• Anonym (S)

Känner mig dömd av mitt barns rektor

Det kan ju vara så att skolan bedömer just ert barn som fullständigt kapabel men jäkligt bekväm och att ni föräldrar är för eftergivna som låter honom sitta hemma från skolan.

Om ni väljer att kontakta soc eller andra instanser för föräldrakurser är upp till er (Komet är en kurs som har bra rykte), men just när det gäller hemmasittare kan inte skolan göra så mycket, och ansvaret ligger inte heller på skolan att få dit barnet utan på vårdnadshavarna. Skolan kan erbjuda en trygg miljö och praktiska lösningar, men det förutsätter att barnet är på plats.

• Anonym (S)
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 13:56:23 följande:
    Jag vill inte gå in på för mycket privata detaljer om mitt barn. Hjälp att få henne känna motivation att gå till skolan. Det är väl inte vara upp till oss föräldrar?
    Jo, det är exakt vad det är. Skolans del av motivationen består av att skapa en välkomnande miljö, t ex.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förbannad) skrev 2024-11-18 14:12:40 följande:
    Jag ville inte gå in på mer privata saker men för att man ska förstå mig bättre så kan jag säga att hon har en diagnos som gör att hon har koncentrationssvårigheter och svårt följa med på lektionerna som gör att hon känner sig dum. 
    ADHD? Det är ok att använda rätt ord. Det kan skapa större förståelse. Har ni pratat med BUP?
  • Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2024-11-18 15:07:28 följande:
    Vet ni vilka anpassningar som skulle behövas? Vägrar skolan så kontakta soc, då måste skolan agera
    ...såvida skolan inte redan erbjuder allt slags stöd som de kan. Då kommer soc börja snegla på ts istället, som vid det laget också lär ha fått en orosanmälan på sig från skolans sida eftersom de inte ser till att barnet är på plats.

Vi vet ju inte vad skolan har haft för åtgärder, anpassningar mm hittills så man kan inte bara gapa om att skolan ska tvingas si eller så, för det finns gränser för vad man kan förvänta sig från deras håll, och vi vet inte om de gör typ ingenting eller om de redan har erbjudit allt, eller mitt emellan.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:29:45 följande:
    De föräldrautbildningar jag har gått har alla varit på extremt låg nivå. Absolut inte gett.något alls.

Det.är inte föräldrarnas fel att barnen blir skolskadade i en skola som inte kan ge rätt anpassningar eller rätt bemötande.
    Vi kan ju börja med att ts berättar vilka anpassningar som gjorts innan vi spekulerar i att de inte behandlar barnet rätt!
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 18:46:49 följande:
    De skulle ha gjort det innan barnet blev traumatiserat. Inte utsatt barnet för överkrav. Validdrar barnet bättre. Lyssnat och trott på föräldrarna. Skaffat sig bättre kunskaper om npf.
    Var har du grund för dessa påståenden om hur skolan har behandlat ts barn?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 19:12:48 följande:
    Bland det dummaste jag har hört! Skulle skolan vara kapabel att bedöma det? Ska skolan ha tolkningsföreträde? De brukar inte förstå masking. Barnet håller ihop i skolan och kraschar vid hemkomsten. Men skolan är så okunnig att de inte förstår det.
    Ja jag förstår att just du tycker att det låter dumt, men de umgås med ts barn i flera timmar dagligen och ser väl vad hon är kapabel till och inte, ser hur hon reagerar för olika saker, kanske (flämt!) pratar med barnet och lär känna henne!

Sluta döma andra efter din egen snäva världsbild bara för att du och dina barn har blivit konstigt bemötta.
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-18 19:09:19 följande:
    Jag svarade för egen del. Jag kan inte svara för ts, men detta brukar vara det vanligaste. Alla hemmasittande barn har gått i skolan tidigare.
    Jaha, jag trodde nämligen att det var ts barn vi diskuterade i tråden.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-11-18 20:10:26 följande:
    Jo, men precis.

Det är så konstigt detta. SÅ himla förändrade borde inte ungar blivit ändå?
    Nej, men samhällsandan.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fröken) skrev 2024-11-20 14:32:23 följande:

Till er som skriver att föräldrarna och barnets ska rycka upp er. Ställ er istället frågan VARFÖR är barnet hemma? Det kostar samhället massor av pengar och svaret på varför fler barn är hemma än tidigare vet inte jag. Men jag vet bara att problemet är såpass komplext att det inte bara är att rycka upp sig. Föräldrarna har (oftast) gjort allt de kan och lite till för att få barnet till skolan. Föräldrarna hamnar i utmattning och depression och blir i sin tur sjukskrivna pga sitt barns hemmasittande. 

Min gissning är att skolan har idag mycket större klasser än förr, mycket eget arbete utan större struktur och barnen har tappat respekten för lärare och läraren har inte tid för alla barn. Det är en orsak. 

Samtidigt är vissa unga väldigt bekväma av sig... Söndercurlade till att bli hemmasittare, istället för att just rycka upp sig. Ibland känner man efter för mycket, har för eftergivna föräldrar mm. Självklart mår många unga också sämre i skolan nu än tidigare, men det ursäktar inte ett slappt utgångsläge i hemmet.

Så stor skillnad på klasser är det inte mot för 25-30 år sedan. Ett fåtal fler ungdomar per klass bara. Däremot har samhällsandan förändrats på flera plan, på ett sånt sätt att skolan inte ses som lika viktig, man har inte samma respekt för lärare och andra vuxna där, eleverna är kunder som ska servas, och på det stora hela har människor blivit bekvämare på olika plan.
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor