• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (Extra)
    Xenia skrev 2024-11-07 09:59:48 följande:

Alla förklaringar gör mig ändå mer förvirrad. De kristna ser Trump som en räddande ängel sänd av Gud?

En ängel som säger "grab them by the pussy", som förolämpar och mobbar, som säger att de mexikaner och andra sydamerikaner som vill in till USA, de är inte människor utan djur, som ljuger som en häst travar. Alltså oavsett hur bra Trump är på ekonomi, skulle jag aldrig rösta på någon som jag uppfattar som en dålig människa.

Han förnekade att han förlorade det förra valet och uppviglade till stormningen av Kapitolium. Han har fyra rättegångar framför sig men de blir förstås inställda nu. Lagen är inte lika för alla.

Men hans anhängare accepterar okritiskt allt han säger och gör och bara jublar.

De som har problem med sin ekonomi ser Trump som en av dem, trots att Trump är född med en silversked i munnen. Som fastighetsägare var inte svarta välkomna i hans hyreshus.

Jag fattar inte att kvinnor, svarta, latinamerikaner också röstar på honom. Det är som alla vore förhäxade av Råttfångaren från Hameln. De följer honom blint.

Konspirationsteorier brukar inte vara kända för logiska förklaringar. Jag vet inte varför den kristna gruppen höjer Trump till skyarna, jag är nöjd om han kan få ordning på ekonomin men min poäng var att många röstar på Trump av en helt annan anledning.
  • Xenia
    Anonym (JK) skrev 2024-11-07 10:09:20 följande:
    Det är en lyx du har råd med för du har mat på bordet tre gånger om dagen.
    Xenia skrev 2024-11-07 10:04:43 följande:

Jag fattar inte heller varför vissa svenskar också beundrar Trump och tycker att det är bra att han vann.

Det som är bra med Trump är att han tvingar andra att börja ta eget ansvar. 
    Är det Trump som kommer att se till att alla amerikaner får mat på bordet?

USA har väl "skämt bort" övriga Natoländer under lång tid, dvs USA har accepterat att de inte lyckats bidra med så mycket. Artikel 5 har gällt ändå. Nu ändras plötsigt förutsättningarna drastiskt.

Vad är det för positivt om Ukraina tvingas lämna bort en stor del av sitt land till Ryssland, som då får blodad tand?

Fattar ni inte att iom detta gäller inga regler längre, ett starkare land kan invadera ett grannland och världssamfundet reagerar inte?
  • Anonym (Röstar på partiet)
    Anonym (Extra) skrev 2024-11-07 10:52:33 följande:
    Konspirationsteorier brukar inte vara kända för logiska förklaringar. Jag vet inte varför den kristna gruppen höjer Trump till skyarna, jag är nöjd om han kan få ordning på ekonomin men min poäng var att många röstar på Trump av en helt annan anledning.
    Du har nog ganska mycket rätt.

Efter att nu ha kollat mer på amerikanska medier, även icke traditionella medier, har jag fått ännu mera bekräftelser på det jag skrev i ett tidigare inlägg:

Att den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för Harris och den politik som Democratic Party står för och som Biden har stått för.

Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    såväl för Harris, Biden som deras övriga topp-politiker,
    och det verkar vara ännu tydligare på lokal nivå i många delstater,
    många väljare har uppenbarligen ännu lägre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

Mitt intryck är att generellt gäller att många av de lokala politiker som representerar Democratic Part i genomsnitt har mycket lägre kompetens, i en generell jämförelse med många av de lokala politiker som representerar Republican Party.

När man lyssnar och läser (andra än svenska medier) så slås man ofta av att många som stödjer Demokraterna ger intryck av att generellt vara i huvudsak  känslostyrda människor, som sällan sakligt diskuterar ekonomiska frågor eller sakfrågor.
    Medan många som stödjer Republikanerna är mer faktabaserade, diskuterar ekonomiska frågor och andra sakfrågor.

Medan man i många svenska medier ofta kan märka en strävan, en agenda, att framställa det ungefär tvärtom, att de som röstar på Trump alla är farliga människor, eller åtminstone framställs i många svenska medier som farliga människor med farliga känslor.

Ett exempel i svenska medier, och bland många svenskar, är att den där "förskräckliga" shamanen från stormningen av Capitolium genom svenska medier har fått stor genomslagskraft och upplevs som betydelsefull och något betydelsefullt hos många svenskar.
    Medan den personen är både okänd och fullkomligt betydelselös bland de allra flesta i USA och i övriga världen.
    I USA och i övriga världen bryr man sig mycket lite om att den där figuren rent visuellt ser spännande och sensationell ut på foto, för i övriga världen är man van vid mer märkliga figurer än den där.
    Medan många i Sverige har det där fotot och den där personen fastetsad på näthinnan och man låter det visuella påverka ens känslor.
    Och tack vare många svenska medier, deras strävan och deras agenda, så verkar många svenskar känslomässigt koppla ihop den där "förskräckliga" shamanen med Trump, oavsett att någon koppling i verkligheten aldrig har påvisats.

Ett annat färskt exempel är att när Trump lågmält säger ?fight? så översätts det i svenska public service textrad till ?kriga?.  
    Medan när den färgade kvinnan Harris upprepat och med högt tonläge använder ordet ?fight, fight?, och t o m sträcker upp en knuten näve i luften, så översätts det till ?kämpa?.
    Jag tycker att det är ganska uppenbart att någon låter sig styras av en helt annan strävan och agenda också i detta lilla exempel.
    Med en sådan strävan och agenda så råder det ingen tvekan om att man lyckas påverka många människor, särskilt då de människor som låter sig styras mera känslomässigt.

• Reasonandsense
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 07:43:39 följande:
    Kan hålla med till viss del.

Men uppenbarligen anser de amerikanska väljarna att alternativet Harris var ännu sämre!

Kan några små nissar i det avlägsna pyttelilla obetydliga tomtelandet Sverige ha på fötterna för att idiotförklara 175 miljoner människor i USA?

Svenska medier har inte alls rapporterat kritiskt om Harris alla grodor, och alla märkliga idéer, på något sätt som skulle kunna likna rapporteringen av Trump.
    Människor i USA har ofta en helt annan bild av Harris, och också en delvis annan bild av Trump, än den bild som ivrigt rapporteras i svenska media.

En av mina vänner som numera bor i USA sade:
    -I Sverige hade det säkert räckt med att vara kvinna och färgad som sina starkaste kort för att bli statsminister.
    I USA liksom i de flesta länder kräver väljarna lite mera än så...
    Att idiotförklara amerikaner går alltså inte för sig men att i princip göra samma sak med svenskar i sista stycket går alltså utmärkt? 

Jag får erkänna att jag har lite svårt att förstå varför man röstar på en man som vägrade erkänna att han förlorade förra gången och bevisligen försökte hitta ett sätt att kuppa till sig makten. Men jag kanske är en naiv svensk som inte förstår att "no one knows more about the economy" än gode narcissisten Trump. 🤔
  • Anonym (Extra)
    Reasonandsense skrev 2024-11-07 12:02:38 följande:
    Att idiotförklara amerikaner går alltså inte för sig men att i princip göra samma sak med svenskar i sista stycket går alltså utmärkt? 

Jag får erkänna att jag har lite svårt att förstå varför man röstar på en man som vägrade erkänna att han förlorade förra gången och bevisligen försökte hitta ett sätt att kuppa till sig makten. Men jag kanske är en naiv svensk som inte förstår att "no one knows more about the economy" än gode narcissisten Trump. 🤔
    Av den enkla anledningen att man tror att Harris tillhör en kändiselit som inte har fötterna på jorden samt att många anser att Harris är en inskolad politiker. Trump glorifieras som en hjälte och sätter ord på vad väljarna känner, Harris lyckas inte med det.

Media i Sverige visar inte detta och därför blir det en överraskning för många när Trump vinklas. 
  • Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 11:45:45 följande:
    Du har nog ganska mycket rätt.

