• Anonym (Förbannad)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Tycker ni att man inte kan sätta gränser och inte klarar av att uppfostra sitt barn om ens barn som har skolplikt är hemmasittare? Jag kom nyss från ett möte med mitt hemmasittande barns rektor och är skitförbannad.
    Att vårat barn är hemmasittare beror enligt honom på att vi inte klarar av att sätta gränser och uppfostra vårt barn. När jag frågade varför vi inte fått mer hjälp ifrån skolans håll säger han att vi visst fått all hjälp dom kan erbjuda och sen föreslår han oss föräldrar att gå nån jädra familjeutbildning. Då röt jag ifrån för tycker man får så mycket skit som förälder men då sa han att det är för att hjälpa oss att hjälpa vårt barn. 
    Får det gå till såhär att en rektor får säga såna här saker? Det kändes som om rektorn dömde ut oss som typ världens sämsta föräldrar och som om inte skolan har nåt ansvar. 

• Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor
  • Anonym (Mor till fd hemmasittare)
    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 07:59:54 följande:

Ett klassrum är en mycket stökigare miljö än de av många så hatade kontorslandskapen. Där har man åtminstone en skärmvägg mellan sig och bänkgrannen. I skolan ser och hör du hela tiden vad klasskompisarna gör. Har du då svårt att sortera intryck blir det jättestökigt. 

Och i kontorslandskapet gör du ett jobb du är upplärd till. Du har ofta samma arbetsuppgift under lång tid. I skolan förväntas du sitta i en stimmig miljö hela dagen och dessutom konstant lära dig nya saker. 
  • Anonym (123)

Med så mycket som har skrivits om hemmasittare på sistone så är jag förvånad över att okunskapen är så stor. "De får vara hemma för att föräldrarna är lata, för att de får sitta med datorn, mina barn förstår minsann att man måste gå till skolan, på min tid fanns inte det här". 

Det finns nog ingen hemmasittare som inte har burits in i skolbyggnaden i alla fall en gång för att man som förälder har tänkt "bara hen förstår att hen inte har något val så kommer det lösa sig". 

Ta ifrån alla skärmar "bara hen har tråkigt hemma så kommer hen vilja gå till skolan". 

"På min tid fanns minsann inte det här problemet". Nej, för på din tid så såg skolan helt annorlunda ut. Lite skillnader i dagens skola jämfört med tidigare som alla är som gjorda för att slå ut barn med npf: 

Ständiga grupparbeten som skapar ett väldigt stök i klassrummet (det spelar liksom ingen roll om stöket kommer från att man pratar skolarbete eller om det kommer från att man pratar strunt).

Istället för fokus på att lära sig stava mm så är det fokus på fantasiskapandet i berättandet och stavandet ska som komma av sig självt. Att man hoppar över grunderna och istället snabbt går in på "steg 2" är också en metod som säkert slår ut barn. 

Öppna uppgifter. Istället för tydliga uppgifter där man letar svar i tydligt begränsat antal sidor i en bok så får man betydligt mer svårtolkade uppgifter där man har hela internet till förfogande för att hitta sina svar. 

Ovan är väl grundproblemen i dagens skola. 

Tänk själva om ni var på ett jobb där ni var 25 personer i ett väldigt litet rum (tänk på att skrivborden i kontorslandskap är dubbelt så stora som bänkarna i ett klassrum). Du behöver verkligen tyst för att kunna koncentrera dig men samtidigt så sitter 15 av dina kollegor och behöver prata med varandra gällande sina arbetsuppgifter. Det finns ingen annanstans för dig att gå utan du är instängd i det lilla rummet med alla dessa människor. Samtidigt så har du fått en uppgift av din chef som du verkligen inte förstår hur du ska göra för den är väldigt luddigt beskriven och du förstår inte var du ska börja. Och så ser det ut varje dag. Är det en miljö som du skulle klara av att prestera i? Eller skulle du sakta få mer och mer ångest? Magproblem som du går till läkaren för att hitta fysiska orsaker för eftersom att du inte inser att det kommer från din ohälsosamma arbetsmiljö? Huvudvärk som du inte heller lyckas bli av med förrän någon vecka in i varje semester. 
  • Anonym (suck)

Du är upprörd över att du känner dig kritiserad och den upprördheten beror på att du vet att det finns ett korn av sanning i kritiken, men det känns för jobbigt för dig att ta till dig eftersom du inte har så stor ödmjukhet eller självinsikt.

