• Anonym (Förbannad)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

• Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2024-11-18 18:59:52 följande:
    Var har du grund för dessa påståenden om hur skolan har behandlat ts barn?
    Jag svarade för egen del. Jag kan inte svara för ts, men detta brukar vara det vanligaste. Alla hemmasittande barn har gått i skolan tidigare.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2024-11-18 14:17:38 följande:

Det kan ju vara så att skolan bedömer just ert barn som fullständigt kapabel men jäkligt bekväm och att ni föräldrar är för eftergivna som låter honom sitta hemma från skolan.

Om ni väljer att kontakta soc eller andra instanser för föräldrakurser är upp till er (Komet är en kurs som har bra rykte), men just när det gäller hemmasittare kan inte skolan göra så mycket, och ansvaret ligger inte heller på skolan att få dit barnet utan på vårdnadshavarna. Skolan kan erbjuda en trygg miljö och praktiska lösningar, men det förutsätter att barnet är på plats.

Bland det dummaste jag har hört! Skulle skolan vara kapabel att bedöma det? Ska skolan ha tolkningsföreträde? De brukar inte förstå masking. Barnet håller ihop i skolan och kraschar vid hemkomsten. Men skolan är så okunnig att de inte förstår det.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 19:12:48 följande:
    Bland det dummaste jag har hört! Skulle skolan vara kapabel att bedöma det? Ska skolan ha tolkningsföreträde? De brukar inte förstå masking. Barnet håller ihop i skolan och kraschar vid hemkomsten. Men skolan är så okunnig att de inte förstår det.
    Ja jag förstår att just du tycker att det låter dumt, men de umgås med ts barn i flera timmar dagligen och ser väl vad hon är kapabel till och inte, ser hur hon reagerar för olika saker, kanske (flämt!) pratar med barnet och lär känna henne!

Sluta döma andra efter din egen snäva världsbild bara för att du och dina barn har blivit konstigt bemötta.
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 19:09:19 följande:
    Jag svarade för egen del. Jag kan inte svara för ts, men detta brukar vara det vanligaste. Alla hemmasittande barn har gått i skolan tidigare.
    Jaha, jag trodde nämligen att det var ts barn vi diskuterade i tråden.
  • Anonym (Mor)
    Martins07 skrev 2024-11-18 18:52:37 följande:

Vi får veta vad skolan har för regler och hur de fungerar där. Oavsett vad det är föräldrar ansvar att uppfostra barn. Skolan ger lite men det är föräldrar som gör största jobbet. Man behöver inte bara göra barn och lämna ansvar till skolan. 
    Det är bara ditt barn som verkar vara hemma sittare, andra barn går ju till samma skolan. 
    Du får dubbel kolla hur du uppfostra ditt barn, det kanske finns brist någonstans. Om rektor rådde er att gå till familjutbildning det har kommit på en annan nivå. 

Du är bra okunnig om du tror att problematisk skolfrånvaro har något med uppfostran att göra.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:46:49 följande:
    De skulle ha gjort det innan barnet blev traumatiserat. Inte utsatt barnet för överkrav. Validdrar barnet bättre. Lyssnat och trott på föräldrarna. Skaffat sig bättre kunskaper om npf.
    När jaggick i skolan på sjuttiotalet och åttiotalet fanns inga hemmasittare. Inte i min skola i alla fall. Vad är det som hänt som gör att barnen NU blir sjuka? Lärare idag är väl mjuka och snälla? Inga lärare som skriker , slår barnen eller tvingar dem att stå i skamvrån . Det är ju knappast som i filmen Hets från 1944?
  • Anonym (Mor)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 19:20:42 följande:
    När jaggick i skolan på sjuttiotalet och åttiotalet fanns inga hemmasittare. Inte i min skola i alla fall. Vad är det som hänt som gör att barnen NU blir sjuka? Lärare idag är väl mjuka och snälla? Inga lärare som skriker , slår barnen eller tvingar dem att stå i skamvrån . Det är ju knappast som i filmen Hets från 1944?
    Det fanns på den tiden även om det ine var lika vanligt. 

Förr tvingades inte autisktiska barn gå i vanliga skolklasser. Där har du en stor del av förklaringen. Samt den ändrade läroplanen med krav på exekutava fynktioner där barn med npf diskrimineras.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 19:27:36 följande:

Förr tvingades inte autisktiska barn gå i vanliga skolklasser. Där har du en stor del av förklaringen. Samt den ändrade läroplanen med krav på exekutava fynktioner där barn med npf diskrimineras.

Barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning går även idag i särskola. Högfungerande autister diagnosticerades förr mycket sällan och gick faktiskt därför i vanliga klasser. 
    Men, Kraven på exekutiva funktioner är höga idag i skolan,  det håller jag med om. 

Skall man ta bort dessa krav och gå tillbaks till den gamla skolan med fokus på inlärning av fakta? Skulle det vara lösningen på NPF-krisen som verkar orsaka hemmasittandet. 

• Anonym (Obs-klass)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 19:27:36 följande:

Precis, vem vet hur närvaron såg ut för barnen som gick i obs-klass.

Men det var inte heller speciellt vanligt att vuxna var sjukskrivna för utmattningsdepressioner. Det förekom ju under andra diagnoser, som tex smärtproblematik men var inte alls lika vanligt. 

För många människor ställer dagens samhälle krav som det är omöjligt att nå upp till. Det var enklare att göra det på 80-talet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Obs-klass) skrev 2024-11-18 19:34:36 följande:
    Precis, vem vet hur närvaron såg ut för barnen som gick i obs-klass.

Men det var inte heller speciellt vanligt att vuxna var sjukskrivna för utmattningsdepressioner. Det förekom ju under andra diagnoser, som tex smärtproblematik men var inte alls lika vanligt. 

För många människor ställer dagens samhälle krav som det är omöjligt att nå upp till. Det var enklare att göra det på 80-talet.
    Vi hade ingen obsklass på min stora högstadieskola på åttiotalet. Men jag bodde i ett ganska priviligerat område. Och på sjuttiotalet,  betydde priviligerat område att det fanns massor av hemmamammor med massor av tid för barnen och ingen stress med dagislämningar. Någon enstaka gick hos dagmamma.
  • Anonym (Bizz)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-18 19:20:42 följande:
    Samma här, gick i grundskolan 1970-1979. Inte en enda "hemmasittare".
    Nog hände det att vi skolkade men att sitta hemma och skolstrejka var det ingen som gjorde.
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor