Känner mig dömd av mitt barns rektor
För mitt barn är det så att när hen är hemma är det inte för att skolan är tråkig. Skolan ger hen svår ångest. När det var som värst låg hen och skakade eller rusade runt, runt i panik. Och sen tar det lång tid innan ångesten lägger sig. Under tiden kan hen inte äta, inte kommunicera särskilt bra.
Precis som Mor beskriver det var det verkligen inte roligt för mitt barn när hen var hemma. Hen har/hade stark ångest och det är förlamande och allt annat än roligt. Mitt barn är lydigt och vill följa regler. Det gör det ännu jobbigare för hen, för hen vet ju att man ska gå till skolan. Och hen tvingar sig dit så myckrt det går.
I början, innan hen fått så stora ångestproblem, försökte vi ta bort kul grejer som internet tex, men diciplin hjälper inte mot psykisk ohälsa. Och framför allt hjälper inte diciplin i hemmet mot en skolmiljö som barnet inte klarar av.
Jag tror att man börjar i fel ände när man frågar sig varför barn och ungdomar är hemma från skolan så mycket. Jag tror att man ska ställa frågan: vad är det i skolan som gör att så många barn och unga far illa där? Det är i hög grad barn med npf som blir hemmasittare. Vad är det som förändrats i skolan som gör att dessa barn bryts ner av att vara där?
Mitt barn tycker om sina kompisar, lärare och skolämnen. Men klarar inte av skolmiljön.
Men då hamnar vi också i att lösa mycket grundläggande problem med Sveriges katastrofala samhällsproblem, med misslyckad invandringspolitik och totalt havererad integrationspolitik.
Vilket då innebär att vi hamnar i ett steg tillbaka som vi som individer, som förälder, barn, lärare eller rektor inte förmår att göra något åt.
Därför behöver du och rektorn, m fl, för barnets skull, fokusera på de orsaker som ni faktiskt kan göra något åt.
Självfallet behöver man gå ett steg tillbaka för att se de orsaker som finns på skolan. Men lika självfallet måste man gå ett steg till för att seriöst försöka finna alla bakomliggande orsaker.
Ja, det finns problem i skolan men det är ändå mycket få barn som upplever problemen så omfattande att det får sådana följder, det är mycket få barn som får sådan ångest.
Det innebär alltså att det lika mycket är att börja i fel ände om man tror att de bakomliggande orsakerna enbart eller i huvudsak är relaterade till skolan.
Faktum är att de allra flesta barn klarar ju faktiskt att på något sätt hantera de problem som finns på skolan.
Självfallet har föräldrarna, och föräldrarnas ansvar, en mycket större betydelse när man ska gå ett steg tillbaka och kolla vilka olika bakomliggande orsaker som har störst betydelse.
Om ett barn lider av ångest, i skolan eller i vilken situation som helst, så har självfallet föräldrarna det första och största ansvaret för att hjälpa barnet slippa känna ångest till denna höga grad.
Bland alla de barn som klarar att hantera skolgången finns sannolikt i de flesta fall ett större och bättre stöd från deras föräldrar och de har i de flesta fall föräldrar som tar ett större föräldraansvar i jämförelse.
Bland föräldrar som ger ett bättre stöd till sina barn och bland föräldrar som tar ett större föräldraansvar finns färre barn med det man ofta kallar psykisk ohälsa.
Bland föräldrar som ger mindre stöd eller tar mindre ansvar, eller t ex de föräldrar som själva har något som kan kallas psykisk ohälsa, t ex lider av ångest, finns självfallet en större andel barn som också får liknande problem som ofta kallas psykisk ohälsa.
Föräldrar spelar självfallet en större roll än skolan.
För ett barn som har problem kan det vara direkt skadligt att dess förälder försöker skylla allt på skolan, barnet upplever att föräldern skyller ifrån sig och försöker på så sätt förminska betydelsen av sitt eget föräldraansvar.
I barnets ögon kan upplevas att föräldern försöker smita undan från ansvaret för sitt eget barn, vilket självfallet kan upplevas mycket negativt för barnet och det kan givetvis leda till ännu starkare ångest.
Det är viktigt att fokusera på skolan och de problem som finns där.
Men föräldrarna betyder alltid mer, de har större möjlighet påverka, har större ansvar för barnets hälsa och mående, än skolan.