Efter att nu ha kollat mer på amerikanska medier, även icke traditionella medier, har jag fått ännu mera bekräftelser på det jag skrev i ett tidigare inlägg:

Att den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för Harris och den politik som Democratic Party står för och som Biden har stått för.

Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    såväl för Harris, Biden som deras övriga topp-politiker,
    och det verkar vara ännu tydligare på lokal nivå i många delstater,
    många väljare har uppenbarligen ännu lägre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

Mitt intryck är att generellt gäller att många av de lokala politiker som representerar Democratic Part i genomsnitt har mycket lägre kompetens, i en generell jämförelse med många av de lokala politiker som representerar Republican Party.
    Samband som svensk gammelmedia aldrig kommer förstå.
    Reasonandsense skrev 2024-11-07 12:02:38 följande:

Nej, nu förstår jag inte hur du menar.
    Vet du inte att vi faktiskt har haft/har kvinnliga partiledare och statsminister som hade som huvudargument för att bli vald, som också i undersökningar konstaterades blev vald mest tack vare detta huvudargument; "-Det är dags för en kvinna nu...".

Jag tycker det är hånfullt och idiotiskt att såväl både kandidera och bli vald mera pga av kön än tack vare sin kompetens.
    Jag har inte så tydligt sett just detta idiotiska gällande val av person i USA.

Inser du inte att nuvarande valresultat i hög utsträckning faktiskt kan tyda på att det inte gick rätt till vid förra valet?
    Allt detta fokus, alla mycket omfattande åtgärder som nu hade satts i verket, väldigt omfattande arbete har gjorts för att höja kvaliteten på och säkra rösträkningen.
    Bevakningen och övervakningen, kvalitetssäkringen, avseende rösträkningen har varit mycket bättre vid detta valet än vid det förra.
    Och väldigt mycket tyder på att detta också har gett resultat, särskilt i de stater där det varit jämnt och utgången har varit osäker.

Varför har man lagt ned detta mycket omfattande arbete på förbättringar om det inte fanns någon anledning???

Det förekommer oegentligheter, eller bristande kvalitet, vid rösträkningen i alla val.
    Även i vårt fantastiska Sverige (jag har själv bevittnat det med 100% säkerhet).
    Förekomsten var sannolikt betydande vid förra valet i USA.
    Och om man tittar på årets resultatet finns fog för att misstänka att oegentligheter och brister var mer förekommande och var mer betydande vid det förra valet. 

Om Trump försökte "kuppa" till sig en valseger förra gången, eller om han i förtvivlan över att det felaktigheter hade begåtts faktiskt försökte att i efterskott rätta till något som gått snett, p g a bristande kvalitet och/eller oegentligheter, vid rösträkningen, det kommer vi aldrig att få veta.
    Du kan göra din tolkning, jag kan göra en annan tolkning.
    Men vare sig du eller jag, ingen, inte ens svenska medier, kan faktabaserat fastslå att det ena är rätt och det andra är fel.

Du borde tänka efter ett ögonblick och du borde klara att erkänna för dig själv att din bild om Trump allra mest präglas av den bild du bildat dig utifrån på rapporteringen i svenska medier.

Såg du mitt förra exempel gällande hur olika man i svensk textremsa väljer att översätta ett ord, beroende på vem som uttalar ordet? Har du reflekterat över denna skillnad? Tror du att du själv, eller någon annan, möjligen kan påverkas av att sådana skillnader förekommer och ständigt upprepas?
  • Anonym (Malin)

Många amerikaner har det väldigt tufft och är trötta på att USA ska vara världssamvete och öser miljarder över ex Ukraina. En konflikt väldigt långt borta för amerikaner. Tror många lockas av Trumps idé om "America first"; dvs att de ska behålla sina pengar själva. Något även svenska politiker borde göra tycker jag; sluta strö miljarder över andra länder.

• Anonym (Malin)

Demokraterna och den amerikanska vänster hållet dessutom på med massa woke trams istället för att hjälpa arbetarklassen därför många slutat rösta på dom.

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?