• Anonym (123)

    Känner mig dömd av mitt barns rektor

    Med så mycket som har skrivits om hemmasittare på sistone så är jag förvånad över att okunskapen är så stor. "De får vara hemma för att föräldrarna är lata, för att de får sitta med datorn, mina barn förstår minsann att man måste gå till skolan, på min tid fanns inte det här". 

    Det finns nog ingen hemmasittare som inte har burits in i skolbyggnaden i alla fall en gång för att man som förälder har tänkt "bara hen förstår att hen inte har något val så kommer det lösa sig". 

    Ta ifrån alla skärmar "bara hen har tråkigt hemma så kommer hen vilja gå till skolan". 

    "På min tid fanns minsann inte det här problemet". Nej, för på din tid så såg skolan helt annorlunda ut. Lite skillnader i dagens skola jämfört med tidigare som alla är som gjorda för att slå ut barn med npf: 




    Ständiga grupparbeten som skapar ett väldigt stök i klassrummet (det spelar liksom ingen roll om stöket kommer från att man pratar skolarbete eller om det kommer från att man pratar strunt).

    Istället för fokus på att lära sig stava mm så är det fokus på fantasiskapandet i berättandet och stavandet ska som komma av sig självt. Att man hoppar över grunderna och istället snabbt går in på "steg 2" är också en metod som säkert slår ut barn. 

    Öppna uppgifter. Istället för tydliga uppgifter där man letar svar i tydligt begränsat antal sidor i en bok så får man betydligt mer svårtolkade uppgifter där man har hela internet till förfogande för att hitta sina svar. 



    Ovan är väl grundproblemen i dagens skola. 

    Tänk själva om ni var på ett jobb där ni var 25 personer i ett väldigt litet rum (tänk på att skrivborden i kontorslandskap är dubbelt så stora som bänkarna i ett klassrum). Du behöver verkligen tyst för att kunna koncentrera dig men samtidigt så sitter 15 av dina kollegor och behöver prata med varandra gällande sina arbetsuppgifter. Det finns ingen annanstans för dig att gå utan du är instängd i det lilla rummet med alla dessa människor. Samtidigt så har du fått en uppgift av din chef som du verkligen inte förstår hur du ska göra för den är väldigt luddigt beskriven och du förstår inte var du ska börja. Och så ser det ut varje dag. Är det en miljö som du skulle klara av att prestera i? Eller skulle du sakta få mer och mer ångest? Magproblem som du går till läkaren för att hitta fysiska orsaker för eftersom att du inte inser att det kommer från din ohälsosamma arbetsmiljö? Huvudvärk som du inte heller lyckas bli av med förrän någon vecka in i varje semester. 
  • Anonym (123)
    Core skrev 2024-11-20 09:16:46 följande:

    Jag är drygt 30, skolan har förändrats marginellt sedan jag var barn. ADHD fick jag som diagnos som ung vuxen, så jag vet hur svårt det kan vara. Men det är ett faktum att inte en enda var hemmastittare ur min generation, förutom ett par i gymnasiet som levde i dysfunktionella familjer.

    Jag hade blivit hemmasittare om jag hade haft föräldrar från nutid. Det var ingen som tycke synd om mig, och satan vad glad jag är över det idag. Den eviga ställningen att man ursäktar sitt barn med diagnoser, med skolmiljön, med dåliga kompisar etc är själva sinnebilden av äkta curling. Sen växer barnen upp i tron om att omvärlden kommer att anpassa sig efter deras behov, och när sanningen visar sig, världen är en rätt svår plats emellanåt, hamnar som i depression och självskadebeteende.

    Bara det faktum att barn idag får fri lejd att sitta vid skärmar när de här hemma gör ju att det är där de hittar tröst och belöningssystem istället för att möta de riktiga problemen och utvecklas. Här har vi inte haft en skärmtimme på en sjukdag, och ingen unge har lidit av det. De vet att är man hemma är man sjuk på riktigt, så själva undviker dom till sista stund att stanna hemma, vi får beröm på båda skolorna för högsta närvaro i klassen.

    Betyder det att vi har det enkelt, och lättanpassade barn utan problem? Nej. Ena sonen har ärvt min adhd, vilket vi aktivt varje dag jobbar med att göra till en tillgång, så som det har varit för mig. Skulle vi släppa bollen skulle det gå utför fort, föräldraskap är ett heltidsengagemang och du har inte möjlighet att bara skita i det när det är motvind

    Grunden är att lära barnen att världen är dynamisk, det kommer gå upp och det kommer gå ner, det kommer vara glädje och tårar. Lär era barn att flyta med så gott det går oavsett situation, och att ibland misslyckas man. Lär dom att hemma finns oändligt med kärlek och stöd, men det finns ingen ömkan. Är en lärare orättvis, en klasskamrat elak, se det som en möjlighet att lära era barn om hur andra människor fungerar, och hur man själv kan ta ansvar över sina känslor. Istället för att bli nån jävla Karen som tar upp kampen mot samhällsstrukturen. 