Ditt barn mår uppenbart dåligt eftersom det är hemmasittare. Vem bär ansvaret för ditt barns mående. Jo, DU.

Sluta skyll på skolan, världen, ditt barns fasters kusin eller Mumindalen och ta DITT ansvar som förälder till detta barn.

Mår ditt barn dåligt, kontakta vården. Mår ditt barn dåligt för att DU kanske mår dåligt? Ja då ska du också kontakta vården.

Dina barn reflekterar dig så första steget är väl att ta en titt i spegeln och ta hjälp för det som inte fungerar hos dig eller i hemmet.

Sen finns det såklart även barn som mår dåligt i ett välfungerande hem men även då så ska man kontakta vården.

Skolan ska lösa problemet om barnet blir mobbat men jag förstår verkligen rektorer som blir less på föräldrar som tror att skolan ska lösa alla psykosociala problem elever har.

• Anonym (suck)
    Anonym (123) skrev 2024-11-20 08:45:08 följande:

Med så mycket som har skrivits om hemmasittare på sistone så är jag förvånad över att okunskapen är så stor. "De får vara hemma för att föräldrarna är lata, för att de får sitta med datorn, mina barn förstår minsann att man måste gå till skolan, på min tid fanns inte det här". 

Det finns nog ingen hemmasittare som inte har burits in i skolbyggnaden i alla fall en gång för att man som förälder har tänkt "bara hen förstår att hen inte har något val så kommer det lösa sig". 

Ta ifrån alla skärmar "bara hen har tråkigt hemma så kommer hen vilja gå till skolan". 

"På min tid fanns minsann inte det här problemet". Nej, för på din tid så såg skolan helt annorlunda ut. Lite skillnader i dagens skola jämfört med tidigare som alla är som gjorda för att slå ut barn med npf: 

Ständiga grupparbeten som skapar ett väldigt stök i klassrummet (det spelar liksom ingen roll om stöket kommer från att man pratar skolarbete eller om det kommer från att man pratar strunt).

Istället för fokus på att lära sig stava mm så är det fokus på fantasiskapandet i berättandet och stavandet ska som komma av sig självt. Att man hoppar över grunderna och istället snabbt går in på "steg 2" är också en metod som säkert slår ut barn. 

Öppna uppgifter. Istället för tydliga uppgifter där man letar svar i tydligt begränsat antal sidor i en bok så får man betydligt mer svårtolkade uppgifter där man har hela internet till förfogande för att hitta sina svar. 

Tänk själva om ni var på ett jobb där ni var 25 personer i ett väldigt litet rum (tänk på att skrivborden i kontorslandskap är dubbelt så stora som bänkarna i ett klassrum). Du behöver verkligen tyst för att kunna koncentrera dig men samtidigt så sitter 15 av dina kollegor och behöver prata med varandra gällande sina arbetsuppgifter. Det finns ingen annanstans för dig att gå utan du är instängd i det lilla rummet med alla dessa människor. Samtidigt så har du fått en uppgift av din chef som du verkligen inte förstår hur du ska göra för den är väldigt luddigt beskriven och du förstår inte var du ska börja. Och så ser det ut varje dag. Är det en miljö som du skulle klara av att prestera i? Eller skulle du sakta få mer och mer ångest? Magproblem som du går till läkaren för att hitta fysiska orsaker för eftersom att du inte inser att det kommer från din ohälsosamma arbetsmiljö? Huvudvärk som du inte heller lyckas bli av med förrän någon vecka in i varje semester. 

Okej, lycka till med att förändra samhället.

Det där känner jag igen och även ett av mina barn. Hur hjälper jag mitt barn? Med att berätta att hen är normal som känner så och lär hen verktygen att anpassa sig till verkligheten. Det är betydligt enklare än att stånga sig blodig mot ett system som ser ut som det gör idag.

Vad som inte funkar är att gnälla, klaga och skylla på NPF-barn. Ja, de kommer alltid ha det tuffare och har alltid haft det tuffare men med rätt föräldrar blir det vuxna av NPF-barnen också.

• Anonym (Ella)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 07:42:36 följande:

Det är väldigt märkligt. Om barnen är så känsliga , hur skall de klara arbetslivet? 

Tack och lov finns det ju rätt många jobb där man inte måste dela kontorslandskap med trettio trettonåringar. 

