• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-13 09:58:30 följande:
    Du har rätt.

Dessutom bör alla (vänsterblivna?) som låter sina kritiska känslor svalla gällande Trump också visa åtminstone någon liten insikt och någon liten självkritik gällande Demokraterna, och gällande både Biden och den där Harris.

Om man nu har åsikten att allt är så dåligt med Trump,
    hur kan det komma sig att inte Demokraterna misslyckades med att få fram en kandidat som ens klarade att spöa Trump i valet?

Det känns ju ändå rätt ynkligt med alla möjliga och omöjliga bortförklaringar.
    Mycket ynkligt av någon person från det pyttelilla och obetydliga landet Sverige  att kritisera alla de ca 40 miljoner människor som röstat på Trump.

Intressant notera att ca 40% av alla kvinnliga väljare också röstade på Trump, sannolikt dubbelt så många kvinnor röstade på Trump som det finns innevånare i Sverige (!).

Är Amerikanska kvinnor inte lika känslostyrda?
    Eller väcker Trump inte samma känslor hos Amerikanska kvinnor som hos Svenska kvinnor?
    Varför i så fall?
    Är det möjligen och återigen betydande skillnader i media-rapporteringen mellan USA och Sverige som är den stora orsaken?

Många personer i Sverige verkar inbilla sig att de faktiskt vet något, medan sanningen mera kan vara att de egentligen bara har bildat sig en känslomässig uppfattning enbart grundad på svensk enögd (vänsterbliven?) media-rapportering?
    Det är ju klart att amerikaner struntar i vad svenkar tycker. Men nu handlar denna tråd om varför folk gillar Trump och då skriver vi fritt om det. Det konstiga är att 20% av svenskarna gillar Trump.

Ja, varför kvinnorna röstade på Trump är mig en gåta. Men de tror väl också på att Trump ska fixa ekonomin och sparka ut alla papperslösa. Det är tydligen viktigare än att de och deras döttrar ska ha möjlighet att få göra abort i framtiden. En del kvinnor är förstås högerkristna och är stenhårt emot abort.

Varför kallar du alla som är emot Trump för "vänster", det tycker jag är minst sagt enögt. Demokraterna i USA är inte "vänster", de är bara mer liberala än republikanerna.

Media rapporterade helt realistiiskt från valet. Både om när folk verkade vilja ha Harris och om senare när Trump möttes av jubel oavsett vilka dumheter han kläckte ur sig. Så därför blev jag inte förvånad över att Trump vann, bara över hur pass överlägset han vann. Men att opinionsundersökningarna slogs så fel, det är ju inte medias fel.
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-13 00:17:01 följande:
    Nej, de som röstar på honom anser inte att han tillhör etablissemanget hur mycket du än tycker att han gör det. Han ses som ett slagträ mot etablissemanget bland de som röstar på honom. Om man någonsin vill förstå hur han kunnat bli president borde detta vara den absolut första insikten.
    Då har de fel. Det är solklart att en president tillhör etablissemanget.

Etablissemang eller etablissemanget är en term som används för att hänvisa till en synlig social minoritet (en elit) med en dominerande ställning inom en nation eller ett samhälle, som innehar makten och utövar kontroll över hela eller delar av samhället i fråga om ekonomi, politik och det sociala.

Men hans väljare har ju fel om mycket, så vem är förvånad? 
  • Anonym (Huh)
    Xenia skrev 2024-11-13 09:59:56 följande:
    Det har ju alltid funnits rika och fattiga. Det har alltid funnits ett "etablissemang", varför detta hat mot "etablissemanget" nu?

Att hata de som är välutbildade är illavarslande. I stället borde folk se till att de själva och deras barn blir välutbildade. Att de tar reda på fakta och grundar sina beslut på det istf för på känslor och fördomar.

Kanske internet gjort folk dummare? De tar bara emot den information/propaganda som stämmer med deras egna åsikter och fördomar.

På vilket sätt ska Trump göra USA "great again"? Jag fattar inte ens vad han menar. USA har ju alltid varit stort, både i storlek och makt. Dessutom verkar han vilja göra USA mindre i världspolitiken.
    Svaret på din egen fråga ligger i ditt egna svar här nedan:
    Xenia skrev 2024-11-13 09:50:54 följande:

Ja, vad ska demokraterna göra när folk röstar mot sina egna intressen och följer Trump som de som följde råttfångaren i Hameln?

"Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare."

Moralen och omdömet måste ha sjunkit mycket i USA, när så många struntar i att den de väljer till landets högsta ämbete både har usel moral och är totalt opålitlig.

Trump är ju också bara tre år yngre än Biden, han kan bli dement när som helst eller dö i hjärtinfarkt m m. Och då får världen J.D. Vance som president.