    Alla barn är olika, och vissa miljöer passar inte för hela skaran. Nej men är det så jävla illa att det är skadligt, då får du som förälder ta ansvar att hitta en bättre skola, flytta, följ med som stöd i skolan, eller vad som helst! Ni är såna mähän vissa av er, och ni för över det på era barn.


    Jag begår misstag varje dag jag med, men jag får applicera samma sak på mig själv, jag kan inte skylla på omvärlden, för den kan jag inte förändra. Det jag har makt över är mina egna beteenden och mitt sätt att hantera saker.


    Skolan har förändrats jättemycket i och med lgr 11 och det finns också ett samband med att diagnoser och hemmasittande har ökat i samband med att det infördes 2011. 

    Så om du gick i låg- och mellanstadiet innan 2011 (där problemen startar) så har du definitivt inte gått i en skola som liknar den som är idag. 
  • Anonym (123)
    Anonym (suck) skrev 2024-11-20 09:03:54 följande:

    Okej, lycka till med att förändra samhället.


     


    Det där känner jag igen och även ett av mina barn. Hur hjälper jag mitt barn? Med att berätta att hen är normal som känner så och lär hen verktygen att anpassa sig till verkligheten. Det är betydligt enklare än att stånga sig blodig mot ett system som ser ut som det gör idag.


    Vad som inte funkar är att gnälla, klaga och skylla på NPF-barn. Ja, de kommer alltid ha det tuffare och har alltid haft det tuffare men med rätt föräldrar blir det vuxna av NPF-barnen också.


    Var har jag skrivit om att jag försöker ändra samhället? Jag försöker bara förklara för alla som inte verkar förstå att det faktiskt finns orsaker till att barnen blir utslagna så som de blir. 

    Självklart så arbetar vi med vårt barn allt vi kan och gör honom medveten om att världen inte kan anpassa sig till honom utan att han måste hitta strategier för att kunna hantera världen. 

    Dock, under vägen tillbaka, så behöver han anpassning. Precis som vuxna som är sjukskrivna för utbrändhet inte bara kan bestämma sig för att de plötsligt kan arbeta 100% utan har en upptrappning så behöver de barn som blivit utbrända trappa upp i ett anpassat tempo. 

    En släkting till mitt barn började visa samma tecken som mitt barn hade gjort. Som tur var så är pappan där lärare och vi har haft mycket kontakt med honom gällande mitt barn. Så han kunde han ganska snabbt tolka symptomen till att han höll på att bli utbränd av skolmiljön och stoppa den onda spiralen innan han nådde botten.

    Istället för att som vi hade gjort med att vi gick till läkaren och undersökte alla fysiska problem som yttrade sig samtidigt som vi ständigt pressade med att "ont i magen är inte en anledning att stanna hemma", "huvudvärk utan feber är ingenting man stannar hemma för". Vilket ju är sant, men när magproblemen (riktiga problem, inte bara "jag har ont i magen") och huvudvärken orsakades av skolan så pressade vi ju bara in honom i en ond spiral till han till sist kraschade helt. 
  • Anonym (123)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 10:58:03 följande:
    Så har jag suttit ofta med djupt koncentrationskrävande uppgifter i ett mycket litet rum med många människor som pratar, så blir det ofta när man jobbar med IT projekt på ett projektkontor. Jag mådde dåligt av det och köpte därför jättestora hörlurarb och lyssnade på klassisk musik när jag jobbade. Löste problemet.

    Har ni testat det, stora hörlurar som tar bort brus och lugnande musik? Idag finns ju också brusreducerande hörlurar om man inte vill ha musik.