Men en del av hemmasittarbarnen kommer förmodligen att få det svårt även senare i livet.
  • Core
    Anonym (123) skrev 2024-11-20 08:45:08 följande:

Jag är drygt 30, skolan har förändrats marginellt sedan jag var barn. ADHD fick jag som diagnos som ung vuxen, så jag vet hur svårt det kan vara. Men det är ett faktum att inte en enda var hemmastittare ur min generation, förutom ett par i gymnasiet som levde i dysfunktionella familjer.

Jag hade blivit hemmasittare om jag hade haft föräldrar från nutid. Det var ingen som tycke synd om mig, och satan vad glad jag är över det idag. Den eviga ställningen att man ursäktar sitt barn med diagnoser, med skolmiljön, med dåliga kompisar etc är själva sinnebilden av äkta curling. Sen växer barnen upp i tron om att omvärlden kommer att anpassa sig efter deras behov, och när sanningen visar sig, världen är en rätt svår plats emellanåt, hamnar som i depression och självskadebeteende.

Bara det faktum att barn idag får fri lejd att sitta vid skärmar när de här hemma gör ju att det är där de hittar tröst och belöningssystem istället för att möta de riktiga problemen och utvecklas. Här har vi inte haft en skärmtimme på en sjukdag, och ingen unge har lidit av det. De vet att är man hemma är man sjuk på riktigt, så själva undviker dom till sista stund att stanna hemma, vi får beröm på båda skolorna för högsta närvaro i klassen.

Betyder det att vi har det enkelt, och lättanpassade barn utan problem? Nej. Ena sonen har ärvt min adhd, vilket vi aktivt varje dag jobbar med att göra till en tillgång, så som det har varit för mig. Skulle vi släppa bollen skulle det gå utför fort, föräldraskap är ett heltidsengagemang och du har inte möjlighet att bara skita i det när det är motvind

Grunden är att lära barnen att världen är dynamisk, det kommer gå upp och det kommer gå ner, det kommer vara glädje och tårar. Lär era barn att flyta med så gott det går oavsett situation, och att ibland misslyckas man. Lär dom att hemma finns oändligt med kärlek och stöd, men det finns ingen ömkan. Är en lärare orättvis, en klasskamrat elak, se det som en möjlighet att lära era barn om hur andra människor fungerar, och hur man själv kan ta ansvar över sina känslor. Istället för att bli nån jävla Karen som tar upp kampen mot samhällsstrukturen. 

Alla barn är olika, och vissa miljöer passar inte för hela skaran. Nej men är det så jävla illa att det är skadligt, då får du som förälder ta ansvar att hitta en bättre skola, flytta, följ med som stöd i skolan, eller vad som helst! Ni är såna mähän vissa av er, och ni för över det på era barn.

Jag begår misstag varje dag jag med, men jag får applicera samma sak på mig själv, jag kan inte skylla på omvärlden, för den kan jag inte förändra. Det jag har makt över är mina egna beteenden och mitt sätt att hantera saker.

• Anonym (123)
    Core skrev 2024-11-20 09:16:46 följande:

Jag är drygt 30, skolan har förändrats marginellt sedan jag var barn. ADHD fick jag som diagnos som ung vuxen, så jag vet hur svårt det kan vara. Men det är ett faktum att inte en enda var hemmastittare ur min generation, förutom ett par i gymnasiet som levde i dysfunktionella familjer.

Jag hade blivit hemmasittare om jag hade haft föräldrar från nutid. Det var ingen som tycke synd om mig, och satan vad glad jag är över det idag. Den eviga ställningen att man ursäktar sitt barn med diagnoser, med skolmiljön, med dåliga kompisar etc är själva sinnebilden av äkta curling. Sen växer barnen upp i tron om att omvärlden kommer att anpassa sig efter deras behov, och när sanningen visar sig, världen är en rätt svår plats emellanåt, hamnar som i depression och självskadebeteende.

Bara det faktum att barn idag får fri lejd att sitta vid skärmar när de här hemma gör ju att det är där de hittar tröst och belöningssystem istället för att möta de riktiga problemen och utvecklas. Här har vi inte haft en skärmtimme på en sjukdag, och ingen unge har lidit av det. De vet att är man hemma är man sjuk på riktigt, så själva undviker dom till sista stund att stanna hemma, vi får beröm på båda skolorna för högsta närvaro i klassen.