Vad exakt gör att du har befogenheter att diktera vad som är folkets intressen? Och på vilket sett är du moraliskt överlägsen de amerikanska väljarna som valde Trump? Denna arrogans och elitism är en bidragande orsak till varför folk röstar emot Demokraterna.
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Xenia skrev 2024-11-13 10:16:29 följande:
    Det är ju klart att amerikaner struntar i vad svenkar tycker. Men nu handlar denna tråd om varför folk gillar Trump och då skriver vi fritt om det. Det konstiga är att 20% av svenskarna gillar Trump.

Ja, varför kvinnorna röstade på Trump är mig en gåta. Men de tror väl också på att Trump ska fixa ekonomin och sparka ut alla papperslösa. Det är tydligen viktigare än att de och deras döttrar ska ha möjlighet att få göra abort i framtiden. En del kvinnor är förstås högerkristna och är stenhårt emot abort.

Varför kallar du alla som är emot Trump för "vänster", det tycker jag är minst sagt enögt. Demokraterna i USA är inte "vänster", de är bara mer liberala än republikanerna.

Media rapporterade helt realistiiskt från valet. Både om när folk verkade vilja ha Harris och om senare när Trump möttes av jubel oavsett vilka dumheter han kläckte ur sig. Så därför blev jag inte förvånad över att Trump vann, bara över hur pass överlägset han vann. Men att opinionsundersökningarna slogs så fel, det är ju inte medias fel.
    Det som är konstigt är väl hur det kan skilja så mycket mellan känslorna hos Amerikanska kvinnor i jämförelse med Svenska?
    Vad och varför?
    Vad är orsaken bakom som gör att Svenska kvinnor rent generellt verkar ha andra känslor än Amerikanska?

Min uppfattning är att media-rapportering skiljer högst väsentligt när man jämför rapporteringen i USA och Sverige.
    I Sverige är rapporteringen ofta inskränkt och enögd.
    Kanske ofta på det sätt man brukar kalla "vänsterbliven"?
    Är den enkla förklaringen att en betydligt större andel journalister i Sverige än i USA kan betraktas som s k "vänsterblivna"?
    Min frågeställning blir då om människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet, i Sverige, okritiskt tillåter sina känslor påverkas väldigt mycket av denna enögda och "vänsterblivna" rapportering?

De skillnader jag påpekar är faktiskt uppenbara och det går ju inte att avfärda eller enkelt  bortförklara.

För dig är det en gåta varför Amerikanska kvinnor röstade så.
    Du ger också uttryck för dina känslor och dina gissningar gällande Amerikanska kvinnor.
    Jag undrar då om du grundar dina känslor och dina gissningar på den bild du fått dig till del genom svensk media-rapportering och att du okritiskt har anammat denna bild och dessa känslor?

Jag har inte kallat någon vänster.
    Förutom möjligen många svenska journalister som ofta och ganska allmänt, med rätta, kallas "vänsterblivna".

Demokraterna och de väljare som röstar på dem anses allmänt stå till vänster om Republikanerna. Det tror jag att du håller med om?

Du förmedlar din åsikt att media rapporterade helt realistiskt från valet.
    Jag diskuterar mera om hur media har rapporterat under flera år och fram till valet. 
    Och jag beskriver att och hur man tydligt kan notera betydande skillnader mellan svenska och amerikanska medier.
    Om du avser svenska medier så håller jag inte med dig om att de rapporterade realistiskt, inte om valet och framförallt inte under flera år fram till valet.
    Min åsikt, från att jag har gjort jämförelser, från att jag skaffat intryck och kunskap också från USA och andra länder, är att Amerikanska medier rapporterade mycket mer realistiskt från valet och har gjort så under åren före valet.
    Om du har en annan åsikt så skulle jag vilja veta vad du grundar den på? Enbart på dina känslor eller på något annat?

Att opinionsundersökningar slår så fel vet vi är normalfallet.
    Det är inte mediernas fel.
    Men att media så okritiskt rapporterar om opinionsundersökningar, så som om de nästan är facit, trots att varje yrkesutövande journalist borde veta att de slår fel, det är verkligen mediernas och journalisternas eget fel.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-13 09:58:30 följande:
    Du har rätt.

Dessutom bör alla (vänsterblivna?) som låter sina kritiska känslor svalla gällande Trump också visa åtminstone någon liten insikt och någon liten självkritik gällande Demokraterna, och gällande både Biden och den där Harris.

Om man nu har åsikten att allt är så dåligt med Trump,
    hur kan det komma sig att inte Demokraterna misslyckades med att få fram en kandidat som ens klarade att spöa Trump i valet?

