• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Färgkaos)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-11-05 11:17:31 följande:

En del i USA röstar bara så, ungefär som en del svenskar röstade på S oavsett vad (fast den generationen är nästan borta nu)

Men jag tror misären med hög kriminalitet, polis som inte dyker upp, "soft on crime" är det som drar. Trumpröstare i "blå" stater har den typen av argument.

Jag "känner" (via internet) ett par tjejer i Kalifornien, de vågar knappt gå ut längre. De röstar Trump.

Blå stater? Har du blandat ihop färgerna eller missförstår jag dig?
  • Anonym (GreatThinker)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2024-11-05 11:43:07 följande:

I Sverige är det inte många som skulle rösta på Donald Trump. Det beror på att allt som händer i staterna vänster-tvättas av svenska medier , t.ex. SVT.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte är sanningen som presenteras av SVT utan SVT´s vänsterideologiska tolkning av det som händer i USA. Många svenskar har svårt att komma ihåg att SVT´s bild inte är lika med sanningen.

Med det sagt har ju Trump sina brister som människa och politiker också.

Det här är det läskiga. Läs mitt inlägg jag skrev först.
  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (Färgkaos) skrev 2024-11-05 13:10:46 följande:
    Blå stater? Har du blandat ihop färgerna eller missförstår jag dig?
    Nej alltså  jag menar Trumpröstare I blå stater (stater som röstar democrate och inte Trump.) Då är det mycket otrygghet, kriminalitet, allt är dyrt som verkar vara skälen till att man går mot strömmen.

I redan röda stater vet jag inte. Tror inte jag känner nån från en sån?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

Det första man måste ha klart för sig är att USA och Sverige är två helt olika länder. Man kan lura sig på tv-serier och reality shower och tro att de tänker som vi, men det gör de inte. De har en helt annan ledarstil och helt andra krav och önskemål på en ledare och hur en sådan ska vara. De gillar när någon pekar med hela handen och agerar som en "boss". I Sverige har vi platta organisationer där alla är lika mycket värda från receptionist till vd, åtminstone så låtsas vi det. I USA är det väldigt mycket en pyramid där respekten uppåt är total. En man som Trump är en "man's man" och de tycker att han är naturlig och säger som det är, medan många av oss tycker att han är en vidrig översittare. 

Det andra är att man kan likna det lite vid SD-väljare. Det handlar först och främst om män. Män på landsbygden, män i avfolkade byar och städer, män som hade en helt annan situation för 30-40 år sedan. Nu har gruvor stängts pga miljön, fabrikerna likaså. Städer dör och man kan inte försörja sig. Man känner att det finns ett etablissemang som har det gott och dessutom ser ner på dem. 

USA är som två helt olika länder. Ett land med högutbildade karriärmänniskor längs kusterna och i de större städerna och ett land med outbildade i mittenstaterna. Det finns över 360 miljoner människor i USA, så det är många små nationer i en. 

Sedan handlar det även om Trump som person. Han har en karisma, annars skulle han inte ha så många fans. I deras värld kan han säga och göra vad som helst och det är ändå rätt. Lite som en guru eller en popstjärna. 

Trumps stil är plump och opolerad, han vräker ur sig otidigheter och har en ful stil. Inget av detta går hem i Västeuropa. I andra världsdelar är det annorlunda. Där kan man tycka att han är äkta, fötterna på jorden etc. 
  • Anonym (Kille)

Tycker det är underligt att han samlar poäng när han vill slopa övertidsersättning. När han sa det på något rally så jublade alla. Jättekonstigt. Spelar det någon roll vad han säger ens?

Jag gissar att han presenterar en värld i förfall, ekonomiskt och moraliskt, att göra america great again insinuerar att usa är dåligt som det är. Folk går då på den som presenterar saken så och röstar på en känsla dvs en manipuleringsteknik även kallad för fearmongering.

