Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

Varför gillar så många Trump?

Tycker det är underligt att han samlar poäng när han vill slopa övertidsersättning. När han sa det på något rally så jublade alla. Jättekonstigt. Spelar det någon roll vad han säger ens?

Jag gissar att han presenterar en värld i förfall, ekonomiskt och moraliskt, att göra america great again insinuerar att usa är dåligt som det är. Folk går då på den som presenterar saken så och röstar på en känsla dvs en manipuleringsteknik även kallad för fearmongering.

• Anonym (Kille)
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 15:14:39 följande:
    Du menar den teknik de använt på dig så att du tänker som du gör om Trump nu?
    Vad vet du om vad jag tycker egentligen? Tycker du det är bra att övertidsersättning slopas t ex?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-05 15:17:17 följande:
    Men USA är inte ett välmående land.  Fattigdomen är extremt utbredd och fattig i USA är liksom inte som fattig här. Det går inte att jämföra.

Nu återstår att se om det går att börja nysta i detta men oavsett vem som vinner så kommer hen ha en rejäl utmaning.
    Med misstroende, med ekonomin, med utrikespolitiken, med migrationsfrågan...

Jag tänkte senast idag på covid, hur stort skydd vi ändå hade i det gemensamma. Man ändrade snabbt regler för läkarintyg och vab. Man hjälpte företagare och gick in med stöd till dem som förlorade eller fick en vikande omsättning. Jag kan verkligen INGENTING om eventuella insatser riktade mot företag och enskilda i USA under den här tiden men jag kan inte tänka mig att de närmelsevis var utformade som våra.
    Många har ingen sjukförsäkring, förlorar jobbet om de uteblir, vab existerar inte, inte subventionerad förskola heller. Visst, man kan försäkra sig och en del företag har förmåner men långt ifrån så omfattande att de motsvarar våra och försäkringar kostar. Det känns ibland som att USA socialt systemmässigt är ett U-land. 
    Det är ju inte det Trump propagerar för. Fearmongering som han kör med handlar framförallt om invandrare (de äter hundar och katter t ex) Han vill ju dessutom göra de fattigare fattigare/ ta bort sjukvårdsförsäkringen för fattiga s a s.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 15:33:11 följande:
    Det blir svårt att resonera med en person som tror att andra har fallit för propaganda för du litar på Aftonbladet...
    Du påstår att han inte sagt att de äter hundar och katter" alltså? Bara fake News?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (GreatThinker) skrev 2024-11-05 15:32:16 följande:
    Att han vill ta bort pengarna folk ska behöva skatta när de jobbar överklass?
    Ja, eftersom en lön betalas ut, den skattas det på. Den bokförs. Jobbar någon över och får utbetalning för det så blir det mer över för arbetaren, du är en sån som vill att saten ska snappa åt sig allting?
    Jag förstår inte ens vad du babblar om. Skulle du själv vilja att din övertidsersättning slopas? Eller har du inbillat dig att övertidsersättningen ska skattebefrias?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?