Det känns ju ändå rätt ynkligt med alla möjliga och omöjliga bortförklaringar.
    Mycket ynkligt av någon person från det pyttelilla och obetydliga landet Sverige  att kritisera alla de ca 40 miljoner människor som röstat på Trump.

Intressant notera att ca 40% av alla kvinnliga väljare också röstade på Trump, sannolikt dubbelt så många kvinnor röstade på Trump som det finns innevånare i Sverige (!).

Är Amerikanska kvinnor inte lika känslostyrda?
    Eller väcker Trump inte samma känslor hos Amerikanska kvinnor som hos Svenska kvinnor?
    Varför i så fall?
    Är det möjligen och återigen betydande skillnader i media-rapporteringen mellan USA och Sverige som är den stora orsaken?

Många personer i Sverige verkar inbilla sig att de faktiskt vet något, medan sanningen mera kan vara att de egentligen bara har bildat sig en känslomässig uppfattning enbart grundad på svensk enögd (vänsterbliven?) media-rapportering?
    Trump fick knappt 4% fler röster än Harris så landet är ganska så splittrat i mitten gällande vilket styre man vill ha.

Men jag noterar att du kallar 46% av de amerikanska väljarma för "vänsterblivna" som kanske också har duperats av den svenska nyhetsrapporteringen. Och att bland dessa 46% medborgare som röstade finns en massa "enögda", "vänsterblivna", "känslostyrda" amerikanska kvinnor.

Hur kom du att låta dina kritiska känslor svälla gällande amerikaner? Har du varit där eller inbillar du dig att du vet nåt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-13 11:41:01 följande:
    Det som är konstigt är väl hur det kan skilja så mycket mellan känslorna hos Amerikanska kvinnor i jämförelse med Svenska?
    Vad och varför?
    Vad är orsaken bakom som gör att Svenska kvinnor rent generellt verkar ha andra känslor än Amerikanska?

Min uppfattning är att media-rapportering skiljer högst väsentligt när man jämför rapporteringen i USA och Sverige.
    I Sverige är rapporteringen ofta inskränkt och enögd.
    Kanske ofta på det sätt man brukar kalla "vänsterbliven"?
    Är den enkla förklaringen att en betydligt större andel journalister i Sverige än i USA kan betraktas som s k "vänsterblivna"?
    Min frågeställning blir då om människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet, i Sverige, okritiskt tillåter sina känslor påverkas väldigt mycket av denna enögda och "vänsterblivna" rapportering?

De skillnader jag påpekar är faktiskt uppenbara och det går ju inte att avfärda eller enkelt  bortförklara.

För dig är det en gåta varför Amerikanska kvinnor röstade så.
    Du ger också uttryck för dina känslor och dina gissningar gällande Amerikanska kvinnor.
    Jag undrar då om du grundar dina känslor och dina gissningar på den bild du fått dig till del genom svensk media-rapportering och att du okritiskt har anammat denna bild och dessa känslor?

Jag har inte kallat någon vänster.
    Förutom möjligen många svenska journalister som ofta och ganska allmänt, med rätta, kallas "vänsterblivna".

Demokraterna och de väljare som röstar på dem anses allmänt stå till vänster om Republikanerna. Det tror jag att du håller med om?

Du förmedlar din åsikt att media rapporterade helt realistiskt från valet.
    Jag diskuterar mera om hur media har rapporterat under flera år och fram till valet. 
    Och jag beskriver att och hur man tydligt kan notera betydande skillnader mellan svenska och amerikanska medier.
    Om du avser svenska medier så håller jag inte med dig om att de rapporterade realistiskt, inte om valet och framförallt inte under flera år fram till valet.
    Min åsikt, från att jag har gjort jämförelser, från att jag skaffat intryck och kunskap också från USA och andra länder, är att Amerikanska medier rapporterade mycket mer realistiskt från valet och har gjort så under åren före valet.
    Om du har en annan åsikt så skulle jag vilja veta vad du grundar den på? Enbart på dina känslor eller på något annat?

Att opinionsundersökningar slår så fel vet vi är normalfallet.
    Det är inte mediernas fel.
    Men att media så okritiskt rapporterar om opinionsundersökningar, så som om de nästan är facit, trots att varje yrkesutövande journalist borde veta att de slår fel, det är verkligen mediernas och journalisternas eget fel.
    Har du inte kallat någon vänster? Du skriver ju "vänsterblivna" som är ett nedlåtande uttryck ("vänster + efterbliven"). Har aldrig läst ordet "högerbliven", så de till vänster är tydligen mindre oförskämda då.

Skillnaden är förstås värderingarna. Dessutom tror jag inte de vanliga amerikanerna vet särskilt mycket om omvärlden, vi svenskar vet nog betydligt mer om USA.

