Cartjan1 skrev 2024-11-19 00:31:18 följande:
Absolut inte, tyckte jag var tydlig i mitt inlägg att jag inte tycker att det beror på hemmet - för just fenomenet hemmasittare, finns givetvis händelser som kan ske i hemmet som leder till att en elev blir hemmasittare men då är det en biprodukt och inte grundproblemet. Precis som mobbning också kan leda till detta och då är det grundproblemet och då såklart ett skolproblem. Men om det var otydligt ber jag om ursäkt. Däremot så är hemmet av lika stor vikt som skolan för att lösa situationen - oftast större. Att det finns ett gott samarbete. För jag kan stötta, sätta in anpassningar, ordna sip-möten, möta upp på väg till skolan osv men om inte hemmet jobbar med mig eller i värsta fall emot mig så kommer jag inte kunna hjälpa. Jag är ju inte i hemmet och inte heller elevens primära anknytningsperson.
Kan ju absolut inte uttala mig om de utbildningar du gått på - om det är din upplevelse så är det ju så. Däremot är min erfarenhet annorlunda och jag har även mött många hem som också inte anser att det gett något men ändå så kan jag som personal märka positiva förändringar efter dessa utbildningar. Jag tänker att ibland är dessa viktiga just för stöd och råd men också för att skapa en känsla att vi är i detta tillsammans - inte ett vi mot skolan utan vi alla jobbar mot samma mål.
En kursledare som stod och förklarade självklarheter på låg nivå, det har på intet sätt ändrat något i vårt föräldraskap. Vi har alltid ändå haft en positiv inställning, tänkt att kanske nästa kurstillfälle blir bättre, men icke. Sedan varit peppade på nästa föräldrautbildning, men blivit lika besviken där.
Självklar gör vi som föräldrar allt vi kan. Vi ar kontinuerlig kontakt med olika vårdkontakter, håller oss uppdaterade osv.
Det spelar ingen roll vem som stöttar upp på väg till skolan. Barnet skulle som sagt var inte gå in i skolan lite snabbt snabbt ens för en miljon kronor.