• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Här har du svaret på din fråga:)

Det är för att du umgås med likasinnade flockdjur som inte tar reda på fakta och inte är källkritisk. Du köper det du läser och hör i media och förstår inte att varje nyhetstidning och nyhetskanal är vinklad efter vad de står för politiskt. 

• Anonym (Kille)
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 15:14:39 följande:
    Du menar den teknik de använt på dig så att du tänker som du gör om Trump nu?
    Vad vet du om vad jag tycker egentligen? Tycker du det är bra att övertidsersättning slopas t ex?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-05 15:17:17 följande:
    Men USA är inte ett välmående land.  Fattigdomen är extremt utbredd och fattig i USA är liksom inte som fattig här. Det går inte att jämföra.

Nu återstår att se om det går att börja nysta i detta men oavsett vem som vinner så kommer hen ha en rejäl utmaning.
    Med misstroende, med ekonomin, med utrikespolitiken, med migrationsfrågan...

Jag tänkte senast idag på covid, hur stort skydd vi ändå hade i det gemensamma. Man ändrade snabbt regler för läkarintyg och vab. Man hjälpte företagare och gick in med stöd till dem som förlorade eller fick en vikande omsättning. Jag kan verkligen INGENTING om eventuella insatser riktade mot företag och enskilda i USA under den här tiden men jag kan inte tänka mig att de närmelsevis var utformade som våra.
    Många har ingen sjukförsäkring, förlorar jobbet om de uteblir, vab existerar inte, inte subventionerad förskola heller. Visst, man kan försäkra sig och en del företag har förmåner men långt ifrån så omfattande att de motsvarar våra och försäkringar kostar. Det känns ibland som att USA socialt systemmässigt är ett U-land. 
    Det är ju inte det Trump propagerar för. Fearmongering som han kör med handlar framförallt om invandrare (de äter hundar och katter t ex) Han vill ju dessutom göra de fattigare fattigare/ ta bort sjukvårdsförsäkringen för fattiga s a s.
  • Anonym (GreatThinker)
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:22:04 följande:
    Vad vet du om vad jag tycker egentligen? Tycker du det är bra att övertidsersättning slopas t ex?
    Att han vill ta bort pengarna folk ska behöva skatta när de jobbar överklass?
    Ja, eftersom en lön betalas ut, den skattas det på. Den bokförs. Jobbar någon över och får utbetalning för det så blir det mer över för arbetaren, du är en sån som vill att saten ska snappa åt sig allting?
  • Anonym (GreatThinker)
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:27:26 följande:
    Det är ju inte det Trump propagerar för. Fearmongering som han kör med handlar framförallt om invandrare (de äter hundar och katter t ex) Han vill ju dessutom göra de fattigare fattigare/ ta bort sjukvårdsförsäkringen för fattiga s a s.
    Det blir svårt att resonera med en person som tror att andra har fallit för propaganda för du litar på Aftonbladet...
  • Anonym (Anonym)

Om din fråga är uppriktigt ställd, utifrån nyfikenheten att förstå exempelvis vad som driver media i Sverige respektive USA, vilka frågor som engagerar vilka slags väljargrupper och hur demografin i USA skiljer sig från den i Sverige, då är din fråga intelligent. Ofta ställs din typ av fråga mest i syfte att kokettera med sin egen uppfattning, och i så fall kommer inte mitt svar vara till hjälp. 

En början till svar på en sådan fråga skulle vara att rekommendera dig att ta del av nyhetsmedier från amerikanska vänster- respektive högersidan, och ha som utgångspunkt att det som inte rimmar med din och dina vänners uppfattning, troligen inte gör det eftersom du och dina vänner främst har tagit del av svensk media som till stor del är rotad i socialdemokratiska värderingar som dominerat i vårt land under lång tid.

Kortfattat, om man inte kan begripa varför någon människa skulle rösta på Trump utifrån den information man själv fått del av, då behöver man om man är nyfiken aktivt leta efter information från annan media för att få en mer nyanserad bild. Lämpligtvis, sök information i amerikansk media eftersom denna är närmare källan.

För min egen del skulle det vara absolut otänkbart att rösta på Trump, och jag kan enkelt begripa att detta beror på att jag tillhör en relativt välbeställd svensk medelklass, så givetvis talar inte den politiken till mig. Att människor i mindre industriorter i USA, med helt andra ekonomiska förutsättningar, däremot vill säkra viss typ av inhemsk industri-/arbetstillfällen kan jag givetvis förstå är en avgörande fråga för många människor i USA. På samma sätt som gemene svensk under de senaste åren börjat uppmärksamma problem till följd av oreglerad invandring kan jag också förstå att människor som under årtionden drabbats av problem till följd av immigrantströmmarna vid Mexicos gräns har en annan bild av invandringspolitik än den Annie Lööf förde i Sverige 2014. Som född i ett sekulärt land där rätten till fri abort har varit odiskutabel i flera decennier har jag givetvis en annan syn på abort än vad jag skulle haft om jag med modersmjölken fått i mig att Gud skapat allt liv. 

Om du genuint önskar förstå andra perspektiv så finns det mycket att läsa, se och ta del av - inte minst direkt utbyte med människor som tycker annorlunda än du. 

• Anonym (Kille)
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 15:33:11 följande:
    Det blir svårt att resonera med en person som tror att andra har fallit för propaganda för du litar på Aftonbladet...
    Du påstår att han inte sagt att de äter hundar och katter" alltså? Bara fake News?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 15:32:16 följande:
    Att han vill ta bort pengarna folk ska behöva skatta när de jobbar överklass?
    Ja, eftersom en lön betalas ut, den skattas det på. Den bokförs. Jobbar någon över och får utbetalning för det så blir det mer över för arbetaren, du är en sån som vill att saten ska snappa åt sig allting?
    Jag förstår inte ens vad du babblar om. Skulle du själv vilja att din övertidsersättning slopas? Eller har du inbillat dig att övertidsersättningen ska skattebefrias?
  • Anonym (amerikanen)
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:27:26 följande:
    Just nu, ja. Just nu har Trump dille på "invadrare som äter katter". Under covid var det fear mongering om "the foreign virus, the china virus", lite allmänt hela tiden är det "no one will be safe in Biden's/Kamala's America" och "only I can fix it". 
  • Anonym (GreatThinker)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-05 15:06:35 följande:
    Det är ju en lika stor flock som gillar Trump som gillar Harris. Så det argumentet funkar inte riktigt. Det lutar dessutom åt att Trump kommer vinna valet. 
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-11-05 11:17:31 följande:

En del i USA röstar bara så, ungefär som en del svenskar röstade på S oavsett vad (fast den generationen är nästan borta nu)

Men jag tror misären med hög kriminalitet, polis som inte dyker upp, "soft on crime" är det som drar. Trumpröstare i "blå" stater har den typen av argument.

Jag "känner" (via internet) ett par tjejer i Kalifornien, de vågar knappt gå ut längre. De röstar Trump.

Californien kommer välja Harris. Det är osannolikt att de skulle välja Trump. Otrygga områden finns i varje stad och stat. Av de exilamerikaner jag känner här i Sverige vet jag ingen som kommer rösta på Trump (säger kanske mer om mitt umgänge än något annat). För demokraterna är utlandsrösterna mycket viktiga just pga att de flesta röstar på demokraterna. 

Argumentet har inget med hur många som gillar någon att göra eller inte, utan hur personer ser på någon grundat på propagandan i Sverige.
    Tror du Harris hade varit populär om hon framställdes som en korrumperad ex-polis som olagligt rökte weed medans hon låste in andra för det, exempelvis? 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?