    Att elever inte kan koncentrera sig är nog tyvärr vanligt. Mina barn kunde inte koncentrera sig på lågstadiet som var ganska  stökigt. Vi löste det genom att hjälpa barnen på kvällar och helger så att de lärde  sig det de skulle, och inte skulle bli stressade. Skolan var mer för att få social kompetens plus förstås gymnastik , slöjd och sådana ämnen. Men det teoretiska, där tror jag de lärde sig mer hemma de första tre åren. Mellanstadiet var lite bättre och sen bytte vi till Kunskapsskolan i sexan och då blev det väldigt bra. 
    Ja jag arbetar också med projektledning inom IT och sitter liknande. Men det är en väldigt stor skillnad i att jag faktiskt förstår mina uppgifter och arbetar inom ett område jag själv valt när jag sitter i den miljön jämfört med barn med add och autism som sitter i den miljön och får uppgifter de inte förstår i vilken ände de ska börja på inom ett område där de helt saknar förkunskaper. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-20 15:19:52 följande:
    Det är svårt för mig att tolka och uppfatta att en förälder skulle ha gjort precis allt om den föräldern i inlägg enbart ägnar sig åt att kritisera andra, t ex bara kritisera skola eller rektor.

    Om ditt inlägg i någon detalj är föranlett av något som jag har skrivit så vill jag påpeka att jag verkligen har tryckt på att föräldrar måste ta sitt ansvar för att finna de bakomliggande orsakerna, alltså varför.

    Ingen kan väl förvänta sig att rektorn eller skolan ska ta ansvar för att ta reda på de verkliga bakomliggande orsakerna?
    Faktum är att många rektorer visar på samma bristande insikt som folk här i tråden gör. Och det är klart att man som förälder då blir frustrerad när man gör allt man kan för att få sitt barn till skolan men skolan å sin sida inte ser ett enda problem. 

    Jag har turen att mitt barn går på en skola med en superbra rektor  (jättesvårt för enskilda lärare att kunna göra det som verkligen behövs om inte rektorn är med) men tyvärr verkar det höra till undantagen. Man får också komma ihåg att när man startar en tråd här så har man redan vänt på alla stenar som förälder och gjort så mycket mer än det som ges som förslag här i tråden och man vet att man inte kommer längre bara ensam och med vården utan även skolan behöver vara med på banan.

    Hur troligt är det att en utbränd vuxen kan komma tillbaka till samma arbetsplats som bränt ut en om inte chefen kan se att det finns saker i arbetsmiljön som bidragit till utbrändheten? 
  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 09:06:01 följande:
    Ingen kan övertyga mig om att skolan är den enda, eller ens den viktigaste, bakomliggande orsaken.

    Det finns säkert många, både föräldrar och andra, t ex BUP, som kan komma med krav, synpunkter eller önskemål gällande vad skolan kan eller bör göra.
    Men i alla dessa sammanhang får man inte glömma att näst intill alla inblandade individer börjar alltid aktivt söka efter andra förklaringar och orsaker för att själv slippa stå där med ansvaret.
    Det är en fullkomligt normal och naturlig reaktion som sker naturligt och automatiskt hos i princip alla människor när man som individ ställs inför svåra och jobbiga problem.

    Alla tycker vi väl att det skulle vara både bra, bekvämt och befriande om någon annan tog ansvaret?
    Den där "någon" som alla alltid talar om i alla sammanhang, så snart ett behov eller ett problem uppstår...

    Självfallet önskar föräldrar och alla, t ex BUP i ditt fall, att rektorn i det här fallet skulle vara denna "någon" som ska fixa problemet.
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar. Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.
    Hur ska rektorn kunna uppfylla krav och önskemål om rättvisa om rektorn ska ta fullt ansvar för en elev, eller ett mycket litet fåtal elever, som har jättestora särskilda behov?
    Hur kommer t ex vissa föräldrar reagera när deras barn, såväl alla "genomsnittsbarn" som också de allra duktigaste eleverna, inte ägnas någon tid alls och inta alls får något stöd?
    Är detta demokratiskt och rättvist?

    Hur ska samhället och Sveriges medborgare i allmänhet, alla skattebetalare, se på saken att ingen tid, inga resurser, ägnas åt de allra duktigaste och mest begåvade eleverna? De elever som så småningom ska bli de viktigaste och bästa samhällsbärarna, de som ska dra in alla skattepengar till landet, om dessa inte får lika mycket tillgång till tid och resurser från rektor och alla andra?
    Kommer dessa elever verkligen kunna bli de viktiga samhällsbärarna, de som ska skapa resurser och försörja de som har särskilda behov, sjuka och gamla, om de inte prioriteras, inte får rättvis och demokratisk tillgång till resurser under utbildningstiden?

    Vad är demokratiskt och rättvist?
    Det är fullkomligt självklart i verkligheten att rektors tid och möjligheter inte räcker för att ge alla lika mycket tid och resurser som ts barn behöver, hur ska då prioriteringarna se ut? Vilka barn ska rektor välja bort? Vem har rätt att bestämma, vilken är människan av kött och blod som äger ansvaret, för att rätt prioriteringar görs, på så sätt att det blir både demokratiskt och rättvist?

