Känner mig dömd av mitt barns rektor
Med så mycket som har skrivits om hemmasittare på sistone så är jag förvånad över att okunskapen är så stor. "De får vara hemma för att föräldrarna är lata, för att de får sitta med datorn, mina barn förstår minsann att man måste gå till skolan, på min tid fanns inte det här".
Det finns nog ingen hemmasittare som inte har burits in i skolbyggnaden i alla fall en gång för att man som förälder har tänkt "bara hen förstår att hen inte har något val så kommer det lösa sig".
Ta ifrån alla skärmar "bara hen har tråkigt hemma så kommer hen vilja gå till skolan".
"På min tid fanns minsann inte det här problemet". Nej, för på din tid så såg skolan helt annorlunda ut. Lite skillnader i dagens skola jämfört med tidigare som alla är som gjorda för att slå ut barn med npf:
Ständiga grupparbeten som skapar ett väldigt stök i klassrummet (det spelar liksom ingen roll om stöket kommer från att man pratar skolarbete eller om det kommer från att man pratar strunt).
Istället för fokus på att lära sig stava mm så är det fokus på fantasiskapandet i berättandet och stavandet ska som komma av sig självt. Att man hoppar över grunderna och istället snabbt går in på "steg 2" är också en metod som säkert slår ut barn.
Öppna uppgifter. Istället för tydliga uppgifter där man letar svar i tydligt begränsat antal sidor i en bok så får man betydligt mer svårtolkade uppgifter där man har hela internet till förfogande för att hitta sina svar.
Ovan är väl grundproblemen i dagens skola.
Tänk själva om ni var på ett jobb där ni var 25 personer i ett väldigt litet rum (tänk på att skrivborden i kontorslandskap är dubbelt så stora som bänkarna i ett klassrum). Du behöver verkligen tyst för att kunna koncentrera dig men samtidigt så sitter 15 av dina kollegor och behöver prata med varandra gällande sina arbetsuppgifter. Det finns ingen annanstans för dig att gå utan du är instängd i det lilla rummet med alla dessa människor. Samtidigt så har du fått en uppgift av din chef som du verkligen inte förstår hur du ska göra för den är väldigt luddigt beskriven och du förstår inte var du ska börja. Och så ser det ut varje dag. Är det en miljö som du skulle klara av att prestera i? Eller skulle du sakta få mer och mer ångest? Magproblem som du går till läkaren för att hitta fysiska orsaker för eftersom att du inte inser att det kommer från din ohälsosamma arbetsmiljö? Huvudvärk som du inte heller lyckas bli av med förrän någon vecka in i varje semester.