dagen för återhämntning, att inte behöva vara i samma grupp som mycket stökiga elever, att få sitta vid den plats i klassrummet som funkar bäst, att få gå ifrån lektionen ett fåtal minuter tidigare för att slippa trängsel vid skåpen, att gå vissa lektioner med specialpedagogen istället, att specialpefagogen instruerar lärarna vad eleven behöver - kan vara fler pauser, mer varierad undervisning, endast instruktion för en uppgift i taget, tydligare instruktioner med bildstöd, tidstock mm). Och mycket mer.
En del barn behöver allt det här och lite till, en del behöver bara några av sakerna. Det viktiga är att vara lyhörd för eleven och hitta nycklarna till att hen ska klara skolan.
Det här är saker som kan göra jättestor skillnad för ett barn med npf. Men det kräver att lärare och rektor vill lära sig och är beredda att skapa nya vanor. Men görs anpassningar av den här sorten kan det göra att barnet slipper utveckla psykisk ohälsa och bli hemmasittare.
Vi hade också problem med stök i skolan, det är tyvärr vanligt i de kommunala skolorna , eftersom lärare inte vågar säga ifrån och inte får stöd från rektorn.
Dörför bytte vi till årskurs sex till en privat friskola , Kunskapsskolan. Mina barn sa med en gång, vad lugnt det är i vår nya skola! Nu kan vi koncentrera oss. Kunskap var också jätteduktiga på anpassningar, vissa barn fick huvuddelen av undervisningen via portalen och fick komma då och då för avstämningar med läraren. De hade en jättebra specialpedagog som verkligen var ute och träffade elever och aktivt gjorde olika tester, utvärderingar och anpassningar.
Mitt ena barn hade fått anpassningar för sinspråkstörning i den kommunala skolan, men tack vare de goda lärarna och strukturen på Kunskap behövde hon inga anpassningar där.
Det intressanta var att den kommunala skolan hade mindre andel barn med utlöndsk bakgrund, och betydligt lägre andel högutbildade föräldrar, men ändå lyckades de mycket bättre.
Jag är nyfiken på varför hemmasittare blivit ett allt större problem. När jag var yngre, på 90-talet, fanns inte dessa barn eller så kallades de för skolkare. Finns det någon som vet varför det verka bli fler och fler barn som sitter hemma? Jag fick snällt gå till skolan hur dåligt jag än mådde. Bra eller inte? Både och. Nu är detta bara min åsikt, men när det gäller skolan, så får elever bestämma mer. Om en elev mår dåligt, så verkar det mer acceptabelt än tidigare. Det låter finare med en hemmasittare, än en skolkare. Men sen samtidigt. Man kan inte bära iväg en elev till skolan. Men om jag inte gick till skolan, så togs förmåner bort. Kunde jag inte gå till skolan, så orkade jag inte heller göra roligare saker på fritiden.
I början när mitt barn var hemma ibland så mådde hen så dåligt av situationen och känslan av mislyckande att inte komma i väg. Gjorde sig iordning sedan låste det sig och hen orkade bara ligga/sitta och tugga på sitt gosedjur . Det fanns inte ork för att göra roliga saker. Sedan ökande frånvaron mer och mer, Ibland fanns det lite ork, men då sa vi att man kan inte gå iväg på nöjen när man är hemma från skolan. Orkar lite så är det skolarbete som gäller, inte skärm. Sedan ökande frånvaron än mer och blev total. Barnet isolerade sig i hemmet och blev nedstämd.
Man ändrar inställning och både läkare och psykolog ordinerade roliga och stimulerande aktiviteter. Men det var inte ens lätt att komma iväg på det. Vi blev glada då barnet orkade sitta vid datorn och var glad och skrattade lite.
Det finns de som fysiskt försökt tvinga barnen till skolan och de då försökt ta livet av sig på vägen dit.
Jag säger detsamma!
För vissa tror jag att distansundervisning vore jättebra. Men generellt behöver barn och unga umgås med jämnåriga för att utvecklas socialt på ett bra sätt. Att kunna ha vissa ämnen i skolan och vissa på distans hade passat mitt barn jättebra.
För mitt barn är det så att när hen är hemma är det inte för att skolan är tråkig. Skolan ger hen svår ångest. När det var som värst låg hen och skakade eller rusade runt, runt i panik. Och sen tar det lång tid innan ångesten lägger sig. Under tiden kan hen inte äta, inte kommunicera särskilt bra.
