Inlägg från: Anonym (GF) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GF)

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-07 02:51:03 följande:
    I USA går Trump och vinner, i Sverige hade han fått typ 5% av rösterna(vild gissning, men väldigt lite). Du tror inte att det finns stora skillnader i hur han hanteras i olika medier?

Eller tycker du att medborgarna i USA är oförnuftiga? En hel nation som röstar fram denna president?
    En hel nation? Det är väl cirka 25% som röstade på Trump? Inte ens halva befolkningen har röstat fram honom. 
  • Anonym (GF)
    Anonym (JK) skrev 2024-11-12 09:14:38 följande:
    Gör det svenska valet till ett val mellan SD och MP så får vi se vem som får över 50%.

Det är förstås det faktum att det i praktiken är ett två-parti-val i USA som gör att ett parti kan få över 50%. 
    50% av de som röstade. Dvs cirka 25% av befolkningen som fick rösta  röstade på honom. 
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-13 00:17:01 följande:
    Nej, de som röstar på honom anser inte att han tillhör etablissemanget hur mycket du än tycker att han gör det. Han ses som ett slagträ mot etablissemanget bland de som röstar på honom. Om man någonsin vill förstå hur han kunnat bli president borde detta vara den absolut första insikten.
    Då har de fel. Det är solklart att en president tillhör etablissemanget.

Etablissemang eller etablissemanget är en term som används för att hänvisa till en synlig social minoritet (en elit) med en dominerande ställning inom en nation eller ett samhälle, som innehar makten och utövar kontroll över hela eller delar av samhället i fråga om ekonomi, politik och det sociala.

Men hans väljare har ju fel om mycket, så vem är förvånad? 
  • Anonym (GF)

Har aldrig varit med om något liknande. De som gillar/röstar på Trump verkar inte kunna acceptera att andra inte gillar hans sätt eller hans politik. Lite samma sak med Åkesson. Jag känner människor som röstar på allt från V till M och ingen av dom är i närheten av denna idoldyrkan där inget ont får sägas om partiet eller partiledaren. 

Jag lyssnar dagligen på P1, och självklart tas de upp både bra och dåliga saker Trump gjort/vill göra. 

• Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 12:45:27 följande:
    Om det vore så att Trump är en isolerad företeelse skulle jag kunna köpa det du säger. Men runtom i världen ses samma mönster: Folk beundrar auktoritära ledare, högerpopulismen växer sig starkare och tar alltmer plats och protektionismen ökar, så uppenbart är att Trump inte är ensam. Detta tyder ju på att folk vill ha mer auktoritära ledare, mer högerpopulism och mer protektionism. Varför tror du det är så?
    För att det är oroliga tider. Sedan tar många demokratin för givet. De tror att de kommer att ha kvar sina rättigheter och friheter fast de röstar fram en auktoritär ledare.
    Sedan är det skillnad på icke-demokratier och på demokratier med auktoritära ledare. USA är ju fortfarande en demokrati. 
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 13:04:28 följande:
    Det där var visserligen ett nyktert svar vilket såklart uppskattas, men jag måste ändå säga emot detta. Högerpopulismen har varit på frammarsch i världen sedan slutet av 00-talet, och det skedde en explosion av högerpopulistiska vinster under 2010-talets mitt när tiderna var goda. Det måste ligga något mer i detta.
    I takt med att världen blir allt mer globaliserad så ökar konkurrensen. Många förlorar jobben för att det kommer billigare arbetskraft, eller så flyttar företag sin produktion utomlands.
    Då är det lätt för för höger populistiska partier att locka folk med mer arbete och mer pengar i plånboken om man stänger gränser, utvisar folk, höjer tullar osv. 
    För tittar man på vilka som röstar på dessa partier så är det oftare män, oftare folk med lägre utbildning. Dvs de som drabbas av globaliseringen, de som drabbas när kvinnor kommer ifatt på arbetsmarknaden osv. 

I USA märks detta ännu tydligare än i tex Sverige, för där finns inte gratis utbildning, där finns inte sociala skyddsnät i samma omfattning osv samt att där finns massor med fattiga människor som gärna arbetar till låga löner. Självklart röstar man då på någon som säger att han ska fixa allt. Någon som säger att det är inte ditt fel. 
  • Anonym (GF)
    Anonym (Sokrates) skrev 2024-11-15 15:40:49 följande:
    Ok, det du säger nu är alltså "Om brott begås men jag inte vet om det är jag ok med det!"
    Du verkar missa min poäng?
    De hade kunna fälla Biden på mycket allvarligare punkter än Trump, de ville inte fälla Biden.
    Det är alltså ok för dig att vara en drug dealer om ma inte åker fast, fast fel att snatta om man åker fast? Snattaren är enligt dig värre för den åkte fast, än drug dealern som inte åker fast?
    Du verkar utgå från att USA har ett korrupt rättsväsende. 

