Anonym (Trind) skrev 2024-11-05 15:17:17 följande:
Men USA är inte ett välmående land. Fattigdomen är extremt utbredd och fattig i USA är liksom inte som fattig här. Det går inte att jämföra.
Nu återstår att se om det går att börja nysta i detta men oavsett vem som vinner så kommer hen ha en rejäl utmaning.
Med misstroende, med ekonomin, med utrikespolitiken, med migrationsfrågan...
Jag tänkte senast idag på covid, hur stort skydd vi ändå hade i det gemensamma. Man ändrade snabbt regler för läkarintyg och vab. Man hjälpte företagare och gick in med stöd till dem som förlorade eller fick en vikande omsättning. Jag kan verkligen INGENTING om eventuella insatser riktade mot företag och enskilda i USA under den här tiden men jag kan inte tänka mig att de närmelsevis var utformade som våra.
Många har ingen sjukförsäkring, förlorar jobbet om de uteblir, vab existerar inte, inte subventionerad förskola heller. Visst, man kan försäkra sig och en del företag har förmåner men långt ifrån så omfattande att de motsvarar våra och försäkringar kostar. Det känns ibland som att USA socialt systemmässigt är ett U-land.
Det är ju inte det Trump propagerar för. Fearmongering som han kör med handlar framförallt om invandrare (de äter hundar och katter t ex) Han vill ju dessutom göra de fattigare fattigare/ ta bort sjukvårdsförsäkringen för fattiga s a s.