Anonym (Fröken) skrev 2024-11-20 14:32:23 följande:
Till er som skriver att föräldrarna och barnets ska rycka upp er. Ställ er istället frågan VARFÖR är barnet hemma? Det kostar samhället massor av pengar och svaret på varför fler barn är hemma än tidigare vet inte jag. Men jag vet bara att problemet är såpass komplext att det inte bara är att rycka upp sig. Föräldrarna har (oftast) gjort allt de kan och lite till för att få barnet till skolan. Föräldrarna hamnar i utmattning och depression och blir i sin tur sjukskrivna pga sitt barns hemmasittande.
Min gissning är att skolan har idag mycket större klasser än förr, mycket eget arbete utan större struktur och barnen har tappat respekten för lärare och läraren har inte tid för alla barn. Det är en orsak.
Samtidigt är vissa unga väldigt bekväma av sig... Söndercurlade till att bli hemmasittare, istället för att just rycka upp sig. Ibland känner man efter för mycket, har för eftergivna föräldrar mm. Självklart mår många unga också sämre i skolan nu än tidigare, men det ursäktar inte ett slappt utgångsläge i hemmet.
Så stor skillnad på klasser är det inte mot för 25-30 år sedan. Ett fåtal fler ungdomar per klass bara. Däremot har samhällsandan förändrats på flera plan, på ett sånt sätt att skolan inte ses som lika viktig, man har inte samma respekt för lärare och andra vuxna där, eleverna är kunder som ska servas, och på det stora hela har människor blivit bekvämare på olika plan.