Varför väckte inte de åtal mot Biden om han nu har begått brott?
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 16:38:28 följande:
    Men nu är detta en generell trend över hela världen som inte är övergående. Man kan försöka förminska detta som du försöker göra, men faktum är att högerpopulismen faktiskt vinner.

Jag för min del har varit orolig och varnat för detta länge, men folk tar inte detta på allvar. Och jag förstår inte varför? Varför tar du inte detta på större allvar utan istället försöker stryka över detta?
    Fast det har alltid varit så att högervindar har blåst för att sedan är det mer vänstervindar. 

Hur vet du att det inte är övergående?
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-15 18:29:10 följande:
    Det där håller jag inte med om. Vänstervågen var i synnerhet från mellankrigstiden/ andra världskrigets slut för att ersättas av en avregleringsperiod från oljekrisen. Nu är liberaliseringen påväg att ersättas med protektionism, inte vänsterpolitik. Kolla den här videon, som jag tycker är upplysande:

Så jag håller verkligen inte med att det i nån större omfattning sker en vänstervåg.
    Och jag har inte skrivit att det sker en vänstervåg. Men det kan komma i framtiden när världsläget lugnat sig. Sedan kan man kalla det liberalism mot protektionism istället, men det är ungefär samma sak.

Pengar är det som styr, och att stänga gränser för både människor och varor är inte lönsamt. 
  • Anonym (GF)
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-16 14:01:56 följande:
    Globalt stödjer faktiskt fakta att högerpopulismen är på frammarsch. Sen kan man sitta och låtsas som det regnar bäst man vill, men Trump kommer att vara president, republikanerna gjorde sitt bästa val sedan 1984 och detta med en person som Trump som kanditat. Om vi vänder på frågan: vad skulle få dig att reagera? Att Trump fick 60%? 70%? 80%? 100%?
    USA brukar väl ha ett röstdeltagande på 50%, så cirka 25% av USA:s befolkning har aktivt röstat på honom. 
  • Anonym (GF)
    nattuw skrev 2024-11-16 19:02:07 följande:
    För att vara kvalificerad till "etablissemanget" behöver du först och främst var en av de som ser på "Joe Six-Pack" som a "Basket of deplorables" eller "garbage" och aldrig skulle kunna tänka dig att besöka något så vulgärt som en WWE gala.
    Så du har en egen definition av vad ordet betyder?

Ja, det är väl på den intelligensnivån Trumps anhängare ligger på. 
  • Anonym (GF)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-21 19:29:06 följande:

Men det är ju uppenbart att det är ännu fler som ogillar Biden, Harris och  Demokraterna.

Den som låter sig fyllas av negativa känslor och kritiserar Trump borde kanske ägna en stund åt självrannsakan och fundera på om det kan finnas anledning kritisera dem som förlorar mot denna Trump.
    Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

Bevisligen ansåg folk att Trump inte var bra under sin förra period eftersom han faktiskt förlorade mot Biden.
  • Anonym (GF)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-20 15:48:24 följande:
    Jag håller med dig, det är inte sannolikt att Kamala Harris någonsin skulle kunna bli vald till USAs president.

Jag grundar min åsikt på att jag har lagt mig vinning om att följa amerikansk och internationell mediebevakning, alltså inte bara svenska media och framförallt inte bara den bild som svenska public service servar sina trogna och uppenbart naiva följare.

Min uppfattning är att det inte alls är det faktum att personen i fråga är av kvinnligt kön som är det största hindret.
    Personen i fråga är helt enkelt inte tillräckligt kompetent.

Och kanske det allra mest anmärkningsvärda är att Kamala Harris inte ens är tillräckligt kompetent i en jämförelse med Trump...

Många i den här tråden, många på detta forum, många naiva svenskar, kritiserar Trump (och ibland med rätta...),
    men alla dessa glömmer samtidigt att Demokraterna inte ens lyckas få fram en kandidat som klarar att spöa denna "hemska" Trump. 

Den som låter sig fyllas av negativa känslor och kritiserar Trump borde kanske ägna en stund åt självrannsakan och fundera på om det kan finnas anledning kritisera dem som förlorar mot denna Trump.
    Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

Många kritiserar Trump för att han inte klarade att acceptera den förra valförlusten.
    Hur ser man då på sig själv, och på alla andra, som uppenbarligen har så svårt att acceptera den senaste valförlusten?
    Du ser inte skillnaden på hur de hantera valförlusten? Har inte hört ett enda dugg om något fusk eller att de inte accepterar förlusten. Tvärtom. Däremot behöver de inte gilla att förlora, men att jämför D:s valförlust mot R:s med stormningen av Kapitolium samt Trumps agerande med att inte acceptera förlusten är ju bissarrt även för en Trum-älskare. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?