    Om det skulle vara skola och rektor som är de främsta och viktigaste bakomliggande orsakerna så skulle det självfallet innebära att alla elever, eller väldigt många, skulle ha samma problem som ts barn. Eller hur?
    Skola och rektor är självfallet inte den viktigaste bakomliggande orsaken.
    Och ingen säger att skolan är dem enda orsaken. Men när föräldrarna redan gör allt och lite till och skolan bara slår ifrån sig, ja då är skolan den enda parten kvar som inte tar sitt ansvar.

    Precis som chefen har ett ansvar att säkerställa att arbetsmiljön för en utbränd anställd funkar och inte bara kam förvänta sig att den kommer kunna komma tillbaka till 100% igen med precis samma förutsättningar på arbetsplatsen som först gjorde dem utbränd så måste en rektor se på miljön i skolan.
  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 14:11:10 följande:
    Ja, du kan kanske ha rätt.
    Men hur kan du säkert veta att föräldrarna redan gör allt? (Och "lite till", hur nu det skulle kunna vara möjligt?)
    I verkligheten och om vi ska vara ärliga så har jag för min egen del aldrig sett eller ens hört talas om någon förälder som redan gör allt och gör allt rätt.
    I min värld finns alltid möjlighet till förbättringar och att göra ännu mera rätt.

    Gällande rektorns ansvar och möjligheter upprepar jag det jag anser vara självklart:
    Men vad är rektorns uppdrag?
    Det är självfallet att ansvara för hela skolan, för alla elever, att ta hänsyn till krav och önskemål från alla elevers föräldrar.
    Och i Sverige där vi har demokrati och där nästan alla människor hävdar att rättvisa ska råda så ska rektorn givetvis behandla alla lika, vara rättvis, och i så fall ge lika mycket av sin tid till varje elev och till varje förälder till alla elever.

    Gällande utbrändhet är jag mycket övertygad i min åsikt att inget arbete gör någon utbränd.
    Utbränd blir man av hur man mår.
    Och en individs eget måendet påverkas alltid av många olika faktorer. Alltid av fler faktorer än enbart arbetsplatsen eller arbetet.
    Om utbrändhet kom enbart av arbetet så skulle alla med samma arbete bli utbrända, eller hur?
    I verkliga livet är väl sanningen snarare att det finns oftast flera kollegor som arbetar både mer och hårdare än de som blir utbrända.

    Och som jag redan tidigare påpekat, om den bakomliggande orsaken var i huvudsak skolan så skulle alla elever, eller väldigt många, som en direkt följd ha motsvarande problem som ts barn. Ganska så självklart, eller hur?
    Tro mig, föräldrar till hemmasittare gör oerhört mycket mer än andra föräldrar. 

    Grundorsaken är ofta en diagnos, autism och add är absolut vanligast. "Vanlig" adhd verkar inte vara lika vanligt bland de som drabbas. Och där har man självklart hjälp av vården för att hantera det. Men som sagt, skolan behöver göra sitt pckså. Det är ingen som argumenterar för att allt ansvarar ligger på skolan, men det är inte så att inget ansvar ligger på skolan.
  • Anonym (123)
    Anonym (Vilken är rätt ände?) skrev 2024-11-21 15:18:40 följande:
    Tack för att du korrigerar dig. 
    I och med detta är vi ju i stort överens.

    Men jag tycker det är fel av dig att så grovt generalisera gällande gruppen föräldrar till hemmasittare. Det är nog mera sant att det också i den gruppen finns både mer och mindre engagerade och ansvarstagande föräldrar. Alla är självfallet inte lika, inte heller inom denna grupp föräldrar.
    Vet inte om jag korrigerar mig, har aldrig skrivit att skolan är enda problemet men ett stort problem är att skolan inte vill ta något ansvar alls. Den här typen av trådar och frustration startas när det bara är skolan kvar i ledet av ansvarstagande.

    Och självklart är föräldrar olika bra. Men att så tvärsäkert slå fast att det är föräldrarna som brister och att man minsat arbetat så mycket bättre med sina egna barn och det är därför det funkar för dom är djupt okunnigt.

    Föräldrar till hemmasittare är i grunden precis lika som alla andra föräldrar där allt funkar bra. Men till det så har nog de flesta läst otaliga böcker om barnuppfostran plus gått varenda föräldrautbildning man kan komma över eftersom att det ibte räcker att bara vara vanlig förälder, man behöver vara mycket mer.

    Av de jag känner som har barn som har hemmasittare så har de också andra barn som inte har några problem alls. 
Svar på tråden Känner mig dömd av mitt barns rektor