Precis som Mor beskriver det var det verkligen inte roligt för mitt barn när hen var hemma. Hen har/hade stark ångest och det är förlamande och allt annat än roligt. Mitt barn är lydigt och vill följa regler. Det gör det ännu jobbigare för hen, för hen vet ju att man ska gå till skolan. Och hen tvingar sig dit så myckrt det går.
I början, innan hen fått så stora ångestproblem, försökte vi ta bort kul grejer som internet tex, men diciplin hjälper inte mot psykisk ohälsa. Och framför allt hjälper inte diciplin i hemmet mot en skolmiljö som barnet inte klarar av.
Jag tror att man börjar i fel ände när man frågar sig varför barn och ungdomar är hemma från skolan så mycket. Jag tror att man ska ställa frågan: vad är det i skolan som gör att så många barn och unga far illa där? Det är i hög grad barn med npf som blir hemmasittare. Vad är det som förändrats i skolan som gör att dessa barn bryts ner av att vara där?
Mitt barn tycker om sina kompisar, lärare och skolämnen. Men klarar inte av skolmiljön.
Det är väldigt märkligt. Om barnen är så känsliga , hur skall de klara arbetslivet?
Jag tror problemen börjar tidigare, jag tror inte det är skolans fel enbart. Känsliga barn kanske skadas av en stressig barndom i stora dagisgrupper och med stressade föräldrar som inte får ihop livspusslet.
Större möjligheter för föräldrar att jobba deltid så att barnen inte behöver gå mer än sex sju timmar på förskola innan de är fyra år, då tror jag fler barn skulle må bättre.
Du kan inte ha vidare kunskaper. För mitt barn tog det 6 månader innan hen kunde komma upp i rekomenderad dos. Varje doshöjning har inneburit en temporär svacka. Trots stor förbättring i det psykiska måendet så är vägen tillbaka till en skolgång mycket mycket lång. Läkare har bedömt att barnet inte klarar klassrumsundervisning och resurskolor finns inte i kommunen.
Hur ska "Ska vara i skolan" gå till hade du tänkt? Ska barnet hämtas av fyra straka vakter som bär barnet till skolan och vaktas där för att inte smita iväg eller ta livet av sig? Ska barnet behöva ligga på golvet och skaka av ångest inför klasskamraterna som har lektion? Eller ska barnet låsas in i ett eget rum?
Men byter man inte skola då om den är så hemsk? Flyttar om det behövs?
Eller är inte skolan egentligen så katastrofal utan problemet är att barnet är ångestbenäget? Då är det snarare psykologhjälp, psykiatri, samtaksbehandling och eventuell medicinering som hjälper.
Man måste ju lösa problemet? Att stanna hemma från skolan löser ju inget. Ja, en period av distansundervisning, parallellt med pngestbehandling kanske är bra förstås.
Med så mycket som har skrivits om hemmasittare på sistone så är jag förvånad över att okunskapen är så stor. "De får vara hemma för att föräldrarna är lata, för att de får sitta med datorn, mina barn förstår minsann att man måste gå till skolan, på min tid fanns inte det här".
Det finns nog ingen hemmasittare som inte har burits in i skolbyggnaden i alla fall en gång för att man som förälder har tänkt "bara hen förstår att hen inte har något val så kommer det lösa sig".
Ta ifrån alla skärmar "bara hen har tråkigt hemma så kommer hen vilja gå till skolan".
"På min tid fanns minsann inte det här problemet". Nej, för på din tid så såg skolan helt annorlunda ut. Lite skillnader i dagens skola jämfört med tidigare som alla är som gjorda för att slå ut barn med npf:
Till er som skriver att föräldrarna och barnets ska rycka upp er. Ställ er istället frågan VARFÖR är barnet hemma? Det kostar samhället massor av pengar och svaret på varför fler barn är hemma än tidigare vet inte jag. Men jag vet bara att problemet är såpass komplext att det inte bara är att rycka upp sig. Föräldrarna har (oftast) gjort allt de kan och lite till för att få barnet till skolan. Föräldrarna hamnar i utmattning och depression och blir i sin tur sjukskrivna pga sitt barns hemmasittande.
Min gissning är att skolan har idag mycket större klasser än förr, mycket eget arbete utan större struktur och barnen har tappat respekten för lärare och läraren har inte tid för alla barn. Det är en orsak.