• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (GreatThinker)
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

Människor som tänker och förstår gillar Trump.
    Människor som är flockdjur, gör som propagandan i media säger åt dem och inte tänker själva, inte vågar stå för vad de tycker, inte vågar försvara sina vänner, inte vågar ha sin egen åsikt, de gillar inte Trump. Därför gillar inte många av dina vänner Trump.
    Ni är alla cucks, och om arga lilla Rebecka säger åt er att ni alla är våldtäktsmän för att ni är män, och ni är alla skyldiga så känner ni stor skam.
  • Anonym (Vilka tänker du  på?)

Menar du svenskar eller amerikaner?

• Anonym (Paula)
    Anonym (Vilka tänker du på?) skrev 2024-11-05 11:14:39 följande:

Menar du svenskar eller amerikaner?

Både och. Främst personer som faktiskt får rösta nu 
  • Anonym (Borderlina)

En del i USA röstar bara så, ungefär som en del svenskar röstade på S oavsett vad (fast den generationen är nästan borta nu)

Men jag tror misären med hög kriminalitet, polis som inte dyker upp, "soft on crime" är det som drar. Trumpröstare i "blå" stater har den typen av argument.

Jag "känner" (via internet) ett par tjejer i Kalifornien, de vågar knappt gå ut längre. De röstar Trump.

• Anonym (Därför)
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:

Rädsla, dålig ekonomisk sits i Usa och Trump ger lösningar som ska sätta amerikanerna först tex och ge mer pengar säger han. Folk ser om sitt eget hus och vill inte lägga pengar på tex krigande. Man vill ha pengar till mat här och nu.

Kristen fundamentalism av en sort vi inte har så mkt här, där man mer faktiskt är bokstavstrogen och följer Ordet på ett annat vis än kyrkan tolkar här. Mer straff och syndafall, mindre empati i detta liv. Här spelar Trump in på det utan att vara så vidare kristen själv egentligen vad det verkar.

Men mycket rädsla, mycket att man känner att allt är väldigt dåligt och vill att det ska bli som förr.
  • Anonym (Fast ...)
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:16:10 följande:
    Fast det är ju kanske inte jättemånga amerikanska medborgare som svarar på ett inlägg på FL. Bland svenskarna är det en försvinnande liten andel som skulle rösta på Trump om de hade möjlighet. Nästan de enda som skulle göra det är sd-väljare, och till och med bland dem är det ändå bara runt hälften som säger sig skulla ha röstat på Trump.
  • Anonym (Rak-svararen)

I Sverige är det inte många som skulle rösta på Donald Trump. Det beror på att allt som händer i staterna vänster-tvättas av svenska medier , t.ex. SVT.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte är sanningen som presenteras av SVT utan SVT´s vänsterideologiska tolkning av det som händer i USA. Många svenskar har svårt att komma ihåg att SVT´s bild inte är lika med sanningen.

Med det sagt har ju Trump sina brister som människa och politiker också.

Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:16:10 följande:
    Ok för i Europa när dom gjort undersökningar vill över 80 % av alla ha Kamala Harrris men i USA är det jämnt mellan Demokraterna och Republikanerna men det betyder inte alla republikaner gillar Trump, många ville ha en annan kandidat
    men kommer ändå inte att rösta på demokraterna. 
    Man räknar med att 20 % av republikanerna är Trumpanhängare, dom andra
    är först och främst republikaner och skulle aldrig rösta annat, men det finns också
    republikaner som inte gillar Trump.

Tyvärr har USA blivit väldigt polariserat dom sista åren.
    Det är tråkigt, jag har själv bott där och mer än halva min släkt bor där
    i olika stater och det är stor skillnad mellan staterna hur man röstar.
    Så hade världen röstat i USA-valet: Harris vs. Trump

Novus har tillsammans med Gallup International utfört en unik global undersökning där vi undersökt synen på Kamala Harris och Donald Trump i 44 länder (tidigare 42, nya länder tillkomna sedan igår torsdag). I undersökningen kan vi se vad folk i de dessa länder skulle rösta på om de fick möjlighet att delta i det amerikanska valet. De fick även svara på frågor om de tror att världen får en ökad eller minskad stabilitet med Harris eller Trump som president i USA. Dessutom fick de ge sin syn på om de skulle råda den amerikanske presidenten att satsa mer amerikanska resurser för att stödja Ukraina i Rysslands-Ukrainakonflikten.

Om hela världen hade fått rösta i det Amerikansta valet skulle Harris vinna med 54% mot Trumps 26%. I Sverige skulle Harris vinna med ännu större marginal.

För att läsa mer om undersökningen har vi gjort en sammanställning och även analyserat undersökningen. Vi har även skapat en interaktiv dashboard där du själv kan kan utforska svaren från alla 42 länder. Klicka här för att komma till undersökningen.

• Anonym (Trind)

Finns många anledningar och skäl. Jag säger inte att jag förespråkar dessa men det finns ju uppenbarligen de som tror att han är den bättre kandidaten av de två.
    För mer bakgrund rekommenderar jag podden Värvet med Frida Stranne som gäst eller hennes egen podd USA och C/o där man på ett bra sätt diskuterar detta objektivt.

Gällande abortfrågan så hanteras den nu på delstatsnivå efter att man lyfte Roe vs Wade. Därför kan den ha tappat kraft nationellt. Det är alltså möjligt att stifta mer tillåtande lagar lokalt och man kan jobba för det utan att man behöver demokraterna vid makten.

Man kan rösta på honom för att man är mot Harris.

Man kan rösta på honom för att man verkligen inte ser sig som Demokrat.

Man kan rösta på  honom för att man är Republikan och då ingår att rösta på dem oavsett vem kandidaten råkar vara.

Man kan gilla att han är rak och säger det många tänker. Sen säger han en del ovidkommande och rent lögnaktigt också men han säger det ändå.

Det var några punkter jag snappat upp.
    Själv är jag glad att jag inte är Amerikan eftersom detta vore pest eller kolera anser jag.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?