Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
Varför gillar så många Trump?
I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat.
Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex.
Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt?
Det första man måste ha klart för sig är att USA och Sverige är två helt olika länder. Man kan lura sig på tv-serier och reality shower och tro att de tänker som vi, men det gör de inte. De har en helt annan ledarstil och helt andra krav och önskemål på en ledare och hur en sådan ska vara. De gillar när någon pekar med hela handen och agerar som en "boss". I Sverige har vi platta organisationer där alla är lika mycket värda från receptionist till vd, åtminstone så låtsas vi det. I USA är det väldigt mycket en pyramid där respekten uppåt är total. En man som Trump är en "man's man" och de tycker att han är naturlig och säger som det är, medan många av oss tycker att han är en vidrig översittare.
Det andra är att man kan likna det lite vid SD-väljare. Det handlar först och främst om män. Män på landsbygden, män i avfolkade byar och städer, män som hade en helt annan situation för 30-40 år sedan. Nu har gruvor stängts pga miljön, fabrikerna likaså. Städer dör och man kan inte försörja sig. Man känner att det finns ett etablissemang som har det gott och dessutom ser ner på dem.
USA är som två helt olika länder. Ett land med högutbildade karriärmänniskor längs kusterna och i de större städerna och ett land med outbildade i mittenstaterna. Det finns över 360 miljoner människor i USA, så det är många små nationer i en.
Sedan handlar det även om Trump som person. Han har en karisma, annars skulle han inte ha så många fans. I deras värld kan han säga och göra vad som helst och det är ändå rätt. Lite som en guru eller en popstjärna.
Trumps stil är plump och opolerad, han vräker ur sig otidigheter och har en ful stil. Inget av detta går hem i Västeuropa. I andra världsdelar är det annorlunda. Där kan man tycka att han är äkta, fötterna på jorden etc.