• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Trind)
    nihka skrev 2024-11-06 14:38:16 följande:
    Jag håller fullständigt med dig. Trump kan inte skilja mellan sak och person och kan inte bete sig. För vem skulle han kunna vara ett föredöme? Finns det någon som vill att deras son ska bli som Trump?
    Om deras söner har Andrew Tate som idol så...
    Det jag inte riktigt får ihop är att många (på pappret i alla fall) är så sjukt konservativa. Det ska inte vara kvinnor vid makten, abort är fel och bla bla bla. Samtidigt representerar Trump en machokultur och beter sig på ett sätt som knappast vore ok för en "true christian"...?
    Eller?
  • Anonym (Därför)
    Anonym (svensk) skrev 2024-11-06 14:46:46 följande:

Är ju svårt att veta hur amerikanerna tänker och känner! MEN detta val var rätt övertygande så de ser ngt i Trump som INGEN svensk msm ser! Om ngn amerikan skulle brytt sig så kanske de skulle tyckt det var konstigt när vi hade en statsminister med endast svetsarutbildning?! Trump har ju varit president en period så det lär nog gå bra den här gången också! Kamala hade ju varit ett helt oskrivet kort! 

Nu är ju läget något annorlunda mot senast Trump var president, och många anser ju att det var fyra år att ta igen sedan, internationellt sett.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 14:50:37 följande:
    Det jag inte riktigt får ihop är att många (på pappret i alla fall) är så sjukt konservativa. Det ska inte vara kvinnor vid makten, abort är fel och bla bla bla. Samtidigt representerar Trump en machokultur och beter sig på ett sätt som knappast vore ok för en "true christian"...?
    Eller?
    Ja men det är ju en annan slags konservatism. Inte en där man är mer för lägre skatter och mindre stat, utan en som mer går in på det personliga planet och i sängkammaren på ett rätt påfluget via egentligen för en kategori människor som också vill värna prydheten.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 14:48:20 följande:
    Deras system är nästan inte värt att kalla demokratiskt. 
    För det första att väljare registrerar sig. 
    Det gör att man vet var ens väljare bor och med lagens stöd kan klippa och klistra i distrikten för att roffa åt sig så många röster som möjligt.

Sen att det inte är folkets direkta röster utan elektorernas röster som avgör.

Sen att det är så SJUKT mycket pengar inblandat.
    Kan du inte köpa en politiker så strösslar du pengar på motståndaren istället så att hens budskap fullkomligt överröstar vem som än försöker att nå ut. 

Det här valet känns väldigt mycket som en pest-eller kolera-situation där många inte aktivt velat stödja någon part och kanske därmed röstat på den andre.
    Eller valt någon annan typ Jill Stein vilket då blir en "död" röst (som kunde gått till endera Rep eller Dem) eftersom det i princip är omöjligt för en sådan kandidat att bli vald. Det är en stark signal, som att rösta blankt i Sverige, men den hjälper ju liksom inte. 
    Ja verkligen så. Det är inte en bra sits de hamnat i när många inte röstat på personen men mer för att motståndaren "är värre". Plus då personkulten kring just Trump som är rätt obehaglig.

För egen del har USA som land gått ifrån att vara ett som jag för 20 år sen ville åka och plugga och bo i till ett land jag idag ser som ett land jag absolut inte skulle vilja att mina barn växte upp i, och inte ser som ett framtidsland. Segregation, våld och fattigdom och allt för stora risker att hamna utanför skydd och vård och omsorg. Nej tack.
  • Baam777
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

jag upplever att trump är en affärsman som vet hur företag och landsekonomier fungerar. Han är en patriot som älskar sitt land och jag tycker att folket i USA förtjänar mer pengar på sitt egna land än att ha massa militärbaser över hela världen och ska leka världspolis.  Ett läkarbesök i usa kostar 5600 kr. 
  • Tow2Mater
    Baam777 skrev 2024-11-06 16:36:26 följande:
    jag upplever att trump är en affärsman som vet hur företag och landsekonomier fungerar. Han är en patriot som älskar sitt land och jag tycker att folket i USA förtjänar mer pengar på sitt egna land än att ha massa militärbaser över hela världen och ska leka världspolis.  Ett läkarbesök i usa kostar 5600 kr. 
    Vad betalar du 5600 kr för?
  • nihka
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 14:50:37 följande:
    Eller?
    Samma machokultur som gör att Donald Jr går ut och troféjagar utrotningshotade arter.

Det pratas redan om 12 more years i USA. Fyra med Donald Trump och åtta med Donald Trump Jr. *ryser*
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Postman
    Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:

Tror det finns lite för många utav dessa där.

• Mentat

Mitt intryck är nog snarast att Trump vann trots att han är Trump. Folk ville ha en republikansk politik och inte demokraternas. Sedan kan jag tycka att det är mycket märkligt att de inte kunde ställa upp en bättre kandidat än Trump!

• Anonym (Polly)

Han är manipulativ och lovar massa saker.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?