Betyder det att vi har det enkelt, och lättanpassade barn utan problem? Nej. Ena sonen har ärvt min adhd, vilket vi aktivt varje dag jobbar med att göra till en tillgång, så som det har varit för mig. Skulle vi släppa bollen skulle det gå utför fort, föräldraskap är ett heltidsengagemang och du har inte möjlighet att bara skita i det när det är motvind

Grunden är att lära barnen att världen är dynamisk, det kommer gå upp och det kommer gå ner, det kommer vara glädje och tårar. Lär era barn att flyta med så gott det går oavsett situation, och att ibland misslyckas man. Lär dom att hemma finns oändligt med kärlek och stöd, men det finns ingen ömkan. Är en lärare orättvis, en klasskamrat elak, se det som en möjlighet att lära era barn om hur andra människor fungerar, och hur man själv kan ta ansvar över sina känslor. Istället för att bli nån jävla Karen som tar upp kampen mot samhällsstrukturen. 

Alla barn är olika, och vissa miljöer passar inte för hela skaran. Nej men är det så jävla illa att det är skadligt, då får du som förälder ta ansvar att hitta en bättre skola, flytta, följ med som stöd i skolan, eller vad som helst! Ni är såna mähän vissa av er, och ni för över det på era barn.

Jag begår misstag varje dag jag med, men jag får applicera samma sak på mig själv, jag kan inte skylla på omvärlden, för den kan jag inte förändra. Det jag har makt över är mina egna beteenden och mitt sätt att hantera saker.

Skolan har förändrats jättemycket i och med lgr 11 och det finns också ett samband med att diagnoser och hemmasittande har ökat i samband med att det infördes 2011. 

Så om du gick i låg- och mellanstadiet innan 2011 (där problemen startar) så har du definitivt inte gått i en skola som liknar den som är idag. 
  • Anonym (Vilken är rätt ände?)
    Anonym (Mor till fd hemmasittare) skrev 2024-11-20 07:22:07 följande:

För mitt barn är det så att när hen är hemma är det inte för att skolan är tråkig. Skolan ger hen svår ångest. När det var som värst låg hen och skakade eller rusade runt, runt i panik. Och sen tar det lång tid innan ångesten lägger sig. Under tiden kan hen inte äta, inte kommunicera särskilt bra. 

Precis som Mor beskriver det var det verkligen inte roligt för mitt barn när hen var hemma. Hen har/hade stark ångest och det är förlamande och allt annat än roligt. Mitt barn är lydigt och vill följa regler. Det gör det ännu jobbigare för hen, för hen vet ju att man ska gå till skolan. Och hen tvingar sig dit så myckrt det går. 

I början, innan hen fått så stora ångestproblem, försökte vi ta bort kul grejer som internet tex, men diciplin hjälper inte mot psykisk ohälsa. Och framför allt hjälper inte diciplin i hemmet mot en skolmiljö som barnet inte klarar av. 

Jag tror att man börjar i fel ände när man frågar sig varför barn och ungdomar är hemma från skolan så mycket. Jag tror att man ska ställa frågan: vad är det i skolan som gör att så många barn och unga far illa där? Det är i hög grad barn med npf som blir hemmasittare. Vad är det som förändrats i skolan som gör att dessa barn bryts ner av att vara där? 

Mitt barn tycker om sina kompisar, lärare och skolämnen. Men klarar inte av skolmiljön. 

Jag håller med dig att man börjar i fel ände och att man absolut ska fokusera på vad det är i skolan som är orsaken och jobba med att åtgärda dessa orsaker. T ex vad är det som skapar denna svåra ångest.

Men då hamnar vi också i att lösa mycket grundläggande problem med Sveriges katastrofala samhällsproblem, med misslyckad invandringspolitik och totalt havererad integrationspolitik.
    Vilket då innebär att vi hamnar i ett steg tillbaka som vi som individer, som förälder, barn, lärare eller rektor inte förmår att göra något åt.

Därför behöver du och rektorn, m fl, för barnets skull, fokusera på de orsaker som ni faktiskt kan göra något åt.

Självfallet behöver man gå ett steg tillbaka för att se de orsaker som finns på skolan. Men lika självfallet måste man gå ett steg till för att seriöst försöka finna alla bakomliggande orsaker.
    Ja, det finns problem i skolan men det är ändå mycket få barn som upplever problemen så omfattande att det får sådana följder, det är mycket få barn som får sådan ångest.
    Det innebär alltså att det lika mycket är att börja i fel ände om man tror att de  bakomliggande orsakerna enbart eller i huvudsak är relaterade till skolan.
    Faktum är att de allra flesta barn klarar ju faktiskt att på något sätt hantera de problem som finns på skolan.