• Mrs Moneybags
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 11:08:57 följande:
    Människor som tänker och förstår gillar Trump.
    Människor som är flockdjur, gör som propagandan i media säger åt dem och inte tänker själva, inte vågar stå för vad de tycker, inte vågar försvara sina vänner, inte vågar ha sin egen åsikt, de gillar inte Trump. Därför gillar inte många av dina vänner Trump.
    Ni är alla cucks, och om arga lilla Rebecka säger åt er att ni alla är våldtäktsmän för att ni är män, och ni är alla skyldiga så känner ni stor skam.
    Det är ju en lika stor flock som gillar Trump som gillar Harris. Så det argumentet funkar inte riktigt. Det lutar dessutom åt att Trump kommer vinna valet. 
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-11-05 11:17:31 följande:

En del i USA röstar bara så, ungefär som en del svenskar röstade på S oavsett vad (fast den generationen är nästan borta nu)

Men jag tror misären med hög kriminalitet, polis som inte dyker upp, "soft on crime" är det som drar. Trumpröstare i "blå" stater har den typen av argument.

Jag "känner" (via internet) ett par tjejer i Kalifornien, de vågar knappt gå ut längre. De röstar Trump.

Californien kommer välja Harris. Det är osannolikt att de skulle välja Trump. Otrygga områden finns i varje stad och stat. 
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:16:10 följande:
    Både och. Främst personer som faktiskt får rösta nu 
    Av de exilamerikaner jag känner här i Sverige vet jag ingen som kommer rösta på Trump (säger kanske mer om mitt umgänge än något annat). För demokraterna är utlandsrösterna mycket viktiga just pga att de flesta röstar på demokraterna. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:03:52 följande:

Tycker det är underligt att han samlar poäng när han vill slopa övertidsersättning. När han sa det på något rally så jublade alla. Jättekonstigt. Spelar det någon roll vad han säger ens?

Jag gissar att han presenterar en värld i förfall, ekonomiskt och moraliskt, att göra america great again insinuerar att usa är dåligt som det är. Folk går då på den som presenterar saken så och röstar på en känsla dvs en manipuleringsteknik även kallad för fearmongering.

Återigen kan man dra liknelser till SD. De gillar också att presentera Sverige som ett dåligt land med dåliga förutsättningar och mycket våld och oro mm. Allt för att presentera sig själva som räddaren i nöden med lösningar på problemen. 

På samma sätt presenterar Trump USA som ett land som är hotat av t ex immigranter - vilket ju är extremt komiskt med tanke på att hela USA består av immigranter förutom en liten procent ursprungsbefolkning. 
  • Anonym (Extra)

Människor som gillar Trump vänder sig till media som inte tar Trumps uttalanden ur sitt sammanhang. Tidigare avskydde jag Trump men en vacker dag så  testade jag att utvidga mina vyer och tittade på reportage som inte var vinklade, från och med den dagen fick jag en annan uppfattning om Trump och numera hoppas jag att Trump ska vinna.

• Anonym (GreatThinker)

Du menar den teknik de använt på dig så att du tänker som du gör om Trump nu?
  • Anonym (Trind)

Men USA är inte ett välmående land.  Fattigdomen är extremt utbredd och fattig i USA är liksom inte som fattig här. Det går inte att jämföra.

Nu återstår att se om det går att börja nysta i detta men oavsett vem som vinner så kommer hen ha en rejäl utmaning.
    Med misstroende, med ekonomin, med utrikespolitiken, med migrationsfrågan...

Jag tänkte senast idag på covid, hur stort skydd vi ändå hade i det gemensamma. Man ändrade snabbt regler för läkarintyg och vab. Man hjälpte företagare och gick in med stöd till dem som förlorade eller fick en vikande omsättning. Jag kan verkligen INGENTING om eventuella insatser riktade mot företag och enskilda i USA under den här tiden men jag kan inte tänka mig att de närmelsevis var utformade som våra.
    Många har ingen sjukförsäkring, förlorar jobbet om de uteblir, vab existerar inte, inte subventionerad förskola heller. Visst, man kan försäkra sig och en del företag har förmåner men långt ifrån så omfattande att de motsvarar våra och försäkringar kostar. Det känns ibland som att USA socialt systemmässigt är ett U-land. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?