En värdering som jag har är att det djupt omoraliskt att ljuga om en invandrargrupp (som Trump ljög om haitierna), det är något som kan ge upphov till våld mot de förtalade. Detta svalde tydligen trumpsekten, så någon bild på Trump som "husdjurens försvarare".

När jag ser de människor som jublar vid Trumps framträdanden så känner jag att det är stor klyfta mellan USA och Europa. Samma sorts människor stormade Kapitolium och skrek "hang Pence". Dessa människor är oemottagliga för fakta. Och du påstår att vi i Sverige skulle vara mer känslostyrda?

På vilket sätt är medierapportering i Sverige mer enögd än t ex Fox TV? JVad har media missat att rapportera om?

Ja, det är klart att demokratena är mer liberala än republikanerna. Men även demokrater skulle snarare anses konservativa i Sverige. Bara att Kamala Harris skröt att hon hade ett vapen, för att de flesta amerikaner gillar att ha vapen. Jag ser inte henne som "vänster", men republikaner skäller henne som "kommunist". Tala om snedvriden och enögd propaganda.

Samma amerikanska media hatar ju Trump, så då är väl de också "vänsterblivna". Han påstår att de skriver "fake news" när de rapporterar om hans idiotiska uttalanden. Men de borde nog skrivit mindre om Trump, hans anhängare dyrkar ju honom vad han än säger. Dvs det hjälpte inte att skriva sanningen.

Jag har ju sett intervjuer i TV med amerikaner som tänkte rösta på Trump, även de som tidigare röstade på demokraterna. Så jag visste mycket väl att många amerikaner har en kolartro på att Trump kommar att fixa både ekonomin och gränsen. Men de var inte de mest utbildade. Och det är de som är i majoritet.

Får man anse att utbildade vet mer än outbildade? Om inte, då uppskattar ni tydligen inte utbildning. Det framgår att vita utbildade kvinnor röstade mer på Harris än vita outbildade.

Education by gender among White voters

22,914 total respondents

White college graduate women

17%

White women no degree

20%

White college graduate men

16%

White men no degree

18%

Voters of color

29%

Harris

57%

35%

47%

29%

64%

Trump

41%

63%

50%

69%

edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0
  • Xenia

Det går ju inte att citera, siffrorna kommer hursomhelst. Får skriva av:

Vita utbildade (college graduate) kvinnor: 57% Harris, 41% Trump
    Vita outbildade (no degree) kvinnor: 35% Harris, 63% Trump 
    Vita utbildade (college graduate) män: 47% Harris, 50% Trump
    Vita outbildade (no degree) män: 29% Harris, 69% Trump

• ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-11-13 09:59:56 följande:
    Det har ju alltid funnits rika och fattiga. Det har alltid funnits ett "etablissemang", varför detta hat mot "etablissemanget" nu?

Att hata de som är välutbildade är illavarslande. I stället borde folk se till att de själva och deras barn blir välutbildade. Att de tar reda på fakta och grundar sina beslut på det istf för på känslor och fördomar.

Kanske internet gjort folk dummare? De tar bara emot den information/propaganda som stämmer med deras egna åsikter och fördomar.

På vilket sätt ska Trump göra USA "great again"? Jag fattar inte ens vad han menar. USA har ju alltid varit stort, både i storlek och makt. Dessutom verkar han vilja göra USA mindre i världspolitiken.
    Kanske lite dummare 😂

Why the Past 10 Years of American Life Have Been Uniquely Stupid
    www.theatlantic.com/magazine/archive/2022/05/social-media-democracy-trust-babel/629369/
  • Anonym (Huh)
    Xenia skrev 2024-11-14 00:58:32 följande:

Det går ju inte att citera, siffrorna kommer hursomhelst. Får skriva av:

Vita utbildade (college graduate) kvinnor: 57% Harris, 41% Trump
    Vita outbildade (no degree) kvinnor: 35% Harris, 63% Trump 
    Vita utbildade (college graduate) män: 47% Harris, 50% Trump
    Vita outbildade (no degree) män: 29% Harris, 69% Trump

Det där ska ses som ett direkt misslyckande för Demokraterna snarare än något att skryta med. Outbildade människor är nutidens motsvarighet till äldre tiders arbetarklass, och det är arbetarklassen Demokraterna säger sig vilja företräda. Att man misslyckats så fatalt med det är faktiskt jävligt illavarslande.
  • nattuw
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?
    Har Trump kallat väljare för för "Basket of deplorables"och "garbage"?

Hur såg inflationen ut under Trumps förra presidentperiod och hur har inflationen sett ut under Bidens tid som president?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?