Självfallet har föräldrarna, och föräldrarnas ansvar, en mycket större betydelse när man ska gå ett steg tillbaka och kolla vilka olika bakomliggande orsaker som har störst betydelse.
    Om ett barn lider av ångest, i skolan eller i vilken situation som helst, så har självfallet föräldrarna det första och största ansvaret för att hjälpa barnet slippa känna ångest till denna höga grad.

Bland alla de barn som klarar att hantera skolgången finns sannolikt i de flesta fall ett större och bättre stöd från deras föräldrar och de har i de flesta fall föräldrar som tar ett större föräldraansvar i jämförelse.
    Bland föräldrar som ger ett bättre stöd till sina barn och bland föräldrar som tar ett större föräldraansvar finns färre barn med det man ofta kallar psykisk ohälsa.
    Bland föräldrar som ger mindre stöd eller tar mindre ansvar, eller t ex de föräldrar som själva har något som kan kallas psykisk ohälsa, t ex lider av ångest, finns självfallet en större andel barn som också får liknande problem som ofta kallas psykisk ohälsa.

Föräldrar spelar självfallet en större roll än skolan.
    För ett barn som har problem kan det vara direkt skadligt att dess förälder försöker skylla allt på skolan, barnet upplever att föräldern skyller ifrån sig och försöker på så sätt förminska betydelsen av sitt eget föräldraansvar.
    I barnets ögon kan upplevas att föräldern försöker smita undan från ansvaret för sitt eget barn, vilket självfallet kan upplevas mycket negativt för barnet och det kan givetvis leda till ännu starkare ångest.

Det är viktigt att fokusera på skolan och de problem som finns där.
    Men föräldrarna betyder alltid mer, de har större möjlighet påverka, har större ansvar för barnets hälsa och mående, än skolan.
  • Anonym (123)
    Anonym (suck) skrev 2024-11-20 09:03:54 följande:

Okej, lycka till med att förändra samhället.

Det där känner jag igen och även ett av mina barn. Hur hjälper jag mitt barn? Med att berätta att hen är normal som känner så och lär hen verktygen att anpassa sig till verkligheten. Det är betydligt enklare än att stånga sig blodig mot ett system som ser ut som det gör idag.

Vad som inte funkar är att gnälla, klaga och skylla på NPF-barn. Ja, de kommer alltid ha det tuffare och har alltid haft det tuffare men med rätt föräldrar blir det vuxna av NPF-barnen också.

Var har jag skrivit om att jag försöker ändra samhället? Jag försöker bara förklara för alla som inte verkar förstå att det faktiskt finns orsaker till att barnen blir utslagna så som de blir. 

Självklart så arbetar vi med vårt barn allt vi kan och gör honom medveten om att världen inte kan anpassa sig till honom utan att han måste hitta strategier för att kunna hantera världen. 

Dock, under vägen tillbaka, så behöver han anpassning. Precis som vuxna som är sjukskrivna för utbrändhet inte bara kan bestämma sig för att de plötsligt kan arbeta 100% utan har en upptrappning så behöver de barn som blivit utbrända trappa upp i ett anpassat tempo. 

En släkting till mitt barn började visa samma tecken som mitt barn hade gjort. Som tur var så är pappan där lärare och vi har haft mycket kontakt med honom gällande mitt barn. Så han kunde han ganska snabbt tolka symptomen till att han höll på att bli utbränd av skolmiljön och stoppa den onda spiralen innan han nådde botten.

Istället för att som vi hade gjort med att vi gick till läkaren och undersökte alla fysiska problem som yttrade sig samtidigt som vi ständigt pressade med att "ont i magen är inte en anledning att stanna hemma", "huvudvärk utan feber är ingenting man stannar hemma för". Vilket ju är sant, men när magproblemen (riktiga problem, inte bara "jag har ont i magen") och huvudvärken orsakades av skolan så pressade vi ju bara in honom i en ond spiral till han till sist kraschade helt. 
  • Anonym (suck)
    Core skrev 2024-11-20 09:16:46 följande:

Bästa jag läst på länge <3

Från en som levt och lärt att leva med adhd och även har barn med detta (för det är ju ofta genetiskt)

Man må lära sig och lära sina barn deala med livet.

Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor